Lämplig bil för sporthoj (literklubba)

Jag köpte en fräsch vito 108 och är grymt nöjd med den, riktigt skön att köra :tummenupp har bara haft den två veckor dock :D

MB vito, Ford transit, vw transporter, Toyota hiace (dom är ruggigt populära i finland btw), Hyundai h1, Opel vivaro/Renault trafic (franska men man sitter bra i dom) är några alternativ, har troligtvis glömt någon bil nu med.. :näsblod

och som jag ser det är transporter och caravelle samma maskin fast transporter är skåpbil/minilastbil medans caravelle är minibuss/passagerarbil.
den långa versionen av caravelle kallas också shuttle och det var en sådan det blev.
samtliga baksäten går att riva ur och golvet är platt. Lastöglor i golvet finns.
behöver ordna öglor lite högre upp på väggarna tror jag.
ska bara fila på en lastsäkringsrigg bakom framstolarna.
kanske blir det öglor i riggen istället för i bilsidan.

reservation för att jag fattat fel angående modellerna.

Last edited:
..det var ingen som ville kommentera min fråga ovan ang. VW Caddy Maxi -de börjar ju komma ner till rimliga prisnivåer, särskild om man "orkade" hämta en gammal från ursprungslandet; med dagens EUR kurs.

-Exempelvis, går det att få/packa in två banhojar? -Andra (bra eller dåliga) erfarenheter med tanken på vår hobby?

Jag köpte en fräsch vito 108 och är grymt nöjd med den, riktigt skön att köra :tummenupp har bara haft den två veckor dock :D

MB vito, Ford transit, vw transporter, Toyota hiace (dom är ruggigt populära i finland btw), Hyundai h1, Opel vivaro/Renault trafic (franska men man sitter bra i dom) är några alternativ, har troligtvis glömt någon bil nu med.. :näsblod

Tack för tipsen,
så Vito är inte bara ett rosthål alltså?
Nissan serena Cargo?
Toyota Previa, kasta stolarna och tejpa rutorna i samma färg, snål skåpbil?

hm, ska pendla i bilen också och sällan köra stor hoj i den (så sällan att jag kan leva med lite krångel), men ofta köra motard-fiddy i den, så den kan / får gärna va mindre (ca 170cm) eller ha liten snål motor.
Då har vi även caddy och Combo att välja på, caddyn kostar lite mer när den har skjutdörr kanske,
men funkar dom bra annars?
Och Combo är kanon i storlek, har hört båda bra och anus om dom, har själv bra förtroende om opel,
nån som ägt en?

Last edited:
..det var ingen som ville kommentera min fråga ovan ang. VW Caddy Maxi -de börjar ju komma ner till rimliga prisnivåer, särskild om man "orkade" hämta en gammal från ursprungslandet; med dagens EUR kurs.

-Exempelvis, går det att få/packa in två banhojar? -Andra (bra eller dåliga) erfarenheter med tanken på vår hobby?

INGEN ANING (statement) men min hoj mätte jag till 2.06m i absoluta yttermått.
Reservation för att den står inknödd och jag kröp omkring intill en lEsKig Harley.

Svågerns Mercedes Vaneo (var det väl nu, A-klass skåpbil) är 2.06 hörn till hörn, eftersom däcken bygger på bredden och den inte går att köra ungar i så gick dessa fetbort. Synd för de verkar riktigt billiga.

Nu har du mått nog att googla på Tekniska Specifikationer och fundera själv på olika modeller.
Jag mätte aldrig höjden på min hoj men gissar på strax över metern.

Jag kör oftast 600-900 mil/år med v70:n så jag sket i att prioritera snålhet. Man kan ju ångra sig på den punkten men livet är en lärande process.

Last edited:
Köp för fan inte 1:a generationens Vito. Det är riktigt dåliga bilar, rostar mer än friskt, usel kvalitet och då överdriver jag inte. Hade en sådan och åkte 10000 mil, det var som en rullande renovering....mår dåligt när jag tänker på vad den bilen kostade att hålla rullande och hur mycket av min fritid som gick åt.

Det enda som är bra är väl egentligen motorn. Jo förresten, den går som ett lok i vilket väglag som helst, inga bekymmer att ligga i vänsterfil med snö upp till trösklarna

Numera åker jag vito 120 -07 och det är i jämförelse världens bästa bil förutom på en punkt, vinteregenskaperna...

