HJÄLP! Byte av packbox

Pat2310

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2013
Hoj
1999, Yamaha R6
Tja! Har en Yamaha R6 1999. Vänster gaffel läcker och det är väl packboxen. Tänkte byta båda när det först ska göras. Finns det nån i Karlstad området som kan hjälpa mig med detta, mot betalning givetvis. Hoppas nån kan hjälpa mig.

Mvh Patrick

Om du ändå ska betala för det kan du väl lämna in gafflen till en verkstad? Kostade 1000:- sist jag gjorde det. Exlusive packboxar och dammskydd, dessa köpte jag på Ebay.

Gör det inte krångligare än vad det behöver vara. Montera av gaffel, köp prylar, lämna in till verkstad. Jobbet blir enkelt för verkstaden då, samt priset därefter. Passa såklart på att byta gaffeloljan samtidigt.

Jag gjorde detta på min R1:a utan några förkunskaper. som tur var hade en polare en sprängskiss på framdämparna annars hade jag aldrig klarat det. Om jag skulle göra det igen så hade jag nog gjort som k1322 skrev. Har du ett enormt mekintresse eller vill spara i dom slantarna så fixa en sprängskiss/mekbok till och börja med.

Gör det inte krångligare än vad det behöver vara. Montera av gaffel, köp prylar, lämna in till verkstad. Jobbet blir enkelt för verkstaden då, samt priset därefter. Passa såklart på att byta gaffeloljan samtidigt.

Ska prova att montera bort dom själv. Har hört nått om specialverktyg ang gafflarna men det kanske inte behövs för att bara montera bort dom?

Är det stress med att bara montera bort dom? Tänkte lämna dom till verkstaden med delar och så isåfall. Har läst att man behöver ett specialverktyg för att byta packboxarna eller vad man nu behöver det till. Frågan är om det går att montera bort enbart gafflarna med "vanliga" verktyg? Tacksam för svar.

Det behövs inga specialverktyg till konventionella gafflar. Om du ska lämna in dom så behöver du bara skruva av bromsok, hjul och framskärm, lossa de sex insexbultarna i gaffelkronan och sen dra ut gaffeln neråt och lämna in den.
Om du tänker göra jobbet själv så är ett tips att lossa toppmuttrarna lite och även skruvarna i botten på gallarna. Inte skruva bort dom utan bara lossa dom så det går att få ur dom senare. De sitter benhårt nämligen.
Det är väldigt enkelt att göra jobbet själv. Det finns guider här och på youtube som visar hur man gör.

Tack för snabbt svar! Att montera bort dom låter inte särskilt svår ändå. Jag vill bara att gafflarna ska bli 100%. Så vetefan om ja törs att göra mer än så på en såpass viktig del. Bytte iof fjädern i selektorboxen som det så fint heter när jag trodde att växellådan havererade. Gick inte att växla med kopplingen. Den berömda "detention spring". Så jag får kolla vad jag vågar göra :-) Förresten, amatörfråga kanske men, dammskydd? Är det nån plåt som byts i samband med detta? Tack

När du skriver göra jobbet själv så menar du packboxarna å rubbet va? Behöver bara göra det första du skrev å sen i omvänd ordning tillbaka om ja vill lämna in dom? Måste bara fråga.

Upp med framänden, av med däcket och skärmen, av med oken, lossa benen från gaffelkronan, lämna in.

Inga problem alls när jag gjorde exakt samma jobb på min gamla FZ750.

Det jobbigaste tyckte jag var att få upp framänden på ett bra sätt. Jag löste det med spännband upp i en takbalk och sedan runt nån ramdel har jag för mig.

Själva jobbet att byta packboxarna är väl inte så svårt (även om jag aldrig gjort det på mc) men man måste se till att vara extremt försiktig så man inte repar innerbenen. Då går det aldrig få tätt.

Tack :-) Jepp precis det med dom "kromade" innerbenen är tydligen en svaghet hos just R6 så att det lätt blir repor och sen går packboxarna sönder eller att oljan läcker ur. Killen på verkstaden jag använder sa att han kunde polera som så dom blev som nya. Men då måste jag av med mer än bara gaffeln väl för å få med dom. Får se vad jag gör. Har fått ett erbjudande på 1500 för båda packboxarna med olja å allt å då lämnar jag hojen utan att göra nånting. Rätt schysst tyckte ja. Bara se till att det är original packboxar. Sen är det ju som du säger att få upp hojen fram. Det blir nog det svåraste :-) Får nog bli som du gjorde ungefär. En fråga: dammskydd. Vad är det? Det skulle tydligen bytas oxå. Dum fråga kanske men är det nån plåt el nått?

Last edited:
Vill minnas att jag betalade typ 1900 spänn för packboxbyte på min 30 år gamla Suzuki, inkl material. Lämnade in hela hojen och hämtade dagen efter. En annan hoj men det är ju tiden som kostar så det borde inte skilja så mycket.
Det är inte svårt att plocka av hjulet och gaffelbenen men du måste ju ha nåt slags stöd eller nåt att hänga hojen i medan hjulet är av, var kreativ!

