Hjälp med kedja

Det drev som får mest stryk är primärdrevet som sitter på axeln från växellådan.
Där syns hajtänderna tydligast.
Är det inte originalkedjan så har den som monterat kedjelåset misslyckats med smörjningen.
Men då kliar jag mig i huvudet.
Två kedjor avverkade på drygt 1000 mil........

Det ser ut som om bägge bultarna trögar.

Mina 5 ören är att plattan är lite för hårt pressad och att det är oringarna som gör att låset är trögare än dom andra länkarna.

Det drev som får mest stryk är primärdrevet som sitter på axeln från växellådan.
Där syns hajtänderna tydligast.
Är det inte originalkedjan så har den som monterat kedjelåset misslyckats med smörjningen.
Men då kliar jag mig i huvudet.
Två kedjor avverkade på drygt 1000 mil........

Jag tycker också det är skumt att två kedjor på så kort tid, men han sa ju att hojen hade stå stilla nästan ett år så... ska köpa nytt kitt till den drev + kedja. Får mecka och kolla igenom hela hojen nu till vintern.

Håller med om att den antagligen är för hårt nitad. Jo, två kedjor på 1000 mil är ju rätt mycket... XD

Håller med om att den antagligen är för hårt nitad. Jo, två kedjor på 1000 mil är ju rätt mycket... XD

Ja om man tittat noga på en av bilderna så ser man att den ena av de runda ringarna är helt krossade. Men vad kan det bero på att man byter så ofta ? Idioten har ju spänt och spänt man ser ju till och med märken där han har monterat kedja nitaren.

Ska man köra standard drev eller ta en kugg mer på bak eller framdrevet, vad säger ni ?

Last edited:
Okey det löser sig nog men vad ska man ha för kedja x eller o ring ?

3. Den känns mjuk och fin men trögare än dom andra, Nu har jag tvättat kedjan, en sak är helt säkert att det inte är original kedjan som sitter på då det står did på den. Den ser lite rostig ut, men drevet verkar vara i bra skick. här är lite bilder

View attachment 391899View attachment 391900View attachment 391901View attachment 391902View attachment 391903View attachment 391904

Tror nog att jag kommer byta kedja, men varför skulle man bytt kedja när den har rullat så lite. Vad tycker ni om CNC Kedja spray testa den idag.

Ser man på dina foton så är det en sak jag reagerar mot
Det är rostfäckar på länkarna.
På mina hojar, Suzukin från 2000 köpt 2009 med originalkedjan vid ca 2000mil, bytt kedja vid ca 3000 mil.
Triumphen från 2001, köpt 2011 med originalkedjan vid ca 3000 mil, bytt kedja vid ca 3400 mil.
Inte på nån av originalkedjorna har det synts spår av rost.
Inte heller rost på de kedjor jag köpt från addemoto. Och som rullat ca 1000mil Suzukin, ca 600mil Triumphen.
Och det enda jag gjort är att jag smort kedjan i princip vid varje tankning och när jag ställt in hojen i garaget.
Med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Kedjespray-racing-365100/
även (ö)känd som Biltema MC-spray (för hela hojen blir ju nersmord......)
Så för att få rost på kedjan måste man anstränga sig.
Tvätta med vatten? Diskmedel? Högtryckstvätt?
Undvika olja på kedjan så mycket som möjligt?

Ser man på dina foton så är det en sak jag reagerar mot
Det är rostfäckar på länkarna.
På mina hojar, Suzukin från 2000 köpt 2009 med originalkedjan vid ca 2000mil, bytt kedja vid ca 3000 mil.
Triumphen från 2001, köpt 2011 med originalkedjan vid ca 3000 mil, bytt kedja vid ca 3400 mil.
Inte på nån av originalkedjorna har det synts spår av rost.
Inte heller rost på de kedjor jag köpt från addemoto. Och som rullat ca 1000mil Suzukin, ca 600mil Triumphen.
Och det enda jag gjort är att jag smort kedjan i princip vid varje tankning och när jag ställt in hojen i garaget.
Med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Kedjespray-racing-365100/
även (ö)känd som Biltema MC-spray (för hela hojen blir ju nersmord......)
Så för att få rost på kedjan måste man anstränga sig.
Tvätta med vatten? Diskmedel? Högtryckstvätt?
Undvika olja på kedjan så mycket som möjligt?

För att få ytrost på en kedja räcker det med en noggran rengöring där den får stå och självtorka.

Har själv råkar ut för det eftersom jag inte vill smörja en kall blöt kedja.

Numera så låter jag alltid hojen stå med driv på depåstödet för att kasta av allt vatten och låta kedan iaf bli lite varm innan eftertvättsmörj.

Last edited:
Skulle bytt kedjan direkt! Varför chansa? Det är ditt liv det handlar om. En kedja som går av kan sluta väldigt illa för både ägare och hoj. Köp nytt och njut sedan av din motorcykel istället för att vara orolig när du är ute och kör.

