MotoGP - Malaysia Sepang

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vet inte om det uppmärksammats i tråden att sedan Sepang e offentligt, det blir mer svenskt i gp depån 2014 :)
"Caterham officially confirm its entry into the 2014 Moto2 World Championship."
PA1431517.jpg
Eskil Suter, Stigefelt, Dato Kamarudin Merranun, Sharizman Ismail, Caterham,
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
jämfört med övriga på bilden är ju Stiggy onekligen Mr: hårfager
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5906259 skrev:
Men Rossi bröt ju benet 2010 så den säsongen borde väl inte räknas? När Rossi vann på Assen i år var det ju enbart för att Lorenzo var skadad... ;)

Det är synd att inte Rossi kan utnyttja det övertaget lika effektivt som Lorenzo gjorde.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Visste Du inte att européer som vistas tillräckligt länge i Asien ändrar utseende?
 

Smagatusk

Guest
Nä det är det inte, men hans teamkamrat är den som har störst chans av de 2 att vinna VM, det jag menar med att han skiter i teamet.
Så tycker jag, glömde skriva det i förra inlägget om du nu inte hade fattat det innan!!!!

Är det så man får fram värdiga vinnare? Att låta dem köra om fastän det är uppenbart att de inte är snabbare?

Nä, fy fan för såna Formel 1-fasoner.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Radare är bara dryg som vanligt. Han gör sig lustig över att namnen på dom på bilden inte står i den ordningen dom står uppställda.
 

Smagatusk

Guest
På något av träningspassen eller kvalet såg jag att Smith hade någon typ av extra kylning till frambromsarna. Syns tydligt på den här bilden:

View attachment 393325

Någon som noterade om Rossi och/eller Lorenzo hade någon liknande lösning?

En fundering bara...

Om Rossi hade problem med bromsarna redan under första varven med kolfiberskivor som ska vara riktigt varma för att fungera... Kan det vara nån attiralj för att få upp tempen, kanske?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Som sagt, du har sänkt dina krav rejält.

Att spöa en gammal gubbe som är sopslut kan väl knappast räknas som något meriterande för "Kungen av MotoGp"?

Som jag läste någon annanstans har nog Lorenzos plan om att bli "The Next One" grusats rejält och vi ser tecken på frustration i media där han inte drar sig för att attackera Marquez och kritisera hans körning. Om Lorenzo inte hänger med första året, hur ska det då gå nästa år när Marquez har en säsong av erfarenhet under bältet?
Du hugger ju som en iller på allt om Rossi och gör som barnen och väljer den som är bäst för tillfället som sin nya favorit så det är ju lite roligt.
Lorenzos plan om att bli "the next one"? Vad är det för trams du läser och var? Han har aldrig uttryckt något sådant utan det där är fantasier på internet. Han vill vinna så många race och VM som möjligt. Sen att du stör dig på att hans person och att han är ärlig, konsekvent och vågar säga vad han tycker blir ju bara tydligare och tydligare i din jakt på att kleta åsikter på honom, som med Stoner innan dess.
Med tanke på att Lorenzo vunnit fem race trots ett två nyckelbensbrott och en hoj som inte är lika bra som Hondan så gör han en helt ok säsong. Så bra som Lorenzo hoppats på? Självklart inte för han vill vinna.
Nästa år får vi se hur det går men att förutsätta saker har gått fel förut.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En fundering bara...

Om Rossi hade problem med bromsarna redan under första varven med kolfiberskivor som ska vara riktigt varma för att fungera... Kan det vara nån attiralj för att få upp tempen, kanske?
Nej, det håller jag inte för sannolikt då kolfiberskivorna funkar som bäst när de är någonstans mellan 500 och 1000 grader.

När F1 ska starta är det inte ovanligt att de ryker om skivorna så de behåller nog sin värme ganska bra om man bromsar ordentligt på vägen in till startplatsen.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Du hugger ju som en iller på allt om Rossi och gör som barnen och väljer den som är bäst för tillfället som sin nya favorit så det är ju lite roligt.
Nu tycker jag att du är lite tramsig då du mycket väl vet att Rossi är min favorit. Men det hindrar mig inte från att gilla andra förare, som Marquez, Cal, Espargaro mfl. Eller får man bara tycka om en i taget?

Det var väl ingen som tyckte det var konstigt när du skrev positiva saker om Spies och hade honom som avatar, om jag inte minns fel, samtidigt som Lorenzo var en annan av dina favoriter?