Doh, pucktvåa.

Last edited:
Men då måste jag av med mer än bara gaffeln väl för å få med dom.

Nä, gaffeln består av ytterbenen och innerbenen.
Dammskyddet är den svarta biten som sitter där de möts för att alltså hindra vägdamm från att tränga in.

Hittade förresten två bilder åt dig vid googling:
framgaffel:
GetImage.jpg
sprängsskiss:
FRONT_FORK.png

Okej okej! Så mycket vet jag:rodnar Är set så att man lossar skruven på gaffeln å sen tar tag å skruver av innerbenen? Alltså att innerbenen är gängade?Eller måste ja skruva vid själva kronan där uppe oxå för att få
Loss det? Ser ju ut som dom är gängade å att det "bara" är att "ta tag" i innerbenen å skruva av dom? Eller är det bara att dra ut dom efter man har lossat på insex skruvarna som flera har sagt. Tycker bara det låter så lätt att bara ta av ok och hjul sen sex skruvar å sen dra av dom.

Last edited:
Okej okej! Så mycket vet jag:rodnar Är set så att man lossar skruven på gaffeln å sen tar tag å skruver av innerbenen? Alltså att innerbenen är gängade?Eller måste ja skruva vid själva kronan där uppe oxå för att få
Loss det? Ser ju ut som dom är gängade å att det "bara" är att "ta tag" i innerbenen å skruva av dom? Eller är det bara att dra ut dom efter man har lossat på insex skruvarna som flera har sagt. Tycker bara det låter så lätt att bara ta av ok och hjul sen sex skruvar å sen dra av dom.

Lossa skruvarna och dra loss gaffelbenen bara. Titta lite på youtube om du måste förbereda dig med att titta på när andra gör det innan du provar själv.

Skall du separera innerben och ytterben så lär du vilja ha lite specialverktyg (som du kan tillverka själv) och en haynesmanual eller liknande. Det är lite tricks för att få loss fjädern som sitter i varje gaffelben.

Köp biltemas depåstöd som hänger hojen i gaffelkronan, alltid bra att ha depåstöd till hands :-)

Last edited:
Jag blir osäker på om du är med på hela förloppet, så jag försöker vara övertydlig:
För att byta packboxar måste först hela gaffeln av.
Så här:
1. Lossa hastighetsmätarvajern
2. Lossa bromsoken
3. Lossa hjulet
4. Lossa uppe i styrkronan
5. Dra loss gaffeln

Då ska du i näven det som bild 1 ovan visar. Det är i detta läge du lämnar i den eller gör jobbet själv. Och det är då du separerar innerbenen från ytterbenen för att tömma oljan, byta packboxar och fylla på ny olja.

Last edited:
Hehe blev lite "skruvning för dummies" detta :-)Har gått ut å kikat lite å har lokaliserat 4 insex vid kronan men ska tydligen va 6 :-) Jag klurar allt ut det här. Det största jobbet blir att hanga hojen i styrkronan med stroppar i en bjälke i taket eller köpa depåstöd för styrkrona :-) Tacksam för alla svar och ditt slutliga detaljerade svar :-) Lite osäker på hastighetsvajern för ser bara bromsslangarna nu. Har ficklampa så det blir bättre när jag börjar skruva isär det tänker ja. Tack igen:)

Hehe blev lite "skruvning för dummies" detta :-)Har gått ut å kikat lite å har lokaliserat 4 insex vid kronan men ska tydligen va 6 :-) Jag klurar allt ut det här. Det största jobbet blir att hanga hojen i styrkronan med stroppar i en bjälke i taket eller köpa depåstöd för styrkrona :-) Tacksam för alla svar och ditt slutliga detaljerade svar :-) Lite osäker på hastighetsvajern för ser bara bromsslangarna nu. Har ficklampa så det blir bättre när jag börjar skruva isär det tänker ja. Tack igen:)

Nu vet jag inte exakt hur en R6 ser ut "därnere" men i korta ordalag så ska allt som sitter fast i gaffelbenen tas bort helt enkelt. Kom ihåg vad som satt var bara :crash
Och även om det är en god idé att ta 1 ben i taget så underlättar det nog att ha 2 extra händer med sig så man inte lossar sista skruven och skickar gaffelbenet ner i backen.

Gafflen sitter fast i gaffelkronan med två insexskruvar uppe vid styret och fyra insexskruvar längre ner i den undre kronan, två på varje sida. Sen sitter styret fast med två insexskruvar i varje styre. Oftast sitter gaffeln rätt hårt även att man plockat bort dessa bultar, då får man ta ett gäng mejslar och försiktigt knacka in i skårorna i kronan så brukar den lossna. var försiktig så du inte knäcker nåt eller repar gafflen. Det behövs inte mycket för att den ska lossna från kronan.

Du har ingen hastighetsmätarkabel på din hoj, mätaren drivs elektriskt.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!