MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

Jag har testat några gånger i hårda inbromsningar bara för att testa. Det är sjukt obekvämt första gången man gör det, men tror det skulle vara precis lika naturligt som att vika ut knät om man gjorde det varje hård inbromsning. Jag såg ingen fördel när jag testade, men så kör jag heller inte i MotoGP-tempo.

Vad jag har hört så är det för att förflytta vikten inåt i böjen när du bromsar med bakhjulet i luften och på så sätt motverka att bakhjulet passerar framhjulet, vilket är den naturliga reaktionen för bakhjulet när du börjar svänga med bakhjulet i luften. Låter som en logisk förklaring i mina öron.

Jag har också velat testa några gånger men varit för feg.

I löööv my footpegs! och kontakten med dem. :krama

Men är detta ett av sätten för att kunna styra ut med arselet och ta kurvan på tvären? Har provat i olika varianter då jag känner mig stursk i slutet av bandagarna, men röven jazzar åt alla andra håll än vad jag vill.

Ursäkta om det är OT...
 
Har läst den där texten förut och tycker att den verkligen lyckas förklarar varför förarna hänger ut benet. Och vad gäller skillnaden mellan att göra det och att inte göra det:

”....there is no difference at all. The data shows exactly the same braking time and force, the same weight distribution, no difference whatsoever.”

Och (för den som inte orkar läsa hela texten) kärnan i ovan länkade text:

”For several decades, American dirt trackers all looked behind the same way: They would leave their left hand on the bar and tuck their head under their left armpit to check on who was back there. Over time, all sorts of theories were produced, most of them having to do with improved aerodynamics from keeping your head down. But people kept asking why they did it, and eventually a pattern developed:

Chris Carr: ”I saw Scotty Parker ride that way”...

...Scott Parker: ”I learned it from Springer”...

...then Springer admitted: ”Mert Lawill showed me that”...

...at which point Mert admitted ”I got that from Bart Markel”...

..eventually Black Bart said he learned it from Carroll Resweber, who said he learned it from another Texas Racer, who -when they finally tracked him down – revealed The Secret:

”Hell, boy, I was blind in my left eye... that was the only way I could see behind me!”

:tummenupp
 
Åker VR med mindre effekt än JL, det var en nyhet vart kan man läsa det.
Vem tror du själv har mest effekt i sin hoj, den som måste snåla för att ta sig i mål eller den som inte behöver det?

Vet inte om det här var med i de tidigare citaten i tråden men det är intressant:

"But it was also about their position on the bike, Zeelenberg said. If you see Crutchlow and, to a lesser extent, Rossi on the bike, they spent more time out of the bubble than Lorenzo did. All of those body parts protruding outside of the fairing meant extra drag, and that was what was so costly in terms of fuel consumption. Motorcycles - even the most efficient of them - are an aerodynamic disaster, and so any further disruption makes things exponentially worse. The only consolation for the Yamaha riders at Aragon is that the Spanish circuit is not quite as hard on fuel as Misano was."
 
Fantastiskt spännande kval! :banana

Tror det kommer att stå mellan MM och DP i morgon där MM, inte helt oväntat, drar det längsta strået.
 
Möjligen överskattat och dessutom ser det inte klokt ut. Här är ett klipp där de INTE lägger ut nått ben alls. 3.12 in i klippet är troligen Elias karriärhöjdpunkt alla kategorier och inte är det några fåniga ben som hänger och slänger där inte.

https://www.youtube.com/watch?v=dLz6sG1qqI0
 
Kenny Roberts gjorde det regelbundet redan 2000.
Säker på det?

Har inget minne av att han gjorde annat än att snabbt flytta vänsterfoten inför vänsterkurvor vid hårda inbromsningar och det var inget som ens kom i närheten av det förarna gör i dag. Men länka gärna till en bild eller en video.
 
Måste passa på att berömma Smith lite!

Bara 1 sekund efter Marquez på kvalet och 2/10 efter Crutchlow :)

Teamet hade ett möte i går kväll där teknikerna förklarade för Smith att han måste ändra hur han bromsar och växlar ner då han tappade mycket tid där. Verkar som att det funkade bra!
 
Kenny Roberts gjorde det regelbundet redan 2000.

Möjligt, kan tyvärr inte hitta någon referens till honom men Gibernau ska i alla fall ha viftat med benet i närkamp med Rossi enligt bl a http://www.paddockchatter.com/2013/01/guest-blog-leg-dangle-analysis.html

Jag är rätt säker att en filmsnutt från det tillfället finns på tuben.

Artikeln ovan är lite intressant, tydligen ska loggningar från Öhlins ha påvisat en liten fördel när det gäller viktfördelningen. Om man nu bara visste någon med lite insyn i den världen som kunde bekräfta eller dementera om skillnaden är mätbar... ;)
 
P€RRA;5897140 skrev:
Måste passa på att berömma Smith lite!

Bara 1 sekund efter Marquez på kvalet och 2/10 efter Crutchlow :)

Teamet hade ett möte i går kväll där teknikerna förklarade för Smith att han måste ändra hur han bromsar och växlar ner då han tappade mycket tid där. Verkar som att det funkade bra!
Befogat :tummenupp

Läste någon gång ett stycke från någon av MGP killarna att bromsarna är det som är svårast att komma underfund med. Bromsarna tar tydligen så mycket grymmare än allt man kan föreställa sig, och omställningen blir då väldigt komplex till vad man tidigare har erfarenhet av.
 
P€RRA;5897120 skrev:
Vem tror du själv har mest effekt i sin hoj, den som måste snåla för att ta sig i mål eller den som inte behöver det?

Vet inte om det här var med i de tidigare citaten i tråden men det är intressant:

"But it was also about their position on the bike, Zeelenberg said. If you see Crutchlow and, to a lesser extent, Rossi on the bike, they spent more time out of the bubble than Lorenzo did. All of those body parts protruding outside of the fairing meant extra drag, and that was what was so costly in terms of fuel consumption. Motorcycles - even the most efficient of them - are an aerodynamic disaster, and so any further disruption makes things exponentially worse. The only consolation for the Yamaha riders at Aragon is that the Spanish circuit is not quite as hard on fuel as Misano was."

Men har il maestro verkligen mindre effekt än JL, finns det dokumenterat?
Har han uttryckt det som orsak till att han är konstant efter JL?
Vet du hur mycket respektive förare förbrukar och förlorar i effekt pga detta?

Din logik haltar kraftigt då
Il maestro kvalar betydligt sämre än han kör race.
JL är konstant snabbare oavsett kval, race eller träning.

I samma artikel beskriver team chefen
A lot of Lorenzo's advantage over the other Yamaha riders was in the way he rolled the throttle off smoothly, and rolled it off again, Zeelenberg explained.

Men vi får hoppas att VR hittar något som gör att han kan påverka mästerskapet, känns som han har något på gång.
 
Last edited:
Vem tror du själv har mest effekt i sin hoj, den som måste snåla för att ta sig i mål eller den som inte behöver det?

Vet inte om det här var med i de tidigare citaten i tråden men det är intressant:

"But it was also about their position on the bike, Zeelenberg said. If you see Crutchlow and, to a lesser extent, Rossi on the bike, they spent more time out of the bubble than Lorenzo did. All of those body parts protruding outside of the fairing meant extra drag, and that was what was so costly in terms of fuel consumption. Motorcycles - even the most efficient of them - are an aerodynamic disaster, and so any further disruption makes things exponentially worse. The only consolation for the Yamaha riders at Aragon is that the Spanish circuit is not quite as hard on fuel as Misano was."

Om nu Rossi har en sådan aerodynamisk nackdel borde han då inte ha en signifikant lägre topphastighet än Lorre? Nu på kvalet hade Rossi återigen en högre topphastighet än Lorre (om än marginellt).

Beror det då på att Rossi bromsar några meter senare än Lorre? Å andra sidan borde Lorre ha en högre utgångshastighet inför rakan så det borde väl gå jämnt ut? Sen kan ju topphastigheten ha skett vid slip streaming för den ene men inte för den andre.

Oavsett så måste detta utredas :)
 
Din logik haltar kraftigt då
Il maestro kvalar betydligt sämre än han kör race.
JL är konstant snabbare oavsett kval, race eller träning.

Att Rossi kvalar sämre än han kör race är väl inget nytt? Så har hela hans karriär sett ut om jag minns rätt. Men om han numera begränsas pga högre förbrukning jmf t.ex. Jorge, kanske hans främsta vapen (hans omtalade "racecraft") blir något avtrubbat? Men vad vet jag..?


edditt:
Alltså, jag har ingen aning om det där med högre förbrukning stämmer.
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top