Fråga om uppkörning.

rough_boy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Hoj
Kawazaki GPZ 400
Planerar att köra upp snart och undrar vad man ska göra om instruktören säger åt mig att köra in på en väg med återvändsgränd? För va jag lärt mig får man inte köra in på en sådan väg om man inte har ett ärende dit?

trevligt att du ska ta kortet:tummenupp

Personligen tror jag...
Instruktören kollar hur du eventuellt vänder eller beter dig i en miljö så som en återvänds gränd.
oftast brukar dessa ställen vara tätt befolkat.. kanske barnfamiljer och dylikt.. Vill nog se hur du observerar din omgivning och iaktar "försiktig" körning..

:va Det är väl klar att du får köra in på en väg med återvändsgränd, såvida det inte är skyltat nåt slags förbud?
När du kör upp ska du i vilket fall som helst köra som om du var ute och körde helt själv. Du svänger liksom inte in på en enkelriktad väg om nu instruktören skulle råka be dig göra det...

Tror iofs kanelegon är inne på nåt där, det ska ju ingå att man ska ska visa att man kan hitta ett ställe att vända på, typ "oops, jag har kört fel, måste vända tillbaka". Och då hitta lämpligt ställe och göra det på ett bra sätt, inte orsaka masskrock eller barnfamiljssallad.

Lycka till o ta det lugnt bara!

Last edited:
Om uppkörningsförrättaren säger åt dig att bryta mot trafikregler ska du inte göra det.

Har bara lärt mig att man inte ska köra in på en återvändsgränd om man har ett annat alternativ?

Har bara lärt mig att man inte ska köra in på en återvändsgränd om man har ett annat alternativ?
Men om instruktören ber dig köra in i en återvändsgränd då är det för att låtsas att du ska dit. Precis som att du med kort i hand själv verkligen skulle in i den där återvändsgränden. På en uppkörning finns inget "men varför ska vi dit?" Såvida han inte luras för att se om du ser missar en förbudskylt. Men jag tror inte de håller på så.

Men om instruktören ber dig köra in i en återvändsgränd då är det för att låtsas att du ska dit. Precis som att du med kort i hand själv verkligen skulle in i den där återvändsgränden. På en uppkörning finns inget "men varför ska vi dit?" Såvida han inte luras för att se om du ser missar en förbudskylt. Men jag tror inte de håller på så.

Håller med..

För övrigt, inget ont mot dig rough boy, men detta är total rappakalja. Du får köra på precis alla vägar som finns, utom där det råder något slags skyltat förbud.

Låter bra :) några nya regler man bör tänka på sedan man tog lätt-mc? (2008)

Vad ska du köra upp för? Tung?
Tagit lektioner? Eller uppkörning direkt?

Last edited:
För övrigt, inget ont mot dig rough boy, men detta är total rappakalja. Du får köra på precis alla vägar som finns, utom där det råder något slags skyltat förbud.

Kommer inte ihåg vem som sa det eller om dom bara menade att man inte skulle köra där i onödan men det gäller väl all körning egentligen :)

Nä... "köra där i onödan", det är väl det enda man gör på hoj, kör överallt, hela tiden, alltid i onödan, och livet leker!:banana
Finns inga såna regler eller sentiment. Så bara kör.
Hann editera min post med fråga om du tagit lektioner nu inför uppkörningen?

Inte tagit några lektioner, tänkte testa att köra upp privat, haha jo dygnet borde ha fler timmar så man hinner köra mer "onödigt" :yoparty

appropå onödigt..

solig dag. behöver frukost...
a)sätta sig i bilen och åka in å handla 15 min'
b)gå till närmsta kiosk och sätta i sig en varm korv 10 min
c)Slänga på sig utrustningen, rulla ut hojen, åka till ett cafe lite förlångt för en fralla med kaffe. 45 min...

alternativ C tack:tummenupp

Eller så åker du in i återvändsgränden och slår en drill längst in :fyllisar

Okej. I rondeller måste du blinka vid infart om ska höger eller vänster. Vid utfart ur rondellen blinkar du höger. Eco-driving, detta fina påfund, betyder att du ska varva så mycket som behövs för styrfart, men inte mer (rätt växel viktigt alltså) samt hellre motorbromsa än broms-bromsa. Visa bromsberedskap vid minsta anledning, både hand och fot. Visa att du kollar backspeglar genom att synligt vrida på huvudet. Kolla alltid över axeln vid sväng. Spårval i kurvor på landsväg viktigt. Vid S-kurva kör du enligt principen "rakast möjliga spår". Allmänt sett ligger du strax vänster om mitten på din körbana, ungefär där en bils vänstra hjul skulle vara. Detta är viktigt för att synas och signalera att bakomliggande bilar inte kan köra om i samma fil, vilket de väldigt gärna gör annars. Stopp-start i backe sker genom blinka-koppla-stanna-handbroms-växla-fotbroms-kolla-blinka-kör iväg. Vid bromsprovet vill de att du bromsar med både hand och fot.

Har jag glömt nåt?:va

appropå onödigt..

solig dag. behöver frukost...
a)sätta sig i bilen och åka in å handla 15 min'
b)gå till närmsta kiosk och sätta i sig en varm korv 10 min
c)Slänga på sig utrustningen, rulla ut hojen, åka till ett cafe lite förlångt för en fralla med kaffe. 45 min...

alternativ C tack:tummenupp

Haha samma här, man kan åka till affärn flera gånger bara för att man kommer på något man "behöver" :gnissla

Eller så åker du in i återvändsgränden och slår en drill längst in :fyllisar
Gearbox som uppkörningsförättare! :tummenupp
"Sväng höger här framme, in i återvändsgränden. Stanna längst in där. Hoppa av hojen och gör vad du måste. Tycker du tjöör som att du är pissnödig.":rofl

Låter väl som när jag körde upp sist, men blinka innan man kör in i rondellen ska man väl inte behöva? Läste precis något om att man bara kan köra åt ett håll i rondellen och därför ej behöver blinka. Men däremot när man ska ur rondellen samt när man byter körfält

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...