Frågor man vågar ställa

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Hur varmt ska egentligen vattnet ur kranen vara? För mitt blir varmt så inåtahelvete så om jag nångång råkar dra spakjäveln för långt så bränner man skinnet av händerna :huvet
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Du ska vara glad att du har sån värme i kranen, jag får spola i några minuter innan det blir varmt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
I lght är det väl 65 grader, har jag iaf. för mig.

Var tvungen att mäta bara för det. 71 grader blev det enligt stektermometern.

Du ska vara glad att du har sån värme i kranen, jag får spola i några minuter innan det blir varmt.

Det konstiga är att min dusch är långsam som fan. Brukar hinna sätta mig och skita innan duschen går att ställa sig i :gnissla
Men kökskranen blir varm nästan direkt.

Jepp, mitt varmvatten skållar med, satan.

Ja jag har lärt mig den hårda vägen. Glömde nämna det för en kompis som var och hälsade på så han skrek till rätt bra :näsblod
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Hur varmt ska egentligen vattnet ur kranen vara? För mitt blir varmt så inåtahelvete så om jag nångång råkar dra spakjäveln för långt så bränner man skinnet av händerna :huvet

55 grader ska det vara. Ring och klaga för så varmt ska det inte vara. Man brukar ibland köra upp det i 60 grader för legionella risken, men det är bara under kortare stunder.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kökskranar får vara varmare än handfat, dusch och badkar.

Gränsen för handfat osv. är tydligen 60 grader, inte 65 som jag skrev, sorry.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
55 grader ska det vara. Ring och klaga för så varmt ska det inte vara. Man brukar ibland köra upp det i 60 grader för legionella risken, men det är bara under kortare stunder.

Nää det är ju gott med varmt vatten. Smidigt att få bort envist fett från stekpannan :p
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Någon med erfarenhet av bilmärket Dacia? Är dom lika dåliga som dom är billiga? Rent dassiga alltså?

Sedan undrar jag om talgoxarna som jag skrev om i fågeltråden... varför är det bara talgoxarna som kikar in i fönstren och inga andra tettingar?
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Någon med erfarenhet av bilmärket Dacia? Är dom lika dåliga som dom är billiga? Rent dassiga alltså?

Sedan undrar jag om talgoxarna som jag skrev om i fågeltråden... varför är det bara talgoxarna som kikar in i fönstren och inga andra tettingar?

Du kan väl googla på talgoxar, men tänk på att göra det på engelska, det blir trevligare så. :D

Edit: Talgoxar på engelska = great tits, vad som händer när man googlar på det får ni räkna ut själva.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Någon med erfarenhet av bilmärket Dacia? Är dom lika dåliga som dom är billiga? Rent dassiga alltså?

Sedan undrar jag om talgoxarna som jag skrev om i fågeltråden... varför är det bara talgoxarna som kikar in i fönstren och inga andra tettingar?

Dacia är Renault, men anpassade för bondtölpar.
Ett utmärkt val för sådana som mig.
Nästa bilbyte blir till en Lodgy.
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Inte så roligt när någon skållar sig.
Vet vissa förskolor som bara har 35 gradigt vatten bara för att dom inte ska bränna sig. Men då måste man se upp med legionellan och fixa det med tillfälliga höjningar m.m.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Inte så roligt när någon skållar sig.
Vet vissa förskolor som bara har 35 gradigt vatten bara för att dom inte ska bränna sig. Men då måste man se upp med legionellan och fixa det med tillfälliga höjningar m.m.
Man har ju tillräckligt varmt i varmvattenberedaren men späder ut det med kallvatten i varmvattenledningen
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Hur övertygar man en CFO två arbetsdagar innan månadsbryt att det är högst lämpligt att justera för 40% inkuransreserv för att undvika snedvridet resultat denna månad?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Inte så roligt när någon skållar sig.
Vet vissa förskolor som bara har 35 gradigt vatten bara för att dom inte ska bränna sig. Men då måste man se upp med legionellan och fixa det med tillfälliga höjningar m.m.

Nej det är inte så roligt. Jag försöker varna folk som är här att vara försiktiga men som jag skrev innan råkade jag glömma det en gång.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Dacia är Renault, men anpassade för bondtölpar.
Ett utmärkt val för sådana som mig.
Nästa bilbyte blir till en Lodgy.

Innebär det att du ser dom som slitstarka men basic utrustade bilar? Att de är basic har jag fattat, men hur är kvaliteten?

Bonntölpar ja... förr, innan Skoda blev VW, så var det en bilhandlare i Önneköp som började importera dessa till Sverige. De gick under smeknamnet "Önneköps-merca" i trakten. :) Fortfarande ser man en massa Skoda i de trakterna, även om den ursprunglige handlaren pensionerat sig.

Har Dacia tagit över den positionen nu, tror du?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top