Svensk RR 2014

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Det där var ju bara klantigt. Ett riktigt rookiemisstag.


Så som jag tolkade detta klippet var att man får följa med är en duktig förare som kör i en klass med förare som är betydligt långsammare typ som prosuperbike/rookie. Han missbedömer hastigheten till den han har framför sig samt att han går på betydligt mer gas än vad han som ligger framför gör. Vilket visar att även bättre förare kan göra misstag, läste tidigare i tråden att eliten inte kommer ha några problem att ta sig om oss långsammare förare men även de kan säkert göra misstag då hornen är framme och de ligger bra till i racet :)
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så som jag tolkade detta klippet var att man får följa med är en duktig förare som kör i en klass med förare som är betydligt långsammare typ som prosuperbike/rookie. Han missbedömer hastigheten till den han har framför sig samt att han går på betydligt mer gas än vad han som ligger framför gör. Vilket visar att även bättre förare kan göra misstag, läste tidigare i tråden att eliten inte kommer ha några problem att ta sig om oss långsammare förare men även de kan säkert göra misstag då hornen är framme och de ligger bra till i racet :)

Min gissning är att killen framför, som blev påkörd, "visar" sitt spår men tar omtag efter det, alltså stänger dörren han öppnade.

Min gissning av förloppet, detta ser man inte på race, möjligen träning och kanske kanske kval, bandagar förstås men kanske man ska ha lite större marginaler när det är så blandad kompott ute då.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
SNYGGT!:tummenupp
Var köper man den burken?

Hittade på ebay, finns tydligen annan variant med större innerör som ska få ner avgashastigheten ännu mer och på så sätt låta ljuddämparen dämpa ännu mer.
Hela avgassystemet är ca 50cm längre än original och ljuddämparen är 20cm längre än akra's variant till Hondan.
Ska bli intressant o mäta nivåerna i veckan! Återkommer med siffror ?

http://bit.ly/NHqhAK
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Hittade på ebay, finns tydligen annan variant med större innerör som ska få ner avgashastigheten ännu mer och på så sätt låta ljuddämparen dämpa ännu mer.
Hela avgassystemet är ca 50cm längre än original och ljuddämparen är 20cm längre än akra's variant till Hondan.
Ska bli intressant o mäta nivåerna i veckan! Återkommer med siffror ��

http://bit.ly/NHqhAK
Det ser ut att vara samma lösning som vi använde på Fiverbladen. Akraröret är till en Aprilia Mille, hemligheten är att slutröret är ganska litet. Det har dock bra flöde ändå.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Kul att se att flera "profiler" aktivt jobbar för att hålla sin cykel tyst, det gynnar nog Svensk RR rätt mycket i längden!
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
90,2dB
Det lät inte mycket.......
Och vilket datum är det idag?

Har inget med datumet att göra mer än att det va 1a tisdagsträningen, mätning gjord av de som driver verksamheten på LMS.

Nästa tisdag repeteras övningen, skulle bli rätt förvånad om det diffar nåt nämnvärt och då är det vilket datum?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Kul att se att flera "profiler" aktivt jobbar för att hålla sin cykel tyst, det gynnar nog Svensk RR rätt mycket i längden!

Min största idol har inspirerat mig till att göra det, kan han kan jag, herr Mozzberk fixar ju ljudet på en av de svåraste cyklarna utan några som helst problem.

2st r6or va på träningen ikväll, 91dB!!!, så det verkar ju gå även på dom! (Och då inte bara Sheik Mozzberk som fixar ljudet)

Vi får se hur det ser ut nästa vecka, så ingen tror det är nåt aprilskämt :)
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Från närliggande bana nummer två, hela 5 minuter hemifrån... maxvärde är 89.0dB i förbifart...

(på bilden med röd fyrkant är det värdet vid markören, samma ruta på bild nr 2 visar maxvärdet på hela segmentet)

2014-04-03_142404.png

2014-04-03_142639.png
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Pass nummer 2 som gick lite fortare hela 90.5dB som maxvärde
full gas UT från depån gav faktiskt 93.4dB hela 5meter från mikrofonen... OBS FULL GAS och runt 8-10krpm :)

undra hur de andra i superbike klarar sig, jag har protestpappret redo! :)

2014-04-03_145654 hela passet max 90.2.png
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
:Bugar:Bugar:Bugar

Mäter ni ljud alla dagar?

Nu i början blir det alla dagar + 12e så är det heldagsmätning@LMS

Ska testa igen snart på mantorp med handhållen mätare också, då blir det en "bättre" mätning och då blir det verkligen "mandomsprov" på ljudet ?

Edit: kan tillägga att på den här kurvan ska det läggas till lite värde för att stämma med reglementet för sbf, svemo vetitusan men på lördag tänkte jag lägga upp värden som blir från så som sbf har sitt reglemente...
Så ja, set riktiga värdet är nog lite högre, jag vet inte hur mkt dock ?

Enligt sr 3.1.3 blir det mätning på mantorp park på lördag 10-13
 
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Härligt jobbat håkan!
Kör du öppen dämpare eller dbkiller i också nu på testerna?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top