Triumph Thruxton-tråden

Last edited:
Enbart för utseendet..är inte förtjust i originallänkaget, dessutom har jag flyttat bak mina fotpinnar 2,5 cm och räcker därmed knappt fram till pedalen med fotspetsen. Nu får jag en "skräddarsydd" pedal och behöver inte "angripa" original.

Har kollat lite dåligt de senaste dagarna men nu ser det ju ut som att du blir kvar här. Gott! :tummenupp

Du skrev inlägg nummer 5 redan samma dag som trådens skapades av StephanD. För oss som är mycket för tradition så är det viktigt (förutom allt ditt kunnande) att du blir kvar i tråden.

Har du inga avlagda cylindrar, kolvar kammar..... som du ska sälja? :)
 
Ni som har pads på tanken: Är det för utseendet eller tycker ni att det bidrar till bättre kontakt med hojen?

Jag håller inte riktigt med de som säger att det bara är för syns skull. Visserligen känner jag liksom Twintorsk ( och säkert Ahoff också) att det går inte att sitta och klämma knäna mot dessa gummin vid normal körning. På så sätt håller jag med men....

Vid en häftig inbromsning kan jag få knäna dit och klämma åt. Mycket bättre fäste än en naken tank.

Sen började ju mitt sidostöd skrapa i varenda vänstersväng då jag bytt till bredare fälg och Öhlinare. Botemedlet är att hänga ut lite och då är det riktigt gott att ha gummi på tanken att stötta knäet emot.

Så jag säger, inte enbart kosmetika.

(På min SV-1000 har jag monterat Tank Tredz för fäste och det är en av de bättre investeringarna för ca 500 spänn.)
 
http://www.blocket.se/goteborg/Triumph_BONNEVILLE_SE_7_ars_Trygghetsavtal_47560862.htm?ca=13&w=3

Börjar bli mer och mer sugen på den här!
Efter att ha plöjt igenom det mesta av den här tråden så blir man mer och mer sugen på en ren gat hoj.
Fast man får byta lite grejer och ta bort bakskärmen + handtaget bla.
Byta till en kortare mattsvart framskärm.

Eller byta färg helt!
http://www.minhembio.com/forum/inde...ttach&attach_rel_module=post&attach_id=132544

Varför inte köpa en Thruxton direkt när det är det du vill ha.:) Detta är Thruxtontråden remember!:Bugar
 
Har kollat lite dåligt de senaste dagarna men nu ser det ju ut som att du blir kvar här. Gott! :tummenupp
Har du inga avlagda cylindrar, kolvar kammar..... som du ska sälja? :)

Jovisst har jag det..865-kolvar o kammar finns till salu, men dom har du ju redan, he he. Kammarna går ju att svetsa på och slipa om till lite vassare förstås. Jag har "profilen" till den så omtalade amerikanska 813-kammen liggande nånstans. Finns en mycket duktig på det ett stenkast härifrån...http://www.agap.se/Kamaxelslipning.htm
Hmmm, nu fick jag lite nya idéer.. jävla BJN, det är ditt fel denna gången!!!!!
 
Varför inte köpa en Thruxton direkt när det är det du vill ha.:) Detta är Thruxtontråden remember!:Bugar

Som jag ser det så måste jag köpa 3 hojar då!
Gillar ju alla 3.
Oavsett mod så måste man ju personifiera den lite.:tummenupp

Bad en kille på minhembio.com att photoshoppa en bild åt mig på Bonneville SE.
Gillar verkligen den röda ramen och sömmarna på sadeln men inte det andra röda på den.
Så här blev resultatet.
 
Jovisst har jag det..865-kolvar o kammar finns till salu, men dom har du ju redan, he he. Kammarna går ju att svetsa på och slipa om till lite vassare förstås. Jag har "profilen" till den så omtalade amerikanska 813-kammen liggande nånstans. Finns en mycket duktig på det ett stenkast härifrån...http://www.agap.se/Kamaxelslipning.htm
Hmmm, nu fick jag lite nya idéer.. jävla BJN, det är ditt fel denna gången!!!!!

Varför finns det inga trimkammar att köpa till Thruxton?

När jag har bytt kam tidigare- hoj som bil- så har jag köpt en kam som jag bytt ut originalkammen mot. Det verkar inte finnas till Thruxton. Jag hittar bara att man ska skicka originalkammarna för modifiering. Letar jag inte på rätt ställe?
 
Enbart för utseendet..är inte förtjust i originallänkaget, dessutom har jag flyttat bak mina fotpinnar 2,5 cm och räcker därmed knappt fram till pedalen med fotspetsen. Nu får jag en "skräddarsydd" pedal och behöver inte "angripa" original.

Får du inte ettan upp och resten ner så som du beskrev tidigare eller har jag otur när jag tänker nu?
 
Får du inte ettan upp och resten ner så som du beskrev tidigare eller har jag otur när jag tänker nu?

