RD 350 -83 införskaffad

Du nu har du gjort bort dig... :hihi Bara skapa en tråd du får inte sitta inne med den där utan att dela med dig av bygget. :fakta

Måste nog ursäkta för all OT med... Sorry wonderwizard

ja kanske det kommer en byggtråd lite längre fram.. ( långtidsprojekt vilket gör att trådar hinner dö)
 
Ärligt talat inte jag häller. Tycker den känns rätt säker och välbalanserad.
Han tyckte snarare att gsx-f 750 katanan han hade efter var farligare i de hastigheterna.

Tror knappast 350:n fått smeknamnet på grund av dålig väghållning utan snarare att den uppmanade till lite väl inspirerande körning.
Fanns inget som kom i närheten av 350:ns busvärde i början av åttiotalet.

"Alla" som var ute efter en buscykel köpte en, och förr eller senare, oftast förr antar jag, hamnade de i diket av en eller annan anlednig.

Blir ju lätt så om man leker, oavsett hur duktig man är, och RDs är svåra att inte leka med.
 
behöver lite tips & råd..


Jag håller på att kolla runt lite på annan bakdämpare

vad jag förstått, så finns det följande konversioner

Honda F4i (inte bra)
Yamaha R6 99-01 (behöver modda ramen)
Yamaha R1 04-06 (behöver modda ramen)


Nu är jag inte så sugen på att modifiera ramen, eftersom jag vill ha den orörd.
men frågan är, ska jag köra på originalet (2700 mil & från -83) eller skall jag leta vidare efter något annat ?


jag har hittat en eftermarknadsdämpare, till vettiga pengar. men är den bättre eller sämre än originalet från 83 ?

http://www.ebay.com/itm/170812833555?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

den "kanske" går att få in
 
behöver lite tips & råd..


Jag håller på att kolla runt lite på annan bakdämpare

vad jag förstått, så finns det följande konversioner

Honda F4i (inte bra)
Yamaha R6 99-01 (behöver modda ramen)
Yamaha R1 04-06 (behöver modda ramen)


Nu är jag inte så sugen på att modifiera ramen, eftersom jag vill ha den orörd.
men frågan är, ska jag köra på originalet (2700 mil & från -83) eller skall jag leta vidare efter något annat ?


jag har hittat en eftermarknadsdämpare, till vettiga pengar. men är den bättre eller sämre än originalet från 83 ?

http://www.ebay.com/itm/170812833555?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

den "kanske" går att få in

Är original dämparen "trasig"?, ska du bara ha RD till "finåkning" så fungerar det hur bra som helst med en orginaldämpare som är ok
 
Jag har en Öhlinare på en av mina, den är inte till salu, men vill du veta modell och se bilder på infästning mm?
 
Håller med Max ovan. Cykeln vill gärna orma sig genom högfartskurvor med originaldämparen, men skall du inte ut och sätta nya varvrekord direkt så behåll originaldämparen.

När du väl vet hur du kommer att använda cykeln skaffar du en ny dämpare om du fortfarande anser det behövs.
Slår ett slag för Nitrondämpare, de är väldigt populära då man för mycket dämpare för pengarna. Finns i olika prisklasser beroende på användningsområde. Finns hos många brittiska återförsäljare.
 
lite mer har hänt idag.. förhoppningsvis kan jag hinna lämna ram, sving, stöd, kronor, styre, kåpstag, ljuddämparna till blästring och lackering i slutet av denna veckan.

sving & ljuddämparna skall bara blästras, lackering av dessa kommer jag att göra själv
20140106_161146.jpg
 
lite mer har hänt idag.. förhoppningsvis kan jag hinna lämna ram, sving, stöd, kronor, styre, kåpstag, ljuddämparna till blästring och lackering i slutet av denna veckan.

sving & ljuddämparna skall bara blästras, lackering av dessa kommer jag att göra själv
View attachment 397443

Blir det pulverlack?
 
såååååååå

nu börjar det hända lite.
dåck inga bilder idag..

2 kg skruvar inhandlade på swedol, svarta till motorn, rostritt på utsatta ställen + vanliga till "övrigt"
tur man har kontakter på swedol, annars hade det blivit dyrt :)

ramen svetsad (snett styrstopp)

fälgarna körda i industritvätt för lasbilshjullager (jääävligt rena o snygga, som nya) + lager ur.

gafflarna är delade, tvättade på samma sätt. kommer att sättas ihop, med nya boxar & tätningar av en mek som kan det bättre än mig (fult med reklam här va?)

ramen lämnas in för blästring & lackering på måndag kl.07.00
förhoppningsvis för jag den innan helgen, men då ska jag bort ändå & hinner inte mecka nått :(

bilder kommer efter som... nasj blir det iaf :D
 
Ser bra ut. :)

Hur nollade du mätaren?

Funderar på om jag ska nolla min nya mätare eller dra upp den till 4097 som hojen gått....
 
Hur gör man med ett digitalt instrument då?? :confused:
 
Idag hämtades gafflarna

nya boxar, dammtätningar, ny olja, chimsad fjäder 15 olja & 0,4 bars tryck (ja, det går att fylla luft i dessa)

fina som fan blev dom efter den delvisa renoveringen.
jag struntade i att blästra/kulpolera dem. tyckte skicket var itillräckligt bra skick.

dessvärre ingen för bild här heller. :huvet
ska försöka komma ihåg att ta förebilder

EDIT. någon som vet vart man kan få tag i dekalen som skall sitta på gaffelbenet ?

20140116_182530.jpg
 
Idag har jag även rivit ner alla bromsoken
dessa skall industritvättas, lackeras & få nya packningar.
återigen ingen bild före.. ska föröka komma ihåg att ta foto innan/efter tvätt i morgon.

tyvärr tar det en vecka innan alla packningar kommer :(
 
...0,4 bars tryck (ja, det går att fylla luft i dessa)

Säkert allmän kännedom men fyll med handpump, aldrig från lina.
Jag tänkte styva upp mina lite och duttade aldrig så lite på +knappen på en mack och det var nog rena turen att gaffeln varken hoppade isär eller sköt packboxarna och sprayade olja överallt.
 
Back
Top