TL-tråden - v2 !

Jag gjorde rent luftfiltret i går, det var pinsamt skitigt. Fullt med flugor och blommor mm:crash
Vad gör de två de vacumklockorna på luftburen ? En slang hade hoppat/lossats vid en T-förgrening, vad innebär det?
Jag satte tillbaka slangen, bra eller dåligt?

Får jag bättre bottenvrid eller kommer den gå sämre ?

De e väl bra! :) Dom vacuumklockorna som sitter på luftburken, styr två st flappar som sitter i tunnlarna till ram-luften.. Dom stängs vid låga varv i ettan-treans växel.. Inte hundra på varvtalen eller vilka växlar, men de gör dom iaf.. Man kan modda bort dom, plus en massa trams i form av vaccumslangar och vaccumutjämningsbehållare.. Men det finns utförliga beskrivningar här:

http://www.jiffypark.com/tl/airbox/airbox.htm
http://tl1000rmods.blogspot.se/2010/09/joe-v-airbox-mod-second-step.html

Vet inte om det ger bättre effekt/vrid, men motorn får ju mer luft iaf... Å sen hör man insugen bättre! :yoparty
 
Last edited:
Jag har läst på lite, jag låter den vara orginal. Det är väl fint om den är snäll på låga varv.

Jag får antagligen klaffarna att stänga nu när jag satte tillbaka slangen.Blir det sämre kan man ju ta bort den igen.
Strypningarna är i alla fall borta i "förgasarna".
 
En tanke/undran bara.. Kan man rädda den dåliga tomgången med att ändra på luftskruvarna som sitter på TLSen? Ja vet att dom ska vara 1 1/2 varv ut vid TPS å TB-synk, men sen då? Dom måste ju va till nån nytta annars? Vad är mest troligt: att den behöver mer luft för att hålla tomgången eller mindre?:confused:
 
Mekade dit en ny undertail i helgen när det ändå va taskigt väder. Blev riktigt bra om jag får säga det själv. :)
DSC_0156.jpg
 
En tanke/undran bara.. Kan man rädda den dåliga tomgången med att ändra på luftskruvarna som sitter på TLSen? Ja vet att dom ska vara 1 1/2 varv ut vid TPS å TB-synk, men sen då? Dom måste ju va till nån nytta annars? Vad är mest troligt: att den behöver mer luft för att hålla tomgången eller mindre?:confused:
Svarar på min egen fråga! :banana
Har läst mig till att man kan använda dom till att finjustera TB'na när man balanserar... Om man inte får det jämnt vid låga varv med "synkskruven" men vid 2k varv, så kan man sätta tomgången på 1200 å sen finjustera på dom istället för synkskruven.. :)
 
Låter gött!!!
TPSen kan dock behöva ha sig en inställning.. :tummenupp

Smidigt att ha en switch till dealer mode där framme! Har letat efter ett ställe att sätta den på, kanske e ett alternativ att flytta den ända fram! Blir ett projekt till, då.. :)

Jag har min dealermode switch under sadeln.

dealermode switch.jpg

Men, jag hade kålfiberkuts när jag monterade den där, och med original kutsen blet det lite plirrigt att komma åt det. (PS: det är den där blåa lilla manicken som knappt syns.. det är baksidan av min switch, på undersidan/nedåt sitter spaken/switchen)
Det viktigaste är iallafall att du kan komma åt den utan att använda nyckeln. :) (för stänger du av hojen nollställs ju felmeddelanden, som du säkert vet. :) )
Cmxiens ställe är klart smartare än mitt, men kablar var ju redan dragna dit och jag hade en switch där sedan tidigare ägare så jag var lat och satta bara dit en ny med befintligt kablage...

:hej
 
Last edited:
Tackar. :Bugar Det vet jag inte än får bli nästa års bekymmer. Men mätte lite och kanske med en snäll bes.man så kanske det går. :tungan

Jag har också ett par blinkers i "lufthålen". Men, mina M4 täcker dem rakt bakåt och gick inte igenom besiktningen. Men, jag la till ett par extra.. så nu har jag 4 blinkers bak... :hihi

2009_Maj_DSC00115.jpg

Problemet med så där snyggt uppdragna burkar är ju att de är helt opraktisk när det kommer till snygg blinkers placering... :gnissla
 
Jag har min dealermode switch under sadeln.

View attachment 401729

Men, jag hade kålfiberkuts när jag monterade den där, och med original kutsen blet det lite plirrigt att komma åt det. (PS: det är den där blåa lilla manicken som knappt syns.. det är baksidan av min switch, på undersidan/nedåt sitter spaken/switchen)
Det viktigaste är iallafall att du kan komma åt den utan att använda nyckeln. :) (för stänger du av hojen nollställs ju felmeddelanden, som du säkert vet. :) )
Cmxiens ställe är klart smartare än mitt, men kablar var ju redan dragna dit och jag hade en switch där sedan tidigare ägare så jag var lat och satta bara dit en ny med befintligt kablage...

:hej
Funderare åsså på att sätta den där.. Mest av lathet, jiter inte dra kablar igen.. Hållt på med de halva vintern.. :)
 
Putte: :drool sikken läckerbit.
Rando: fick du grejerna?
Jonst: tar 30s att dra kabeln på vänster sida av ramen.. väl värt det nät du får en felkod!

Fick delarna från lack idag.. bilder kommer!☺
 
Jag har också ett par blinkers i "lufthålen". Men, mina M4 täcker dem rakt bakåt och gick inte igenom besiktningen. Men, jag la till ett par extra.. så nu har jag 4 blinkers bak... :hihi

View attachment 401734

Problemet med så där snyggt uppdragna burkar är ju att de är helt opraktisk när det kommer till snygg blinkers placering... :gnissla

Jag har mina blinkers sitter på nummerplåten, små söta blinkers, problemet är att dom blinkar i 180! Då säger dom som vet du måste byta relä, då säger jag fixa det då, då säger dom att det gick inte så bra, då säger jag, skit samma! Visst går det att fixa, mäta osv vet inte säkert att dom är godkända, köpta på eBay 2296.jpg

Innan hade jag original blinkers men dom stack ut så pass att dom blev i princip uppbrända!469.jpg
 
Faaan, Tomas, ja blir så avis på M4-piporna... Får bli ett par såna i framtiden.. Men nu e hojen nästan färdig (igen) för säsongen! Fixat min läckande oljeplugg idag.. Gängade upp den till M15x1.5... Ny olja å allt, den gamla va svart som natten... Ska ja bara invänta lite pengar, sen blir de nya sulor å besiktning!:banana
 
Jo va ute o rastade moppen!!! En kort tur förbi Vika o *ÅKE*o heja! Det va dammiga (sandiga) vägar så tare lungt när ni rastar mopparn första ggrna nu på våren :) . Ingen åskvärme men ok
 
Faaan, Tomas, ja blir så avis på M4-piporna... Får bli ett par såna i framtiden.. Men nu e hojen nästan färdig (igen) för säsongen! Fixat min läckande oljeplugg idag.. Gängade upp den till M15x1.5... Ny olja å allt, den gamla va svart som natten... Ska ja bara invänta lite pengar, sen blir de nya sulor å besiktning!:banana


M4 helsystem är godis broder! (min nästbästa förbättring) struligt med dB killer bara, får bli diskboll lindat i ståltråd till besiktningen i sommar om ingen ger något bättre förslag, villsäga!
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top