Jo så blir det.
Den enda trimkammen till salu här i EU är från en tidig 790cc-motor, dom är lite vassare med högre lyft än 865-kammen. Man använder med fördel 2 st insugskammar och ställer om kamtiderna. Köpes från http://www.classicbike-raisch.de/html/motor_vergaser.html Scrolla ner en bit. Kittet är 2 insugkammar och instruktioner för kamtiderna. Det här kittet ligger väldigt nära TPUSA:s 813-kam.
Sen finns den Australiska eller Nya Zeelands som är väldigt lik 790-kammen och som jag inte kommer ihåg vem som säljer. Det är väl allt jag vet om detta.
För att få ut max måste man också byta cdi:n till denna..http://www.procomeng.com/product.php?cat_id=5&brand_id=9&model_id=123

Jag känner mig lite frestad att lämna mina 865:or plus 813-specen till http://www.agap.se/Kamaxelslipning.htm för svetsning/omslipning..kanske gör jag en förfrågan om priset.
edit..thunderbike i New Zeeland var det nog!
 
Last edited:
Enbart för utseendet..är inte förtjust i originallänkaget, dessutom har jag flyttat bak mina fotpinnar 2,5 cm och räcker därmed knappt fram till pedalen med fotspetsen. Nu får jag en "skräddarsydd" pedal och behöver inte "angripa" original.

Hej Erich
Det låter bra att göra denna modifikation. Växelföljden blir lite "Norton" och det är ju inte fel. Har man bara en hoj vänjer man sig snart. Jag har samma växelföljd på min gamla Ariel VB600 sidstamp efter modifiering och jag kan erkänna att när jag kommer från en av trajerna och drar ur Arielen på 3an och växlar fel till 2an så protesterar moppen högjutt. Men man lär sig...
Hasse D
 
Har nu hunnit med att plöja igenom 85 sidor av denna underbara tråd. :)
Och det har varit mycket spännande läsning måste jag säga.
Men har en funderare på om jag slår till på en Bonneville med alufälgar.
Tror ni då att man kan lämna in bakfälgen och få den breddad nånstans eller är det sten kört.
 
Har nu hunnit med att plöja igenom 85 sidor av denna underbara tråd. :)
Och det har varit mycket spännande läsning måste jag säga.
Men har en funderare på om jag slår till på en Bonneville med alufälgar.
Tror ni då att man kan lämna in bakfälgen och få den breddad nånstans eller är det sten kört.

Jag antar att du menar gjutna aluhjul typ den Bonneville som du skickade bild på.

Det skulle förvåna mig mycket om det inte går och det skulle förvåna mig lika mycket om det går att genomför till ett acceptabelt pris.

Ett alternativ som definitivt inte är billigt men som skulle ge dig de snyggaste hjul som går att köpa för pengar är Kineo från t.ex. Britishracer. Från ca 22000 kr paret!
 

Bifogat

  • BiColor Kineo.jpg
    BiColor Kineo.jpg
    56.4 KB · Visningar: 73
Modifiera å krångla å ha sig.... :)Bredda fälgar? :)
Den mattsvarta Bonnien med röda detaljer är ju sk*tsnygg som den är. OK, backspeglarna kanske kan bytas ut. Och en del gillar inte Triumphs blinkers. Men i övrigt är den ju ett smycke redan från fabrik. Köp den! :)
 
Last edited:
Modifiera å krångla å ha sig.... :)Bredda fälgar? :)
Den mattsvarta Bonnien med röda detaljer är ju sk*tsnygg som den är. OK, backspeglarna kanske kan bytas ut. Och en del gillar inte Triumphs blinkers. Men i övrigt är den ju ett smycke redan från fabrik. Köp den! :)

Där har vi helt klart olika uppfattning.

Jag håller såklart med om att hojarna är fina redan från början. Att modda är dock en stor del av mitt motorcykelintresse och få hojar är väl tacksammare att ge sig på för en lekman än en modern Triumph Twin.

Moddifikationsprocessens olika faser har alla sin tjusning; nyfikenheten på hur något kan göras bättre, vackrare eller bara annorlunda i den inledande fasen:va:fakta:tummenupp; den praktiska tillämpningen och utmaningen i genomförandefasen :smasha och sist men inte minst glädjen av att njuta av frukterna när allt är intrimmat och klart:rock:kär.

Så är det i varje fall för mig. Tiden och pengarna jag lägger på hojen slipper jag spendera hos en terapeut...
 
Där har vi helt klart olika uppfattning.

Jag håller såklart med om att hojarna är fina redan från början. Att modda är dock en stor del av mitt motorcykelintresse och få hojar är väl tacksammare att ge sig på för en lekman än en modern Triumph Twin.

Moddifikationsprocessens olika faser har alla sin tjusning; nyfikenheten på hur något kan göras bättre, vackrare eller bara annorlunda i den inledande fasen:va:fakta:tummenupp; den praktiska tillämpningen och utmaningen i genomförandefasen :smasha och sist men inte minst glädjen av att njuta av frukterna när allt är intrimmat och klart:rock:kär.

Så är det i varje fall för mig. Tiden och pengarna jag lägger på hojen slipper jag spendera hos en terapeut...

Bra talat, Middleton, kunde inte sagt det bättre själv!!!
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top