Värdig ersättare till en ZX-10R?

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
I och med en kommande flytt från lugna Strängnäs till vilda Stockholm så skjuter försäkringspremien på min nuvarande ZX10R -04 i höjden, så jag har börjat fundera på en ersättare till nästa säsong. Jag är hur nöjd som helst med Ninjan och vill egentligen behålla den, men att betala tre fjärdedelar av hojens värde i halvförsäkring varje år har jag faktiskt svårt att motivera.

Jag kör väldigt mycket - mestadels gata men även en del bana som instruktör inom SMC. En eventuell ny knarr får absolut inte kännas bortkommen på banan. Jag gillar det otroliga moset ur motorn på min nuvarande hoj, men samtidigt så är det mycket mer hoj än jag egentligen behöver. Jag uppskattar dock att inte behöva växla stup i kvarten, utan jag kör rätt mycket på det starka vridet. Rent generellt så gillar jag karaktären hos radfyror, även om jag inte har provat så mycket annat. Helkåpan är trevlig att ha, så något slags vindskydd vill jag i alla fall ha på en ersättare.

Så vilka modeller borde jag kika på? Jag vill ha en driftsäker hoj med lite skjuts i motorn och (helst) något slags vindskydd. Packmöjligheter spelar ingen större roll, och jag kör väldigt sällan med passagerare. Dessutom är det inte okej om hojen får skrämselhicka när det vankas bankörning.
 
Behåll cykeln....

Det finns nog ingen cykel med billigare försäkring som du kommer att tycka är tillräckligt kul på bana och dessutom inte kostar massor. Skaffa garage och feta lås och kör trafiksförsäkrat...
 
Det finns ingen värdig ersättare till din hoj, bo kvar i Strängnäs.
 
ZX6-R? Är väl nästan samma hoj, du verkar ju gilla den.

Det brukar göra sig på premien att gå ner i kubik, sen hur mycket i Stockholm det vet jag inte, förstått att det stjäls mycket hojar däruppe i norr.

Men jag skulle kollat lite 600-kubikare. Triumph Daytona R kanske? Jag var då glatt överraskad av moset i den trecylindriga 675-kubikaren, kommer själv från Kawa radfyror innan.

Annars är ju Boris tips vettigt, en 04:a måste man ju inte ha kasko på, lås som fan och spara ifall det händer något istället. Du verkar ju inte ha helförsäkring nu ändå om jag förstår din post rätt, det är ju det momentet som är intressant när man kör bana med SMC.
 
ZX6-R? Är väl nästan samma hoj, du verkar ju gilla den.

Det brukar göra sig på premien att gå ner i kubik, sen hur mycket i Stockholm det vet jag inte, förstått att det stjäls mycket hojar däruppe i norr.

Men jag skulle kollat lite 600-kubikare. Triumph Daytona R kanske? Jag var då glatt överraskad av moset i den trecylindriga 675-kubikaren, kommer själv från Kawa radfyror innan.

Annars är ju Boris tips vettigt, en 04:a måste man ju inte ha kasko på, lås som fan och spara ifall det händer något istället. Du verkar ju inte ha helförsäkring nu ändå om jag förstår din post rätt, det är ju det momentet som är intressant när man kör bana med SMC.

Han ville ju inte tokväxla så en zx-6r går nog fetbort :)
 
ZX6-R? Är väl nästan samma hoj, du verkar ju gilla den.

Det brukar göra sig på premien att gå ner i kubik, sen hur mycket i Stockholm det vet jag inte, förstått att det stjäls mycket hojar däruppe i norr.

Men jag skulle kollat lite 600-kubikare. Triumph Daytona R kanske? Jag var då glatt överraskad av moset i den trecylindriga 675-kubikaren, kommer själv från Kawa radfyror innan.

Annars är ju Boris tips vettigt, en 04:a måste man ju inte ha kasko på, lås som fan och spara ifall det händer något istället. Du verkar ju inte ha helförsäkring nu ändå om jag förstår din post rätt, det är ju det momentet som är intressant när man kör bana med SMC.

Han ville ju inte tokväxla så en zx-6r går nog fetbort :)

Du har inte kört så mycket zx-6r på bana va? ;)

Dock går den bort iaf för det är lika hårig försäkring på den i Tjockhult :zpy

Om jag hade kört mer bana än gata så hade jag inte tvekat en sekund på en 600, men det extra vridet från en literklubba är rätt skönt att ha på gatan. Jag har kört en del Daytona och tycker att motorn i sig är ganska trevlig, men just Triumphs av alla sorter går bort hos mig pga tidigare erfarenheter :7peta

Sedan är det väl tyvärr sant det som Henry är inne på... Den dyra försäkringen i Stockholm beror nog inte så mycket på just kubiken i hojen, utan mer på hojtypen i sig. :crash

Och för att förtydliga; Att växla hejvilt på bana är bara roligt och en del av körningen, men på gatan där jag rullar flest mil så är det skönt att bara macka på oavsett växel.
 
