Turboladdad koncepthoj: Suzuki Recursion

Fast tanken är ju inte att vara värst heller vad jag förstått det som.
Även om nu
Vridmoment: 100 Nm / 4500 rpm
är ganska bra.

Skall bli intressant att se förbrukningssiffror på den sen.

Det är trots allt maxeffekten som bestämmer vilket vridmoment man kan växla fram till bakhjulet, vilket i sin tur bestämmer maximal acceleration.

Mycket vridmoment vid lågt varvtal tyder på att motorn antagligen har ett brett register. Dock behöver en turbo alltid en viss tid efter gaspåslag för att få upp varvtalet, laddtrycket och därmed effekten. Och det gäller oavsett hur moderna prylarna är även om modernare prylar har kortare tidsfördröjning.

Jag väljer en sugmotor åtta dagar i veckan om den ger samma effekt som turbomotorn.

Jag väljer en sugmotor åtta dagar i veckan om den ger samma effekt som turbomotorn.
Och jag väljer hellre Hayabusor med 450 hästar än mesiga Gixxrar med 180 hästar, men det betyder inte att det finns bärighet i den delen av marknaden för det.
Skulle det finnas en marknad för turboladdade monsterhojar så skulle någon definitivt tillverka dessa.
Det är ju inte direkt så att motorcykelfabrikanterna har så bra försäljningssiffror, i dessa dagar, så att de kan strunta i ett segment där de skulle vara ensamma och sälja bra.
Sanningen är nog tyvärr snarare att segmentet super-turbo-hojar inte finns och inte skulle bära den investeringen den kräver.
Därav är det positivt att Suzuki faktiskt tittar på turbo i ett segment som mer än väl kan få bärighet och att detta sedan i form av teknologiskt kunnande och kreativitet spinner över i de andra klasserna.

Och jag väljer hellre Hayabusor med 450 hästar än mesiga Gixxrar med 180 hästar, men det betyder inte att det finns bärighet i den delen av marknaden för det.
Skulle det finnas en marknad för turboladdade monsterhojar så skulle någon definitivt tillverka dessa.
Det är ju inte direkt så att motorcykelfabrikanterna har så bra försäljningssiffror, i dessa dagar, så att de kan strunta i ett segment där de skulle vara ensamma och sälja bra.
Sanningen är nog tyvärr snarare att segmentet super-turbo-hojar inte finns och inte skulle bära den investeringen den kräver.
Därav är det positivt att Suzuki faktiskt tittar på turbo i ett segment som mer än väl kan få bärighet och att detta sedan i form av teknologiskt kunnande och kreativitet spinner över i de andra klasserna.

180 hk är bara 40% av 450 hk...
Ja, jag väljer naturligtvis också hellre en Recursion med turbo och 100 hk än en en SV650 stryp till 40 hk.
Men jag skulle inte välja en turbo-busa med 180 hk om jag kan köpa en vanlig gixxer med 180 hk.

Detsamma gäller med Recursion, den ger inget mervärde utöver emblemet "turbo" som var skitcoolt på 80-talet.

180 hk är bara 40% av 450 hk...
Ja, jag väljer naturligtvis också hellre en Recursion med turbo och 100 hk än en en SV650 stryp till 40 hk.
Men jag skulle inte välja en turbo-busa med 180 hk om jag kan köpa en vanlig gixxer med 180 hk.

Detsamma gäller med Recursion, den ger inget mervärde utöver emblemet "turbo" som var skitcoolt på 80-talet.
Men tänk om man kan chippa den enkelt då?
Öppet filter, större avgas, höja laddet lite och plocka ut en ca. 50 hästar till utan större problem. Vore det intressantare då?

Ps. du trycker på väldigt mycket att du inte är intresserad av hojen. Det är inte tvärtom då, inget latent turbo-sjuka som ligger gömd någonstans här...?
:hihi

Men tänk om man kan chippa den enkelt då?
Öppet filter, större avgas, höja laddet lite och plocka ut en ca. 50 hästar till utan större problem. Vore det intressantare då?