Tack för tipsen,
Nissan serena Cargo?

hm, ska pendla i bilen också och sällan köra stor hoj i den (så sällan att jag kan leva med lite krångel), men ofta köra motard-fiddy i den, så den kan / får gärna va mindre (ca 170cm) eller ha liten snål motor.
Då har vi även caddy och Combo att välja på, caddyn kostar lite mer när den har skjutdörr kanske,
Och Combo är kanon i storlek, har hört båda bra och anus om dom, har själv bra förtroende om opel,
nån som ägt en?
Dom rostar ju friskt.. Men annars är dom trevliga enligt mig och polaren som har en likdan (108ci '00)

Serena cargo och toyotan borde funka, har ingen koll på dom..
Caddy känns lite små i skåpet, möjligen att du får in en storhoj om du ställer den diagonalt, har inte testat men fått den känslan av skåpet och längden. Annars är de en bra bil :)

och som jag ser det är transporter och caravelle samma maskin fast transporter är skåpbil/minilastbil medans caravelle är minibuss/passagerarbil.

reservation för att jag fattat fel angående modellerna.
Just så jag har uppfattat dom båda med, tog inte med Caravelle i mitt förra inlägg av den enkla anledningen att stavning och trötthet inte jämt passar så bra ihop :D

Hoppas du blir nöjd med den! :tummenupp

Pappa kör en vanlig caddy, den är trevlig att köra. Han körde hellre caddy än familjens Passat.. :D

*Varning för eget antagande*
Känns som att de borde bli jävligt trångt att få in två hojar i en caddy maxi, just för skåpets storlek. Men kolla efter mått på nätet eller åk och mät skåpet på en :)

Köp för fan inte 1:a generationens Vito. Det är riktigt dåliga bilar, rostar mer än friskt, usel kvalitet och då överdriver jag inte. Hade en sådan och åkte 10000 mil, det var som en rullande renovering....mår dåligt när jag tänker på vad den bilen kostade att hålla rullande och hur mycket av min fritid som gick åt.

*fulquote*
Just en sån har jag köpt :D
Blir intressant att se hur mycket jobb det blir med den under året...:näsblod

Tack för tipsen,
Nissan serena Cargo?

nån som ägt en?

Min Vito112 -02 har nu gått nästan 40´mil och förutom att den rostar i karossen så det är lite rosor här och var så har den mekaniskt funkat kanon.
En drivaxel, några abs-sensorer och nu en c-lås motor men annars bara slitdelar så är det inte ett "grönsakslik" så finns det hopp om dessa med, får in 2 hoj med allt om man stuvar och lastar 870kg lagligt.

Använder min året runt istället för bil, helt ok komfort i min med "komfortmellanvägg", "tiltad" bakåt i överkant så man har några cm extra fram.

Alla Tillverkade efter 1/1-06 är helgalvade så vill man slippa rosten så är det brytpunkten.

Min Vito112 -02 har nu gått nästan 40´mil och förutom att den rostar i karossen så det är lite rosor här och var så har den mekaniskt funkat kanon.
En drivaxel, några abs-sensorer och nu en c-lås motor men annars bara slitdelar .

Då har du haft tur,

Renoverade alla bromsok
Bytte allt i P-bromsväg, gick med nöööd och näppe igenom besiktningen, dimensionerat som till en barnvagn.
Bytte alla drivaxeldamasker
3-4styrleder
några kränghämmarstag
Laddtrycksrör sprack under färd
Avgasrör sprack och gick av några ggr
Framfjädrar 2st, den ena gick av stillastående.
Hjullager fram 2st
Topplagring fjäderben, ena gick i bitar, bytte båda.
Elhärva ut till dörrar 2st efter att ha lött ihop dom flera ggr och tröttnat.
Bromsrör längsgående.
3-4 bromsslangar.
Spridartätningar.
Termostat.
Tändningslås, biljäveln la av när man körde på ett tjälskott/brunnslock.
AC-n slutade funka, fyllde på, räckte över en sommar sen sket jag i det.
Lagade dieselvärmarn 6-7ggr, däribland ett styrdonsbyte (inte mercas fel men den hör till bilen)
Vart så jävla arg efter en vinter så det blev omlack (då bilen fortfarande var värd en ansenlig summa pengar men det var som att riva en tusenlapp i veckan när man såg ny rost hela tiden.)
Ett dörrhandtag formligen exploderade i näven på mig en kall vinterdag.
Ett batteri som tvärdog när det behövdes som mest.
Airbaglampa som lyste hemtrevligt, fel i styrdon=dyrt så man svimmar.

