MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

Vilket kval, hörni :tummenupp

Jag säger inte emot dig, men jag har svårt att greppa det.

Borde inte förarna tjäna på att sitta upprätta snarare än att hänga ut om man vill ha en högre tyngdpunkt?
Nej, högre tyngdpunkt är sällan önskvärt i sväng, däremot så låg och så långt mot insidan som möjligt. Då kan Du räta upp hojen lite mer och bl a få mer gummi i backen. Tror jag :)

Har inte tyngdpunktens placering i förhållande till längsgående centrum av hojen större betydelse än höjden av den?
Njae, inte för lutningsvinkeln väl? Det handlar väl mer om viktfördelning fram/bak och om det är acceleration, retardation, instyrning eller fäste ut ur böj?
 
Vilket kval, hörni :tummenupp

Ja, jävlar! :skrämd

Till och med kommentatorerna på Viasat verkade intresserade en stund.


Två frågor:
1. Vem var det som började med den här grejen att hålla ut benet vid inbromsningarna? Var det Rossi? Ser ju störtlöjligt ut.

2. Varför gör aldrig Lorenzo det?
 
Last edited:
Ja, jävlar! :skrämd

Till och med kommentatorerna på Viasat verkade intresserade en stund.


Två frågor:
1. Vem var det som började med den här grejen att hålla ut benet vid inbromsningarna? Var det Rossi? Ser ju störtlöjligt ut.

2. Varför gör aldrig Lorenzo det?
:) Helt klart gick rösterna upp i falsett en period! Roligt för Rossi, tänk så skoj om han även hänger med i racepace och vi får en fyrklöver i toppen!

1 - I modern tid, Rossi någon gång 2009-2010 vill jag minnas. Men jag tror att det faktiskt förekommit tidigare, då några andra förare testat. Provar man det själv kan det kanske göra det lite lättare att inte glida fram på sadeln då Du låser insidan av låret mot tanken, sedan ska det visst ge någon fördel med balansen...
2 - jag gissar att det inte passar hans körstil, han sägs ju bromsa lite mjukare framför allt in i kurvan för att vårda och kalibrera sin höga kurvhastighet. Dessutom sitter han mycket i "bubblan" bakom kåporna, kör snyggt och vårdat helt enkelt :)
 
Absolut ett episkt kval. Dock.. Avd: Bilder som talar mer än tusen ord! Så noterar för jag vet inte vilken gång i ordningen maken till negativt kroppsspråk från gode Pedrosa. I Parc fermé tittar han ner i backen, han verkar osäker och tappar all sin pondus. Detta samtidigt som MM en meter bort högljutt skrattar och showar tillsammans med HRC bossen Nakamoto.
 
Absolut ett episkt kval. Dock.. Avd: Bilder som talar mer än tusen ord! Så noterar för jag vet inte vilken gång i ordningen maken till negativt kroppsspråk från gode Pedrosa. I Parc fermé tittar han ner i backen, han verkar osäker och tappar all sin pondus. Detta samtidigt som MM en meter bort högljutt skrattar och showar tillsammans med HRC bossen Nakamoto.

De har nog inte samma rådgivare/PR-konsult. :D
 
Jag skulle snarare säga att det kan vara något förarna får leva med för att inte försaka fördelar på just detta ställe. Så länge pumpningarna inte är så stora att de själva orsakar mer hjulspinn och så länge de inte orsakar så stora stabilitetsproblem att föraren får slå av, då är de inte nödvändigtvis negativa för accelerationen ut ur kurvan.



Enligt de mest grundläggande teorierna så är lutningsvinkel anknyten till hur högt ens tyngdpunkt är placerad (om allt annat antas vara samma). Ett ekipage med låg tyngdpunkt behöver mer lutningsvinkel för att klara samma kurva med samma hastighet som ett ekipage med hög tyngdpunkt. Ur detta är det lätt att inse att en kort och lätt förare som Pedrosa faktiskt behöver mer lutningsvinkel än en längre och tyngre förare som Marquez, om han vill åka lika fort genom samma kurva.

Nu är det väl inte så att någon förare sitter still i sadeln, lutningsvinkeln korrigeras väl hur mycket man hänger.
Tror det är svårt att förklara hur man ska köra med en matematisk formel.
Eller en lätt förare skulle kunna ha fördel av mindre stress mot däcken, i varje fall teoretiskt.

Kvalet såg intressant ut hoppas vi får se maestro stressa hondorna lite. JL glömde köra med ECO mode on tydligen.
 
:) Helt klart gick rösterna upp i falsett en period! Roligt för Rossi, tänk så skoj om han även hänger med i racepace och vi får en fyrklöver i toppen!

1 - I modern tid, Rossi någon gång 2009-2010 vill jag minnas. Men jag tror att det faktiskt förekommit tidigare, då några andra förare testat. Provar man det själv kan det kanske göra det lite lättare att inte glida fram på sadeln då Du låser insidan av låret mot tanken, sedan ska det visst ge någon fördel med balansen...
Ja, de nya kvalen är verkligen :kär

Ang benet tror jag den enda fördelen är att det ger en aaaning mer luftmotstånd i bromsningarna.
 
Ja, de nya kvalen är verkligen :kär

Ang benet tror jag den enda fördelen är att det ger en aaaning mer luftmotstånd i bromsningarna.
Man skulle tillämpat nya kvalformatet i Moto2 och kanske i den där tredje klassen som också kör.

Angående luftmotståndsteorin måste det i så fall vara en placeboeffekt? I de där stickorna som de kallar ben som de skickar ut vid inbromsningarna kan väl inte produkten vara alltför stor?
 
Man skulle tillämpat nya kvalformatet i Moto2 och kanske i den där tredje klassen som också kör.

Angående luftmotståndsteorin måste det i så fall vara en placeboeffekt? I de där stickorna som de kallar ben som de skickar ut vid inbromsningarna kan väl inte produkten vara alltför stor?

Absolut placebo, omätbar skillnad mot att inte hänga ut benet. Tror jag.
 
Ja, de nya kvalen är verkligen :kär

Ang benet tror jag den enda fördelen är att det ger en aaaning mer luftmotstånd i bromsningarna.

Överens, det blev verkligen åka av idag :)

Benet ja, en tidigt skriven länk: http://m.motomatters.com/opinion/2009/07/22/the_truth_behind_the_rossi_leg_wave.html

Ytterligare teori: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090706210023AAiwdlE

Äh, finns hur mycket som helst att läsa om fenomenet googlas: http://www.google.se/search?hl=sv&r...=1380377328478&action=devloc&q=leg+out+motogp

Så vem vet? Viktfördelning, sittställning, luftbroms, hjärnspöke? Klart är att många demonbromsande förare i toppklass använder tekniken medan det ändå är lite rörande och gulligt när fenomenet ibland iakttas på vissa bandagar:) Vi snackar nog subtila skillnader så vi amatörer ska nog se till att ha allt annat på hyfsad plats innan vi behöver komplicera saker allt för mycket med att dingla ben. Tror jag.
 
Att dingla med benet tycker jag måste ta så mycket fokus från det de eg håller på med, dvs bromsar!
Finns det ingen dingelbromsare här som kan recensera tekniken?
 
Jag uttryckte mig kanske lite slarvigt genom att enbart säga "hög tyngdpunkt". Jag menar naturligtvis var tyngdpunkten hamnar när den kombineras med lutningsvinkel, precis som det mycket riktigt påpekas ovan.

Med lutningsvinkel innebär det alltså att en (i sammanhanget) lång och tung förare som Marquez får tyngdpunkten längre in än en kort och lätt förare som Pedrosa. Han behöver därför mindre lutningsvinkel för att ta samma kurva med samma hastighet. Som extra grädde på moset kan den långe föraren dessutom hänga inåt / nedåt ännu mer än den korta föraren, vilket gör att effekten förstärks ytterligare.
 
Dessutom kul att det går bra för brudarna i Moto3. Några hyfsat etablerade och namnkunninga killar har åkt på redigt med tjejstryk under denna helg...
 
Upplagt för ett bra jävla race imorgon!!!!!!!!! :yoparty
 
Rossi har väl sagt att han tar ut benet för att han enbart tycker det känns bra. Har varit prat om att luftmotståndet skall göra det lättare att bryta ner hojen inför kurva, frågan är ju hur mycket luftmotstånd som egentligen uppkommer:tungan
 
Att dingla med benet tycker jag måste ta så mycket fokus från det de eg håller på med, dvs bromsar!
Finns det ingen dingelbromsare här som kan recensera tekniken?

Jag har testat några gånger i hårda inbromsningar bara för att testa. Det är sjukt obekvämt första gången man gör det, men tror det skulle vara precis lika naturligt som att vika ut knät om man gjorde det varje hård inbromsning. Jag såg ingen fördel när jag testade, men så kör jag heller inte i MotoGP-tempo.

Vad jag har hört så är det för att förflytta vikten inåt i böjen när du bromsar med bakhjulet i luften och på så sätt motverka att bakhjulet passerar framhjulet, vilket är den naturliga reaktionen för bakhjulet när du börjar svänga med bakhjulet i luften. Låter som en logisk förklaring i mina öron.
 
Jag vet! VM i att slå in öppna dörrar! Men ingen kan undgå att roadracingvärldens mest pressade "par" just nu är under större press än någonsin tidigare. Och det är så här det ska vara, tufft i serien och tufft inom teamen ..

Pedrosa_Puig_vor_Laguna_skalier.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top