Ps. du trycker på väldigt mycket att du inte är intresserad av hojen. Det är inte tvärtom då, inget latent turbo-sjuka som ligger gömd någonstans här...?
:hihi

Ja, då är den helt klart intressantare. Och turbomotorer är ju generellt enklare att skrämma upp än sugmotorer så där har du en stark poäng.

Jo, visst finns det lite latent turbosjuka här.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?248329-Var-hitta-en-50cc-st%F6tst%E5ngsmotor
Har aldrig byggt en turbomotor och någonstans ska man ju börja. :) Tyvärr har jag varit utan någon vettig verkstad sedan förra sommaren.
Sen måste nog bygga mig en bromsbänk först.

Last edited:
Man behöver inte förknippa turbo med massor av hk, poängen är att bygga en liten driftsäker motor med bra effekt till ett lågt pris.

Det är trots allt maxeffekten som bestämmer vilket vridmoment man kan växla fram till bakhjulet, vilket i sin tur bestämmer maximal acceleration.

Mycket vridmoment vid lågt varvtal tyder på att motorn antagligen har ett brett register. Dock behöver en turbo alltid en viss tid efter gaspåslag för att få upp varvtalet, laddtrycket och därmed effekten. Och det gäller oavsett hur moderna prylarna är även om modernare prylar har kortare tidsfördröjning.

just problemet med att turbo tidigare behövt ett högt varvtal på motorn innan den laddar som tekniken gått fram med vnt aggregat som möjliggör i stort sett en motor utan turbolagg, om den blir billig får vi väl hoppas annars är vitsen borta tycker jag också.

just problemet med att turbo tidigare behövt ett högt varvtal på motorn innan den laddar som tekniken gått fram med vnt aggregat som möjliggör i stort sett en motor utan turbolagg, om den blir billig får vi väl hoppas annars är vitsen borta tycker jag också.

Spelar ingen roll, även med VGT så finns det en turbin som ska få fart och det tar sin tid. Sedan har du ett plenum med en volym som ska erhålla en tryckökning vilket också tar sin tid. Du kommer alltså alltid ha en viss fördröjning från gaspådrag till att full effekt levereras.
Alternativet är att ni kör med så liten turbo och så lågt laddtryck att fullt laddtryck hela tiden finns tillgängligt framför trotteln redan från riktigt låg last och varvtal. Men då försvinner ju också poängen med en turbo.

Sen finns det ju många som accepterar en kort tidsfördröjning från gaspådrag till full effekt men det är en annan sak. Även tvåtaktsmotorer lider ju av den fysiska bristen eftersom expansionskammren behöver några avgaspulser och rätt värme innan den gör sitt jobb.

Alternativet är att ni kör med så liten turbo och så lågt laddtryck att fullt laddtryck hela tiden finns tillgängligt framför trotteln redan från riktigt låg last och varvtal. Men då försvinner ju också poängen med en turbo.

Ett annat alternativ för att få minimalt lagg. Kanske lite väl mycket prylar att stoppa på en hoj, men det går ju om man vill:

http://jalopnik.com/volvos-supercharged-turbocharged-engine-makes-you-forg-1162227064

Skulle kunna bli fränt om dom sålde 1000cc med turbo från fabrik i framtiden.
Blir ju lättrimmat och blir man inte nöjd ändå är det ju bara att hänga på en större snurra:D

Men som nån pratade om här att kan man välja mellan en turbohoj med 180hk mot en sugis på 180hk så hade jag också valt sugisen. Charmen med turbo är ju att man kan få så bra fart på grejjerna och dom som haft turbo på sina hojjar vet nog att kulhetsfaktorn går ner mot 0 om man sänker laddtrycket från 1 bar till 0.3 bar:hej

i sista PB så var där ju en gixxer 1000 med kompressor, det skulle i vart fall jag tycka är en bättre grej att utveckla än turbo- eller en blandning av båda teknikerna för att få det göttigaste från båda världarna.
gixxern i PB var på 150 hk, kompressorn ladda bara lite lagom och vips så hade han 200 hk med en effekt kurva som var värre en traktor och enligt testen helt suverän att köra.