För att nämna några i raden av fel, Bil med känd/bra historik och inte jättemycket mil när jag köpte den.

Just ja, sa jag att den rostade? Svetsade ibland rost som på en gammal amazon. Tyckte ett tag att så fort jag hissade upp den var det mjukt på ett nytt ställe under...

Last edited:
Då har du haft tur,

Renoverade alla bromsok
Bytte allt i P-bromsväg, gick med nöööd och näppe igenom besiktningen, dimensionerat som till en barnvagn.
Bytte alla drivaxeldamasker
3-4styrleder
några kränghämmarstag
Laddtrycksrör sprack under färd
Avgasrör sprack och gick av några ggr
Framfjädrar 2st, den ena gick av stillastående.
Hjullager fram 2st
Topplagring fjäderben, ena gick i bitar, bytte båda.
Elhärva ut till dörrar 2st efter att ha lött ihop dom flera ggr och tröttnat.
Bromsrör längsgående.
3-4 bromsslangar.
Spridartätningar.
Termostat.
Tändningslås, biljäveln la av när man körde på ett tjälskott/brunnslock.
AC-n slutade funka, fyllde på, räckte över en sommar sen sket jag i det.
Lagade dieselvärmarn 6-7ggr, däribland ett styrdonsbyte (inte mercas fel men den hör till bilen)
Vart så jävla arg efter en vinter så det blev omlack (då bilen fortfarande var värd en ansenlig summa pengar men det var som att riva en tusenlapp i veckan när man såg ny rost hela tiden.)
Ett dörrhandtag formligen exploderade i näven på mig en kall vinterdag.
Ett batteri som tvärdog när det behövdes som mest.
Airbaglampa som lyste hemtrevligt, fel i styrdon=dyrt så man svimmar.

För att nämna några i raden av fel, Bil med känd/bra historik och inte jättemycket mil när jag köpte den.

Just ja, sa jag att den rostade? Svetsade ibland rost som på en gammal amazon. Tyckte ett tag att så fort jag hissade upp den var det mjukt på ett nytt ställe under...

Bittert, hörru. Hoppas min går bättre.

BTW: kan man montera bilstereo (högtalare) lite kul tro? jag har inte gjort sådant på typ 24 år men det här känns på nåt sätt lite skoj!
Sony har en ball med blåtand och dylikt. Låter Spotifyvänligt? Långresor lär det ju bli.

Möjligt, men jag är inte ensam:) Om man tänker bort allt det negativa (man får tänka hårt) så gillade jag den, ok komfort, snål på diesel och gick rätt bra (112cdi), skåpet kändes stort trots att bilen är rätt så liten.

Möjligt, men jag är inte ensam:) Om man tänker bort allt det negativa (man får tänka hårt) så gillade jag den, ok komfort, snål på diesel och gick rätt bra (112cdi), skåpet kändes stort trots att bilen är rätt så liten.

Nä, är nog jag som haft tur om man kollar runt vad andra säger. :)

Kommer få behålla den då ryktet sätter ett pris som gör att det är för mycket bil för de få kronorna jag får för den, iaf. ett par år till, haft den sen 2010.

det blev en lång caravelle/shuttle -06. Håller tummarna att den ska rulla problemfritt.
är det någon vinst att lastbilsregga? Kan den fortfarande vara 9-sits då?

några bra tips på någon slags vägg man kan fästa där sofforna ska sitta så man inte får en literklubba i nacken vid minsta incident?

edit: bensinare, 115 hk. Får duga.
Jag har ett lastgaller som bara står och tar plats.

Vad finns det som är "long"? alltså litet skåp med bra längd,
bara kangoo?

Dags igen. Nu börjar en platta med framhjulsfäste som passar i golvfästena för baksätena ta form. Gott så, men:
när jag lastar på släp fästar jag remmar i styret och drar dem rakt ut och fäster i hagen så står hojen snorstadigt sedan.
skulle vilja ha öglor i väggarna för att göra samma sak men där sitter rutor.
hur gör andra caravelleägare? Fäster öglor i väggen under rutan? Surrar i handtaget uppe i taket? Känns lite klent va?

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...