Bäst glykol för min Yamaha?

Bor1

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2013
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R6 -08
Hej,
Som rubriken beskriver så undrar jag vilken glykol/kylarmedel som är bäst till sporthojar som blir väldigt varma på sommaren? Jag har en Yamaha R6 -08 och det står inget beskrivet i servicehandboken mer än att det ska vara kylmedel anpassat för aluminium.:va

I stort sett samtliga "how to change coolant" klippen som finns på youtube används Engine Ice men har hört att de inte är det bästa för aluminium block :confused:

Någon som har ett bra förslag? :)
 
Motul Motocool.. Färdigblandad neongul glykol, framtagen just för alukylare, alutoppar etc.. Funkar i typ alla hojar. Enklare blir det inte...
 
Last edited:
Man behöver inte göra det svårare för sig än vad det är. All glykol som proucerats i modern tid är kompatibel med aluminium. Det finns ju inga fordon idag som inte har antingen motordelar eller kylare i alu. Så du kan tryggt köra med vafan du hittar på macken eller Biltema.

Sen kommer frågan vad som är bäst. Där blir nog svaret Watervetter och vatten dvs ingen glykol alls, nackdelen är att den inte ger något frysskydd så du måste ha frostfritt garage.

När det kommer till olika performance-glykoler som säljs för dyra pengar så är det mest strunt. Det är propylenglykol och destvatten i dem och tror man på det så kan man köpa propylenglykol+batterivatten på Biltema. Där finns dock inga verifierade tester där man har uppvisat någon skillnad.

Sen finns där Evans waterless coolant som är hajpat i USA men det är ännu sämre. Då det är 100% glykol och 0% vatten kokar det iof inte men baksidan är att det inte leder bort värme från motorn lika bra så den går varmare. Så det ser iof fint ut att det inte kokar men det är sämre för motorn. Endast ett alternativ om man kör tex enduro och det är ett problem att man kokar bort all kylarvätska under ett rejs annars.
 
Ja då känns det omöjligt att göra fel i stort sett. Smak och eget tycke som gäller. Kommer prova första vändan med Motul Motocool som "i-are-baboon" skriver.

Tack för svaret "Boris JR", alltid bra att få lite svar att tänka igenom! :tummenupp
 
Vet inte om det är nån sanning i det, men en del säger att man ska ha i spolarvätska i kylvattnet om man behöver bättre kylning, för det sänker ytspänningen så att det blir större kylyta i systemet, nån som kan dementera eller bekräfta? (kanske det watervetter är?)
 
Jag kör med vatten + waterwetter. Sedan i med en skvätt biltemaglykol framåt senhösten så det inte blir några problem om det skulle vara en frostnatt. Lite mer glykol i när den är undanställd i ladan över vintern. Sedan spola ur allt och börja om med vatten+waterwetter framåt slutet av april när bankörandet börjar igen för min del.
 
Jag kör med röd glykol efter det gamla Ordspråket: "Red 'uns go fasta!"
 
Jag kör med röd glykol efter det gamla Ordspråket: "Red 'uns go fasta!"

Rätt!

Jag går också på färgtemat. Till mina hojar ville jag, i sann orginalanda, ha sån där :zpy-grön glykol, men har ingen aning om var man hittar sån. Eftersom det är R6:or det gäller fick jag då nöja mig med Yamalubes färdigblandade, blekt fis-orange, kylvätska. Man kan ju inte få allt...
 
Du får ha i karamellfärg.
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top