Ktm 690 smc-r

Någon som vet vad smc stötdämparna är inställda på för ca vikt?
Brukar väl leveraras som 80-85kg?
 
Eller kör ni standard inställningar? Funderar på o klicka till sport på alla inställningar. Men vet inte hur hård den blir då.
 
Någon som vet vad smc stötdämparna är inställda på för ca vikt?
Brukar väl leveraras som 80-85kg?

Jag skulle tippa mer på 75Kg
Jag ställer mina nästan på max när det är dags för bandagar. Max sen ett varv tillbaks.

Det passar mig kanon. 72Kg
 
Inställingarna i boken ska ni inte följa , dom följer ingen logik överhuvudtaget.
Det första ni ska göra är att mäta "sag" alltså hur mycket hojen sjunker ihopa med förare på , hojen skall sjunka ihopa ca 1/3 av hela fjädringsvägen med förare på.
Ställer ni in sport inställningen på framgafflen som redan är alldeles för styv så ber ni nästan om ett framhjulssläpp...

Det hydraliska dvs Rebound och compression skall ställas när oljan i fjädringskomponenterna är varma tex direkt efter ett pass.

Mitt tips är att ni provar höja upp gafflarna i kronan ca 10-15mm och sedan sätter ni compression på soft på framgafflen , ni kommer att uppleva att hojen är betydligt mer lättstyrd och framhjulet "flyter" inte längre på asfalten.
Bak är ktm 690n lite mjuk så där får man ofta öka lite fjäderförspänning och ställa compressionen på Sport.

Returen är svårare att ställa in eftersom där är mycket med bla temperatur och friktion som spelar roll.
Men kort sagt trycker ni ner bakändan så ska den inte skjuta upp som en kanon och inte heller ta 2-3 sekunder på sig att resa sig upp igen.
Ca 1 sek är en bra måttstock.

Innan ni börjar pilla på det hydraliska "som är finjusteringar" så ställ in fjäderförspänningen först.
 
Inställingarna i boken ska ni inte följa , dom följer ingen logik överhuvudtaget.
Det första ni ska göra är att mäta "sag" alltså hur mycket hojen sjunker ihopa med förare på , hojen skall sjunka ihopa ca 1/3 av hela fjädringsvägen med förare på.
Ställer ni in sport inställningen på framgafflen som redan är alldeles för styv så ber ni nästan om ett framhjulssläpp...

Det hydraliska dvs Rebound och compression skall ställas när oljan i fjädringskomponenterna är varma tex direkt efter ett pass.

Mitt tips är att ni provar höja upp gafflarna i kronan ca 10-15mm och sedan sätter ni compression på soft på framgafflen , ni kommer att uppleva att hojen är betydligt mer lättstyrd och framhjulet "flyter" inte längre på asfalten.
Bak är ktm 690n lite mjuk så där får man ofta öka lite fjäderförspänning och ställa compressionen på Sport.

Returen är svårare att ställa in eftersom där är mycket med bla temperatur och friktion som spelar roll.
Men kort sagt trycker ni ner bakändan så ska den inte skjuta upp som en kanon och inte heller ta 2-3 sekunder på sig att resa sig upp igen.
Ca 1 sek är en bra måttstock.

Innan ni börjar pilla på det hydraliska "som är finjusteringar" så ställ in fjäderförspänningen först.

Tack för varningen och tipsen:) mycket uppskattat. :)
 
Inställingarna i boken ska ni inte följa , dom följer ingen logik överhuvudtaget.
Det första ni ska göra är att mäta "sag" alltså hur mycket hojen sjunker ihopa med förare på , hojen skall sjunka ihopa ca 1/3 av hela fjädringsvägen med förare på.
Ställer ni in sport inställningen på framgafflen som redan är alldeles för styv så ber ni nästan om ett framhjulssläpp...

Det hydraliska dvs Rebound och compression skall ställas när oljan i fjädringskomponenterna är varma tex direkt efter ett pass.

