Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Downsizing och turbo är ju stort inom bilvärlden, så varför inte.
Ja, hojvärlden har ju försökt en gång tidigare. Den där suzukin ser ju inte ut att ha fått turbon för att klämma ur mer effekt ur 600cc, så det bör ju vara för att sänka förbrukningen på just den där modellen...
Lägre förbrukning, effekt, vrid och lägre vikt och storlek är väl fördelarna.Ja bortsett från förbrukning är det svårt att se vad man vinner. Samma vrid och lägre effekt än touring 1000 cc . Vikt torde bli likartat. Gyroeffekt kanske också blir gynsam (å andra sidan , vad ger en turbo som snurrar sexsiffrigt?)
Lägre förbrukning, effekt, vrid och lägre vikt och storlek är väl fördelarna.
Samt att man med modern elektronik i princip kan styra vart man vill ha vridet.
Plan vridmomentstkurva med max vridmoment från 3500-9000 varv. Det vore ju underbart på en tourer eller pendlingshoj.
Turbotekniken har ju utvecklats ganska mycket sen mitten på 80-talet.
Jag är mest överraskad av att skylthållaren var snygg från början![]()
Fast det är ju inte ett supersport eller superbike-koncept nu.Sämre litereffekt än en sugmotor...![]()
Fast det är ju inte ett supersport eller superbike-koncept nu.
Snarare en ersättare till SV650.
Fast jämför du med GSX-R600 så är det ju inte helt fel ändå.
GSX-R600
Effekt: 124 hk / 13 500 rpm
Vridmoment: 69 Nm / 11 500 rpm
Vikt: 187 kg (våtvikt)
Recursion
Effekt: 100 hk / 8000 rpm
Vridmoment: 100 Nm / 4500 rpm
Vikt: 174 kg (torrvikt)
SV650S
Effekt: 71 hk / 9000 rpm
Vridmoment: 64 Nm / 7200 rpm
Vikt: 196 kg (våtvikt)
Fast tanken är ju inte att vara värst heller vad jag förstått det som.Man kan ju tycka att en koncepthoj 2013 med turbo borde imponera lite mer än en tio år gammal Triumph som iofs har fyra cylindrar
Speed Four
Effekt: 98 hk / 11750 rpm
Vridmoment: 68 Nm / 10500 rpm
Vikt: 170 kg (torrvikt)
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |