Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Råder väl knappast några tvivel på att detta kommer att bli riktigt läckert.

Jag lurar dock på utformningen av fackverket på övre ramen. Har du avsiktligt utelämnat en triangulering enl. bilden nedan i syfte att åstadkomma något slags kontrollerat flex?

View attachment 395558

Nejdå. Jag är inte klar än. De främre motorfästena kommer att gå "igenom" de undre rören upp till det övre, och åstadkomma ungefär det du ritar. Sen ska vi köra en simulering i Ansys och därefter lägga till, eller ta bort något i konstruktionen. :)
 
Nu är modellen tillräckligt komplett för att köras i Ansys! Det skulle tydligen till en riktig förkylning för att bli klar.... Det ska bli väldigt spännande att se var det behöver läggas till material, stag eller rent av tas bort!

Teamledningen (läs: fru och son) vill att de lackade delarna i ramen ska vara blåa. Jag tycker:

Ram med hål.jpg

Vad tycker ni?
 
Nu är modellen tillräckligt komplett för att köras i Ansys! Det skulle tydligen till en riktig förkylning för att bli klar.... Det ska bli väldigt spännande att se var det behöver läggas till material, stag eller rent av tas bort!

Teamledningen (läs: fru och son) vill att de lackade delarna i ramen ska vara blåa. Jag tycker:

View attachment 395731

Vad tycker ni?


Jag tycker ur ett rent estetiskt perspektiv att du kunde skippa de frästa aludelarna och köra rör hela vägen. Har aldrig gillat "blandkonstruktionerna" som funnits...
Justerbar svingaxelinfästning känns som ett måste på denna skapelse! Tänker du ha en stötdämpare som på Duccen du lånat idén från, eller en mer konventionell enkeldämpare med länkage?

Kul bygge att följa!

/Lasse
 
Tack Lars!
Det var av just estetiska skäl jag valde bort en konventionell rörlösning och för att det har så många gjort redan. Men smaken är som bekant...

Justerbar svinginfästning blir lite krångligare när motorn sitter i svingaxeln, och det här projektet tär redan hårt på tidkontot..

Jag kommer att återanvända den enkla bakstöten och länkaget från min Honda RS250.

Första skottet på svingens styvhet hoppade just ur Ansys. Det ser hyfsat ut, men alldeles för tidigt att säga något om hela chassiets styvhet.

uploadfromtaptalk1386019249586.jpg
 
Inspirerande tråd, det tackar vi för!

Följer med stort intresse.
 
Ja, Micke, jag har fått klartecken från teamet på röda rör och svarteloxerade alu-delar:

View attachment 395802

Vackert!!!

En fråga, motor & sving i samma fäste, är det för att flytta vikten bakåt? Du har inte haft en tanke på eget bakre fäste för motorn? Det gör ju att det blir lite lättare att få i/ur motorn.
 
Första skottet på svingens styvhet hoppade just ur Ansys. Det ser hyfsat ut, men alldeles för tidigt att säga något om hela chassiets styvhet.

View attachment 395764

Hur läser du det där? När jag (som inte har kolla alls på 3D eller Ansys) läser så tycker jag det klart känsligaste området verkar vara det ljusblå, eller? Är det räknat med svinginfästningen "fast" så att säga?
 
Vackert!!!

En fråga, motor & sving i samma fäste, är det för att flytta vikten bakåt? Du har inte haft en tanke på eget bakre fäste för motorn? Det gör ju att det blir lite lättare att få i/ur motorn.
Jag hade det just så på min nuvarande ram. Eftersom jag tyckte att hojen var för framtung, tänkte jag flytta bak motorn och sätta den i svinginfästningen. Det hade ju också givit mer plats åt mjuka avgaskrökar. Men så mätte jag upp viktfördelningen utan/med förare, och då visare det att när dököttet sitter på, så är hojen lite lätt baktung! Alltså ska motorn sitta kvar där den är! Nå. Då tänkte jag istället förlänga svingen, eftersom det ger bättre köregenskaper och mindre skillnad i kedjespänning pga fjädringen. Ja, det blir bängligare att ta ur motorn, men det får jag väl komma på nån finurlig lösning på...

Hur läser du det där? När jag (som inte har kolla alls på 3D eller Ansys) läser så tycker jag det klart känsligaste området verkar vara det ljusblå, eller? Är det räknat med svinginfästningen "fast" så att säga?
Den grafiska nätmodellen representerar utböjningen. Modellen sitter fixerad i svinglagringen och kraften ligger på åt sidan (vänster/höger) i hållaren till bakhjulets hub. Liten utböjning således nära svinglagringen och så blir det mer och mer ju längre ut (bakåt) man ser på svingen. Vid en belastning på 1000N (ca 100kg) böjer svingen ut max 2,6 mm.
 
Nu är äntligen modellen funkis för simuleringar av olika belastningsfall! Det första belastningsfallet är att "fixera" styrhuvudet och lägga på en lateral belastning på bakhjulet. Resultatet blev 0,1 kN per mm, vilket är på den undre gränsen av vad som kloka gubbar bedömt som önskvärt. Det ser med andra ord lovande ut! Några verifierande simuleringar till av styvhet och spänningar i alu-sidorna, sen går modellen till fräsmäster! :tummenupp

Ansys1.jpg
 
Intressant att följa, kul med ritningar och att du visar belastning mm.
 
Har du satt randvillkoret på bakhjulet eller navet?

I just det belastningsfallet, som bilden visar, är styrhuvudet fixerat och belastningen ligger på lateralt (Z) i kontaktytan mellan däck och asfalt. Var det svar på frågan?
 
Det förefaller inte som om sidoplattorna flexar speciellt mycket. Däremot skulle nog svingen må bra av någon form av förstärkning. Ramen är i vart fall nu inom vad som kan anses normala styvhetsvärden! Nu ska det så "bara" tillverkas! :näsblod


 
Nu är äntligen modellen funkis för simuleringar av olika belastningsfall! Det första belastningsfallet är att "fixera" styrhuvudet och lägga på en lateral belastning på bakhjulet. Resultatet blev 0,1 kN per mm, vilket är på den undre gränsen av vad som kloka gubbar bedömt som önskvärt. Det ser med andra ord lovande ut! Några verifierande simuleringar till av styvhet och spänningar i alu-sidorna, sen går modellen till fräsmäster! :tummenupp

View attachment 396108

Borde man inte även ha en med massan för modellen som en vertikal (z?) kraft också?
 
Vill du ha ett visst flex i ramen, och isf var, hur mkt och varför?
 
Nyheter
MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Back
Top