//jj

startade denna tråden om downsizing och överladdning för snart två år sen http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?250816-downsizing&highlight=

läser man tråden så är det många som förklarar hur dumt det är med turbo på mc och att försök gjorts förut och bla bla bla....... men nu så verkar dom flesta tro att det är frälsningen för mc.... lite lustigt tycker jag.

Jag tror fortfarande inte på turbomatade sporthojjar.
Minsta lagg stör körningen.
Men på en pendlarhoj tror jag att det är framtiden.
Touringhoj med turbodiesel skulle förmodligen vara en utmärkt milslukare.

Jag tror fortfarande inte på turbomatade sporthojjar.
Minsta lagg stör körningen.
Tyckte inte det störde det minsta på min fd. Blackbird Turbo. Man märkte knappt ens av det och den var inte i närheten av så sofistikerad som en modern turbohoj skulle kunna göras.
Det är ju bara kolla på moderna bilar. Hur mycket turbolagg har du på dem? Finns ju flertal där man inte ens skulle kunna klura ut att det är turbo utan att ha läst om det först.

Tyckte inte det störde det minsta på min fd. Blackbird Turbo. Man märkte knappt ens av det och den var inte i närheten av så sofistikerad som en modern turbohoj skulle kunna göras.
Det är ju bara kolla på moderna bilar. Hur mycket turbolagg har du på dem? Finns ju flertal där man inte ens skulle kunna klura ut att det är turbo utan att ha läst om det först.

Menar du verkligen att du inte känner turbon?

Menar du verkligen att du inte känner turbon?
Kraft fanns det ju. :tungan
Alltså turbolagg alá gamla 80-tals bilar eller youtube videos på wheelande norska GSX-R750:or finns ju inte på vettiga turbohojar. Är det vettigt byggt kommer ju kraften smygandes och man har inte "inget-inget-inget-allt" känslan i registret. Det är som en vanlig hoj, fast med mera av kraften.
Kör du på 7000 rpm och slår av i några sekunder för att sen vrida på fullt så var det ingen nämnvärd fördröjning innan den gick igång igen. Samma sak ifall du vred fullt från 4000. Den gick som en vanlig Blackbird fast mera liksom. Fast å andra sidan är ju inte en Blackbird direkt trött utan turbo heller.

Vad det gäller Suzukis Recursion så hoppas jag de sätter den i produktion, även om risken är att det blir som med B-King så också hade turbo i konceptstadiet. Den blev ju av med den när den skulle till produktion.

Spelar ingen roll, även med VGT så finns det en turbin som ska få fart och det tar sin tid. Sedan har du ett plenum med en volym som ska erhålla en tryckökning vilket också tar sin tid. Du kommer alltså alltid ha en viss fördröjning från gaspådrag till att full effekt levereras.

Sen finns det ju många som accepterar en kort tidsfördröjning från gaspådrag till full effekt men det är en annan sak. Även tvåtaktsmotorer lider ju av den fysiska bristen eftersom expansionskammren behöver några avgaspulser och rätt värme innan den gör sitt jobb.

En vanlig missuppfattning är att turbolagg härstammar från tryckökningen som ska ske, tryckökningar i slutna volymer är något som sker momentant. Det enda du kan räkna bort skulle vara tryckfallet över intercoolern men har man valt rätt så är det försumbart där med. I princip allt som kan kopplas till fördröjning kommer från att turbon ska börja snurra. Med en modern kullagrad turbo tillverkad för ändamålet, (finns ju inga mc-specifika turbos än) med bra laddtrycksstyrning och kanske också VGT så lovar jag dig att du inte skulle känna att det finns en turbo där på en fabrikstillverkad hoj..

Knepet med att få till en motor med bra karaktär med turbo är att ta en motor som redan har mycket sugeffekt för att slippa övergången med "ketchupeffekt" eller vad folk nu väljer att kalla det. Det finns mycket avancerad styrteknik tillgänglig för laddtrycksstyrning och däri ligger den absolut viktigaste delen för att få till en bra karaktär utan laggkänsla.

Back