Lorenzos plan om att bli "the next one"? Vad är det för trams du läser och var? Han har aldrig uttryckt något sådant utan det där är fantasier på internet. Han vill vinna så många race och VM som möjligt.
Jag har aldrig påstått att han kallat sig själv för "The Next One". Att han vill bli den bäste genom tiderna är helt logiskt och om någon vill kalla det för "The Next One" är det väl inget att bli så irriterad över?

Sen att du stör dig på att hans person och att han är ärlig, konsekvent och vågar säga vad han tycker blir ju bara tydligare och tydligare i din jakt på att kleta åsikter på honom, som med Stoner innan dess.
Konsekvent? Han är en hycklare av stora mått som fördömer ageranden och sen gör samma sak utan att låtsas om det. Han beter sig som en diva som ska bedömas med en annan regelbok.


Med tanke på att Lorenzo vunnit fem race trots ett två nyckelbensbrott och en hoj som inte är lika bra som Hondan så gör han en helt ok säsong. Så bra som Lorenzo hoppats på? Självklart inte för han vill vinna. Nästa år får vi se hur det går men att förutsätta saker har gått fel förut.
Det är så klart imponerande av Lorenzo men för honom är det garanterat bara en sak som räknas och det är titeln. Säsongen 2013 är ett misslyckande även om han vinner återstående race och titeln går till Marquez.

Hela ditt inlägg andas bitterhet Gustav och det är inte likt dig :)
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Nu tycker jag att du är lite tramsig då du mycket väl vet att Rossi är min favorit. Men det hindrar mig inte från att gilla andra förare, som Marquez, Cal, Espargaro mfl. Eller får man bara tycka om en i taget?

Det var väl ingen som tyckte det var konstigt när du skrev positiva saker om Spies och hade honom som avatar, om jag inte minns fel, samtidigt som Lorenzo var en annan av dina favoriter?

Jag har aldrig påstått att han kallat sig själv för "The Next One". Att han vill bli den bäste genom tiderna är helt logiskt och om någon vill kalla det för "The Next One" är det väl inget att bli så irriterad över?

Konsekvent? Han är en hycklare av stora mått som fördömer ageranden och sen gör samma sak utan att låtsas om det. Han beter sig som en diva som ska bedömas med en annan regelbok.


Det är så klart imponerande av Lorenzo men för honom är det garanterat bara en sak som räknas och det är titeln. Säsongen 2013 är ett misslyckande även om han vinner återstående race och titeln går till Marquez.

Hela ditt inlägg andas bitterhet Gustav och det är inte likt dig :)

Jag tycker ditt inlägg andas av precis samma sak, dvs en bitterhet över att Lorenzo lyckas mycket bättre än Rossi.
Du beskriver gärna Lorenzo som en tråkmåns, hycklare antyder att se honom köra är skittråkig racing. Du anklagar Pedrosa för att inte försöka tillräckligt.
När din stora favorit Rossi inte lyckas lika bra som lorenzo och inte vågar satsa är han förstås inte tråkig utan lider av att han inte lyckats få en ärlig chans eftersom han är för tung, inte fått utvecklat materialet etc.

I min värld är ingen tråkig utan de är olika personligheter, detta får man acceptera att de är olika och döma folk för det säger mer om en själv.
Tyckte mig se en ärlig men hård fight mellan Lorenzo och Marques och dom verkade inte speciellt förbannade eller arga på varandra.
Däremot tyckte jag Pedrosa var bitter på Marques, vilket man iof kan förstå då hans titel chanser i praktiken vart rökta efter Aragon.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tycker ditt inlägg andas av precis samma sak, dvs en bitterhet över att Lorenzo lyckas mycket bättre än Rossi. Du beskriver gärna Lorenzo som en tråkmåns, hycklare antyder att se honom köra är skittråkig racing. Du anklagar Pedrosa för att inte försöka tillräckligt.
När din stora favorit Rossi inte lyckas lika bra som lorenzo och inte vågar satsa är han förstås inte tråkig utan lider av att han inte lyckats få en ärlig chans eftersom han är för tung, inte fått utvecklat materialet etc.
Ja, jag tycker att Lorenzo allt som oftast är en relativt trist förare att titta på även om det blivit lite bättre på senare tid, mest tack vare Marquez. Jag vidhåller att han är en hycklare och har så varit sedan 250-tiden där han precis som nu fördömde andras körning som farlig för att sedan göra exakt samma sak. Om han hade gnällt mindre på andra förare hade jag garanterat haft mer respekt för honom.
(Hörde att han blivit utbuad vid ett flertal tillfällen på Sepang så det är uppenbarligen fler som inte gillar hans agerande).

Att han är en grym förare kan ingen förneka, precis som Stoner var :)

Nej, jag anser inte att Rossi har samma fina förutsättningar som Lorenzo för tillfället med bränslebegränsningen och utvecklingen av M1:an de senaste åren.