Mitt tips är att ni provar höja upp gafflarna i kronan ca 10-15mm och sedan sätter ni compression på soft på framgafflen , ni kommer att uppleva att hojen är betydligt mer lättstyrd och framhjulet "flyter" inte längre på asfalten.
Bak är ktm 690n lite mjuk så där får man ofta öka lite fjäderförspänning och ställa compressionen på Sport.

Returen är svårare att ställa in eftersom där är mycket med bla temperatur och friktion som spelar roll.
Men kort sagt trycker ni ner bakändan så ska den inte skjuta upp som en kanon och inte heller ta 2-3 sekunder på sig att resa sig upp igen.
Ca 1 sek är en bra måttstock.

Innan ni börjar pilla på det hydraliska "som är finjusteringar" så ställ in fjäderförspänningen först.

Intressant. Då ska ja mjuka upp framänden lite, har allt på max load/ sport. Bakänden är ändå grymt mjuk, som en jänkarbil. ska förspänna den lite efter sagget. väger 75kg näck och förmodligen närmare 90 med full utrustning.

Höjer ett varningens finger för att sänka fronten/ höja gaflarna. Bekanta och vänner som gjort det har som du säger upplevt den mer kvickstyrd, vilket såklart är för graden minskar
MEN den blir tydligen plötsligt väldigt känslig för vobbel vid nedslag efter slangande. just för att den höjde gaflarna. Och dem som berättat det är erfarna på slangen.
 
Ja de såg fina ut, jag klickade hem dem så får vi se :)
Tack för tipset

Jag leter först och främst efter mer "original-look". Kopplingshandtaget hittade jag, från en exc modell. Men inte bromsen.
Är det någon som vet om det finns tvåfingerbroms från någon excmodell kanske?
 
image.jpg

Är detta godkänt på en registreringsbesiktning?
Glömde sätta på reflex, så måste på efterkontroll nu, 1040 kr i sjön...
 
Surt! På besiktningen här har dom reflexer för 5kr som man klistrar på direkt om man missat det! ...och ja det där ska vara godkänt
 
Skönt att höra, tack för samtliga svar. Nu blir det att sätta fast den på ett lämpligt sätt.
 
Snabb fråga, har alla 690 smc-r abs som standard oavsett tillverkningsår?
Hade en 690 smc från 2011 med abs och trodde detta var standard på den nya r versionen?

Funderar på att slå till på en bättre begagnad smc-r men saknar info kring abs-en.
Är någon i säljartagen får de gärna skicka ett pm. :tummenupp
 
Snabb fråga, har alla 690 smc-r abs som standard oavsett tillverkningsår?
Hade en 690 smc från 2011 med abs och trodde detta var standard på den nya r versionen?

Funderar på att slå till på en bättre begagnad smc-r men saknar info kring abs-en.
Är någon i säljartagen får de gärna skicka ett pm. :tummenupp

ABS kom nu 2014 på SMC-R och Enduron :fakta
 
Står i valet o kvalet att skaffa en bättre begagnad 2013 smc-r ELLER en 2011 smc med abs. Har ägt en 2011 smc med abs tidigare... upplever ni någon skillnad förutom utseendet på dessa 2? Abs är ju gött att ha...men mer pulver i motorn är ju också gött att ha. :confused:
 
Står i valet o kvalet att skaffa en bättre begagnad 2013 smc-r ELLER en 2011 smc med abs. Har ägt en 2011 smc med abs tidigare... upplever ni någon skillnad förutom utseendet på dessa 2? Abs är ju gött att ha...men mer pulver i motorn är ju också gött att ha. :confused:

ABS kom år 2014, så att du hade ABS bromsar år 2011 är lite underligt :7peta
 
Sorry grabbar, jag måste minnas fel :crash Så mkt hojar som kommer o går i mitt garage :)
Ja men då är ju valet självklart en nyare smc-r. Någon som är sugen på att sälja sin får gärna skicka ett pm.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top