Bromskontakt på en gammal hoj

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Hej
Har ju en gammal 80-talare, en GSX550 och ställer nu min förhoppning till er.
Hade glapp bromsljuset på frambromsen. Lossar kontakten och ser att den består av ett 2-poligt kopparbläck och en liten tapp försedd med en fjäderbelastad kopparände. Denna ska ner och förbinda plus och minus.

Men... Handtaget skjuter ju bara tappen i sidled. Hur sjutton satt det så att den fördes i riktning nedåt mot bläcket.

Hoppas att någon av er begriper vad jag menar! :)
 
Den ska väl släppa upp piggen när man bromsar och då sluta kretsen?

Inte lätt att förklara. Som jag skrev här ovan, ska jag försöka få lite vettiga bilder, men hantaget pressar tappen med koparbläcket i sidled. Något måste göra så att den pressas ner mot bläcket. Eller så tänker jag helt galet! :confused:
 
Inte lätt att förklara. Som jag skrev här ovan, ska jag försöka få lite vettiga bilder, men hantaget pressar tappen med koparbläcket i sidled. Något måste göra så att den pressas ner mot bläcket. Eller så tänker jag helt galet! :confused:

Ja, jag tror du tänker tvärt om, prova se om du inte kan få det att trycka bort tappen från blecket.
 
Testade att sluta kretsen och då lyser bromslampan. Så bruten krets = släckt, sluten krets = tänt.

Tror jag lyckats lista ut hur det ska sitta för att fungera. Tackar för Ebay-länken. Nog enklare att köpa nytt.
 
Är inte skruvhålen på underblecket lite avlånga , prova då att föra blecket mer mot pinnen.
Hade samma problem med min funkade ej som den skulle men efter jag fört blecket närmare pinnen så funkar den perfekt.
 
Är inte skruvhålen på underblecket lite avlånga , prova då att föra blecket mer mot pinnen.
Hade samma problem med min funkade ej som den skulle men efter jag fört blecket närmare pinnen så funkar den perfekt.

Nu när jag vet hur skiten fungerar ser jag problemet. Det ena kopparbläcket på plattan är slitet och man måste bromsa hårt för att sluta kretsen. Funderade på om det går att vända plattan. Dock sitter det en liten rund platta (Se pilen) som tappen hamnar på när bromsen är släppt. Vänder jag plattan hamnar den på andra sidan. Osäker på om den har någon funktion. Risken är väl att kretsen inte bryts alls. Inga stora pengar att köpa ny givare så lägger inte ner för mycket jobb på det.

bromsgivare.png

EDIT: Var tvungen att gå ut och kolla skruvhålen. Du har helt rätt. Plattan går att justera lite. Hålen är avlånga. Kanske räcker det om jag har tur! Dock har även en av trådarna släppt i lödningen så det blir till att fixa det först.
 
Last edited:
Det blev ny kontakt. Det gick inte att få liv i det gamla skrotet som satt där. 165:-, MC-Shopen i Karlstad. :Bugar
 
hade samma problem, köpte en banjobult med bromsljuskontaktgrejsimojs, myyycket bättre:tummenupp
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top