Erik Buells EBR 2014 1190RX tillkännagavs idag!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Buell reser sig ur ruinerna, enligt avtalet med HD får dock (mig veterligen) inte varumärket Buell användas i det nya företaget. EBR heter således de nya Bullarna.

Roligt att Erik inte ger upp.

185 hk V-twin och 190kg (våtvikt men utan bränsle)

Yellow3-4Wallpaper1024.jpg


Mer info

http://www.erikbuellracing.com/motorcycles/ebr1190rx/
 
Last edited:
Jag gillar också Buell, världen är ett bättre ställe att leva i som motorcyklist med EBR än utan.

Hoppas det kommer en streetfighter också!
 
Det är väl den senaste Rotax motorn, fast i lite större och klart förbättrat format. Den som utvecklades för Buell 1125.

.....
Engine

Type


ET-V2: 72° V-Twin, Liquid Cooled, Four-stroke

Bore x Stroke


4.17 in. x 2.66in. (106 x 67.5 mm)

Displacement


72.6 cu in. (1190cc)

Compression Ratio


13.4 : 1

Fuel Delivery


Electronic Fuel injection with 2 port injectors and 2 showerhead injectors

Exhaust


Primary + Secondary

Peak Torque


101.6 ft-lbs. @ 8200 rpm (137.8 Nm @ 8200 rpm)

Peak Horsepower


185 hp @ 10,600 rpm
 
En sån skulle jag kunna tänka mig som ersättare för VTR'en ^^
Ställer mig dock skeptisk till den enkla skivan fram, mest som en ren designgrej dock, tror nog att den skivan räcker gott och väl för att hejda ekipaget :katt
 
De verkar köra AMA med en skiva så de lägger ju i alla fall pengarna där deras mun är :)

Men det brukar väl vara så att vore det en stor fördel med en jätteskiva istället för två mindre så skulle vi se det på fler hojar, både racehojar och gathojar?
 
Fanken, jag som dreglar över 1125CR, ska det nu komma nytt med vettiga hästkrafter dessutom :(
Det är jobbigt att vara fattig när man har en kapitalisthobby !
 
Fanken, jag som dreglar över 1125CR, ska det nu komma nytt med vettiga hästkrafter dessutom :(
Det är jobbigt att vara fattig när man har en kapitalisthobby !

Ut och demonstrera för arbetarens rättigheter istället, det är betydligt billigare :)
 
Så han har alltså integrerat bensintanken med ramen? Det låter farligt, men kanske inte är farligare än vanligtvis?

Källa.
 
Gött att Eric inte ger upp, synd att hojen är så jävla ful bara.
 
Är det någon mer som tycker den liknar en blandning av MZ/Benelli? Eller är det bara ja som är trött:rolleyes:
 
Den var rätt smutt tycker jag!

Jag körde en Buell på Nurburgring och dessa hojar har en hel del charm faktiskt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top