Pedrosa presterar som bäst helt utan press och lyckas aldrig knyta till säcken. Tycker det är väldigt sällan man ser honom inblandad i en fight för att vinna och kan inte minnas när han senast gjorde en do-or-die likt den Marquez gjorde på Lorenzo på Jerez. Att Rossi inte kan göra den typ av manövrar är ju inte så konstigt eftersom han i dagsläget inte hänger med de 3 snabbaste.



I min värld är ingen tråkig utan de är olika personligheter, detta får man acceptera att de är olika och döma folk för det säger mer om en själv. Tyckte mig se en ärlig men hård fight mellan Lorenzo och Marques och dom verkade inte speciellt förbannade eller arga på varandra. Däremot tyckte jag Pedrosa var bitter på Marques, vilket man iof kan förstå då hans titel chanser i praktiken vart rökta efter Aragon.
Visst ska man acceptera att förarna är olika men det behöver inte betyda att man gillar dem.

Angående fighten mellan Lorenzo och Marquez så sa ju den förstnämnde att det inte varit någon kontakt mellan dem och sedan beklagade han sig för att inte ha fått tillräckligt med utrymme vid Marquez omkörning. Det, tillsammans med tidigare kommentarer om Marquez körning och tex Simoncelli, tolkar jag som att Lorenzo anser sina egna manövrar vara okej medan i princip alla andras är farliga.

While Lorenzo had made it clear that he was unimpressed with Marquez' pass on him, Marquez had no quarrel with the pass by Lorenzo. 'In one overtake, I felt some contact,' Marquez said in the press conference, 'but this is OK, this is racing. He overtook me on the inside, I didn't expect it, and we had some contact. But you know, in that moment it was so exciting!'

Pedrosa ska efter sin torpedering av sin egen teamkollega 2006 ligga ganska lågt med gnäll på andra förare för att de förstör hans titelchanser.

Bitter? Inte ett dugg! :)
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Mat Oxley om Lorenzo:

In other words, the contact was no big deal, nothing like some of Márquez’s moments of recent years. But it’s bizarre that Lorenzo didn’t just admit what had happened, and laugh about it, just as Márquez did. His problem is that he’s talked himself into a corner, criticising Márquez at every turn, so he can hardly condemn a rival and then admit that he has just committed a similar crime.

True, Lorenzo is an unhappy man at the moment – he’s riding better than ever and yet he’s losing the title while Yamaha have lost their technical advantage to Honda – but that’s no excuse to speak such nonsense.


Men Cal sammanfattar det nog bäst av alla:

“Marc rides very hot,” said Cal Crutchlow at Sepang. “But some riders make a controversy of it for no other reason than they’re annoyed they’re getting beaten; simple as that.”

http://www.motorsportmagazine.com/race/motogp-race/lorenzo-vs-marquez/
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Men kom igen detta är ju racing perra!
jag tror Lorenzo egentligen är frustrerad att han trots ger 110% inte kan slå den lille parveln. Detta är också ett psykologiskt spel som handlar om att få övertaget.
Samma situationer såg vi mellan Rainey-schwantz, Roberts-Spencer mfl.

Sedan om man blåser upp situationer till offantliga proportioner i bästa hänt i veckan style på twitter, motomatters och massa andra forum så är det en bagatell i sammanhanget.

Jag tycker det är roligt när det blir lite dramatik och inget snack om att Marques har ett övertag och verkar inte göra några misstag som dom andra gjort.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5906780 skrev:
Nej, jag anser inte att Rossi har samma fina förutsättningar som Lorenzo för tillfället med bränslebegränsningen och utvecklingen av M1:an de senaste åren.
Den bäste föraren genom tiderna kan bara vinna race om han får de bästa möjliga förutsättningarna?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Den bäste föraren genom tiderna kan bara vinna race om han får de bästa möjliga förutsättningarna?

En intressant frågeställning. :tummenupp
Kan någon vinna idag utan bästa möjliga förutsättningar?

För tillfället skulle jag nog svara nej.
Jag skulle nog hålla Lorre som bäst just nu (MM om nåt år?) om alla körde samma hoj.
Men för att Yamma halkat pyttelite efter så har även han svårt att vinna.
Man BEHÖVER de bästa möjliga förutsättningarna för att vinna. :)

Så för tillfället är det väldigt svårt, nästan omöjligt för Rossi att vinna.
Skulle dock tippa att Yamma studsar tillbaka och ger både JLo och Vale de förutsättningarna till nästa år.

Mina två... :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top