Turboladdad koncepthoj: Suzuki Recursion

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Suzuki skall visst visa upp en ny koncepthoj på Tokyo salongen.

Vätskekyld parallelltwin på 588 cc med överladdning.
Pratas om 100 hästar vid 8000 varv och 100 Nm vid 4500 varv.

suzuki-recursion-concept.jpg


Mer info på Tokyos Motor salong som öppnar inom kort.
 
Oj, det är bara att hålla tummarna för att det funkar bättre den här vändan så att det kommer lite fler turbohojar.
 
Downsizing och turbo är ju stort inom bilvärlden, så varför inte.

Ja, hojvärlden har ju försökt en gång tidigare. Den där suzukin ser ju inte ut att ha fått turbon för att klämma ur mer effekt ur 600cc, så det bör ju vara för att sänka förbrukningen på just den där modellen... Men om det funkar och säljer kommer ju kanske små, smidiga hojar med turbo och mycket effekt också. :tummenupp
Däremot tvivlar jag på att det kommer serieproducerade hojar som hemmabyggda turbobusor på 450 häst. :hihi
 
Ja, hojvärlden har ju försökt en gång tidigare. Den där suzukin ser ju inte ut att ha fått turbon för att klämma ur mer effekt ur 600cc, så det bör ju vara för att sänka förbrukningen på just den där modellen...

100 hk ur en såpass liten 2-cylindrig maskin är inte helt lite ändå. ER6:an har väl inte mer än 70, och maxvrid på 60-70 Nm. Kul, hoppas på en framtid för turbo-hojar. :tummenupp
 
Ja bortsett från förbrukning är det svårt att se vad man vinner. Samma vrid och lägre effekt än touring 1000 cc . Vikt torde bli likartat. Gyroeffekt kanske också blir gynsam (å andra sidan , vad ger en turbo som snurrar sexsiffrigt?)
 
Om Recursion serieproduceras och säljer bra så kommer det nog kraftigare modeller eftersom. Om 20 år kanske folk inte höjer på ögonbrynen över 450 hästare, om turbo börjar användas av tillverkarna. Vassaste sporthojarna har ju gått från ca 150 till 200 (angivna..) häst på 20 år. Man kan ju alltid hoppas, turbohoj är på tok för roligt för att avfärda, enligt mig :hihi
 
Ja bortsett från förbrukning är det svårt att se vad man vinner. Samma vrid och lägre effekt än touring 1000 cc . Vikt torde bli likartat. Gyroeffekt kanske också blir gynsam (å andra sidan , vad ger en turbo som snurrar sexsiffrigt?)
Lägre förbrukning, effekt, vrid och lägre vikt och storlek är väl fördelarna.
Samt att man med modern elektronik i princip kan styra vart man vill ha vridet.
Plan vridmomentstkurva med max vridmoment från 3500-9000 varv. Det vore ju underbart på en tourer eller pendlingshoj.

Turbotekniken har ju utvecklats ganska mycket sen mitten på 80-talet.
 
Något som jag länge haft svårt att förstå är att hojtillverkare satsat megamultom miljoner kronor på att göra reklam för att "årets modell har 2,3 hk mer effekt än fjolårets modell". Tänk om de istället satsat dessa pengar på att utveckla turbotekniken. Hur mycket tror ni yamaha skulle behöva satsa på marknadsföring efter att ha gått ut med ett pressmeddelade som lyder:

"Årets R1 säljs med turbo".
 
Last edited:
Lägre förbrukning, effekt, vrid och lägre vikt och storlek är väl fördelarna.
Samt att man med modern elektronik i princip kan styra vart man vill ha vridet.
Plan vridmomentstkurva med max vridmoment från 3500-9000 varv. Det vore ju underbart på en tourer eller pendlingshoj.

Turbotekniken har ju utvecklats ganska mycket sen mitten på 80-talet.

Kan tänka mig att det hade kunnat vara intressant på bana med, tack vare den lägre vikten för samma effekt. Är lite underligt att turbo inte riktigt kommit på hojsidan än, med tanke på att det har en del fördelar. Annars hade vi ju aldrig sett det slå igenom på bilar på så bred front som det faktiskt gjort.
 
Najs :tummenupp Hoppas de håller på turbo vid evetuell serietillverkning :yoparty :yoparty :yoparty Skulle vara riktigt schysst (och galet) med en kommande DRZ400 Turbo :tummenupp
 
Efter att kört turbo sportster ett tag nu förstår jag inte varför det inte kommit tidigare på hojar då det fungerar väldigt bra och med elektronik o VNT turbo skulle det bli klockrent.
Hur många känner av turbon i en modern bil? tekniken har gått långt.
 
Sämre litereffekt än en sugmotor... :glömdet
Fast det är ju inte ett supersport eller superbike-koncept nu.
Snarare en ersättare till SV650.
Fast jämför du med GSX-R600 så är det ju inte helt fel ändå.


GSX-R600
Effekt: 124 hk / 13 500 rpm
Vridmoment: 69 Nm / 11 500 rpm
Vikt: 187 kg (våtvikt)

Recursion
Effekt: 100 hk / 8000 rpm
Vridmoment: 100 Nm / 4500 rpm
Vikt: 174 kg (torrvikt)

SV650S
Effekt: 71 hk / 9000 rpm
Vridmoment: 64 Nm / 7200 rpm
Vikt: 196 kg (våtvikt)
 
Fast det är ju inte ett supersport eller superbike-koncept nu.
Snarare en ersättare till SV650.
Fast jämför du med GSX-R600 så är det ju inte helt fel ändå.


GSX-R600
Effekt: 124 hk / 13 500 rpm
Vridmoment: 69 Nm / 11 500 rpm
Vikt: 187 kg (våtvikt)

Recursion
Effekt: 100 hk / 8000 rpm
Vridmoment: 100 Nm / 4500 rpm
Vikt: 174 kg (torrvikt)

SV650S
Effekt: 71 hk / 9000 rpm
Vridmoment: 64 Nm / 7200 rpm
Vikt: 196 kg (våtvikt)

Man kan ju tycka att en koncepthoj 2013 med turbo borde imponera lite mer än en tio år gammal Triumph som iofs har fyra cylindrar

Speed Four
Effekt: 98 hk / 11750 rpm
Vridmoment: 68 Nm / 10500 rpm
Vikt: 170 kg (torrvikt)
 
Man kan ju tycka att en koncepthoj 2013 med turbo borde imponera lite mer än en tio år gammal Triumph som iofs har fyra cylindrar

Speed Four
Effekt: 98 hk / 11750 rpm
Vridmoment: 68 Nm / 10500 rpm
Vikt: 170 kg (torrvikt)
Fast tanken är ju inte att vara värst heller vad jag förstått det som.
Även om nu
Vridmoment: 100 Nm / 4500 rpm
är ganska bra.

Skall bli intressant att se förbrukningssiffror på den sen.
 
Back
Top