I och med en kommande flytt från lugna Strängnäs till vilda Stockholm så skjuter försäkringspremien på min nuvarande ZX10R -04 i höjden, så jag har börjat fundera på en ersättare till nästa säsong. Jag är hur nöjd som helst med Ninjan och vill egentligen behålla den, men att betala tre fjärdedelar av hojens värde i halvförsäkring varje år har jag faktiskt svårt att motivera.

Jag kör väldigt mycket - mestadels gata men även en del bana som instruktör inom SMC. En eventuell ny knarr får absolut inte kännas bortkommen på banan. Jag gillar det otroliga moset ur motorn på min nuvarande hoj, men samtidigt så är det mycket mer hoj än jag egentligen behöver. Jag uppskattar dock att inte behöva växla stup i kvarten, utan jag kör rätt mycket på det starka vridet. Rent generellt så gillar jag karaktären hos radfyror, även om jag inte har provat så mycket annat. Helkåpan är trevlig att ha, så något slags vindskydd vill jag i alla fall ha på en ersättare.

Så vilka modeller borde jag kika på? Jag vill ha en driftsäker hoj med lite skjuts i motorn och (helst) något slags vindskydd. Packmöjligheter spelar ingen större roll, och jag kör väldigt sällan med passagerare. Dessutom är det inte okej om hojen får skrämselhicka när det vankas bankörning.

FZ1-s
 
Du har inte kört så mycket zx-6r på bana va? ;)

Dock går den bort iaf för det är lika hårig försäkring på den i Tjockhult :zpy

Det var iofs inte främst en banhoj som efterfrågades :)

Till topic igen så kan jag rekomendera rsv mille mellan 00-03. jag skulle få pröjsa 10k för helförsäkring och jag är 29år
 
Ska du jobba i södra delen av Stockholm så är ju pendla från Strängnäs ett alternativ.
Tom med bil.
Men ska du verka norr om Essingeleden. Så tyvärr. Det blir nog enklast att flytta.
 
Ska du jobba i södra delen av Stockholm så är ju pendla från Strängnäs ett alternativ.
Tom med bil.
Men ska du verka norr om Essingeleden. Så tyvärr. Det blir nog enklast att flytta.
Vare sig Stockholm eller Strängnäs är ju fläckar på kartan, men från Strängnäs till Västberga (södra Stockholm) är det 8 mil, enkel väg. Ca 1h åt vardera hållet, och drar fordonet 0,7l/mil och soppan kostar 15kr/l så är det 168kr/dagen, ca 3500kr/månad, bara i soppa, för jobbpendling. Det kan man försäkra rätt roliga hojar för :rolleyes:
 
skaffa banhoj
och skaffa en gammelgixxer 1000 01 för gata. hyffsat billig försäkring med bra mos i motorn.

Sist jag ägde en var det LF/Suzuki märkesförsäkring hel/hel 5000 kr per år. Självrisk 5000 för en gammal hoj. nyare hojar har 25 000 kr Jag vet! Hade min gsxr 1000 08 försäkrad där en kort period.
 
Kanske en fireblade av 900/929/954-modell? Lämpligtvis de två senare nämnda modellerna om du vill ha insprutning. Antar dock att försäkringspremien ökar för varje modell. :)
Bra vrid, hyfsad effekt och skäms inte för sig på banan. Funkar dessutom att köra lite längre turer på! :tummenupp
 
Men är en 04:a verkligen så jäkla dyr då? Jag menar, är den verkligen dyrare än en hyfsat modern hoj som inte är en motard eller ett touringlok?

Min gamla R1:a från 05 kunde jag helförsäkra för 12k för en helårsförsäkring hos Länsförsäkringar med deras "MC-smart"-försäkring. Och det är väl tveksamt om jag skulle få t ex en CB1000R så mkt billigare.

(har dock alltid kört avställningsbara halvförsäkringar, så ca 6 månader påställt a 1400:-/mån, 6 mån avställt a 140:-/mån.. känns okej för att vara i sthlm)

Och det där med att du behöver växla så j*vla mkt mer med en 600:a tycker jag är trams. Lite mer kanske det blir, men den stora skillnaden är att det blir viktigare att ligga på rätt växel, inte att du behöver växla "hela tiden"..
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top