Med vänlig hälsning, Try

För att få ytrost på en kedja räcker det med en noggran rengöring där den får stå och självtorka.

Numera så låter jag alltid hojen stå med driv på depåstödet för att kasta av allt vatten och låta kedan iaf bli lite varm innan eftertvättsmörj.

Du menar förståss
För att få ytrost på en kedja räcker det med en noggran rengöring med vatten där den får stå och självtorka.

För jag har svårt tänka mig att nått annat än vatten ger ytrost. Om det inte dryper av fukt i garaget/kall garage. Har själv varmgarage (lyckoost kanske?:va).
Och om det regnar när jag kör, inte har det hindrat mig att lägga på Biltema MC-smörja
bara för det rinner vatten överallt vid paus i körningen.
Undrar vad hög hastighet är för Biltema 90km/h? :D Hela bakdelen av hojen blir ju nersmord.
Smörjmedlet kastas varken av kedjan vid höga farter eller spolas bort av vatten.

Om man drar ut kedjan med fingrarna längst bak på bakre drevet och den inte ger något vidare motstånd samt inte självmant lägger sig till rätta igen brukar det vara läge att byta paketet. Sen tror jag inte bågen gått 1000mil. Förmodligen har mätarhuset varit avplockat och hojen avställd.

Banhoj kanske?

Om man drar ut kedjan med fingrarna längst bak på bakre drevet och den inte ger något vidare motstånd samt inte självmant lägger sig till rätta igen brukar det vara läge att byta paketet. Sen tror jag inte bågen gått 1000mil. Förmodligen har mätarhuset varit avplockat och hojen avställd.

Banhoj kanske?

Om jag drar i kedjan med fingrarna sitter den bra, inte lös alls, banhoj ingen aning kanske, kommer nog aldrig får reda på det. Men hoppas inte det.

Ja jag rengjorde min kedja på min förra mc och då lät jag den torka, resultatet blev några rostfläckar på kedjan.

Try

Skulle bytt kedjan direkt! Varför chansa? Det är ditt liv det handlar om. En kedja som går av kan sluta väldigt illa för både ägare och hoj. Köp nytt och njut sedan av din motorcykel istället för att vara orolig när du är ute och kör.

Med vänlig hälsning, Try

Kommer byta kittet till vintern då jag ska gå igenom hojen, inte värt att riskera om det kanske ändå inte är så farligt med en för hårt nitad länk.

Är det någon som har provat cnc kedja spray tycket den värkar bra till och med den hårt nitade länk blev lite mjukare efter en dags torkning med cnc sprayen.

Last edited:
Kommer byta kittet till vintern då jag ska gå igenom hojen, inte värt att riskera om det kanske ändå inte är så farligt med en för hårt nitad länk.

Är det någon som har provat cnc kedja spray tycket den värkar bra till och med den hårt nitade länk blev lite mjukare efter en dags torkning med cnc sprayen.

Du väljer ju själv hur du ska göra, men här är en bild på min hoj. Åkte på ett kedjebrott som resulterade i ett avslaget motorfäste mm som gör att motorn måste bytas.

1016698_10151712478810857_1762190386_n (1).jpg

Var bara tur att inte bakhjulet låste sig, kunde slutat väldigt illa. Och vad var det som gjorde det? Antagligen en skuren länk.

Så var på den säkra sidan och byt kedjan. Men det är ju ditt liv och din motorcykel så du gör självklart som du vill.

/Try

Du väljer ju själv hur du ska göra, men här är en bild på min hoj. Åkte på ett kedjebrott som resulterade i ett avslaget motorfäste mm som gör att motorn måste bytas.

View attachment 391997

Var bara tur att inte bakhjulet låste sig, kunde slutat väldigt illa. Och vad var det som gjorde det? Antagligen en skuren länk.

Så var på den säkra sidan och byt kedjan. Men det är ju ditt liv och din motorcykel så du gör självklart som du vill.

/Try

Det va tur att det gick bra kan sluta illa när kedjan går av, Men hur kunde det ske på så ny hoj va det fabriksfel ? Ja ska köpa nytt kit till min är ebay säkert ?

Det va tur att det gick bra kan sluta illa när kedjan går av, Men hur kunde det ske på så ny hoj va det fabriksfel ? Ja ska köpa nytt kit till min är ebay säkert ?

Antagligen fabrikationsfel, BMW har fått återkalla massa F800R och F650R i USA pga av att tillverkaren av kedjorna inte har nått upp till specifikationen. Min kedja var som ny när det brast. Så hade jag upptäckt en skuren länk när jag smorde den 2 dagar innan det hände så hade jag inte kört, men kedjan verkade bra då.

Och köp DID från ebay, kostar runt 1000kr ink frakt för kedja och drev.

/Try

Antagligen fabrikationsfel, BMW har fått återkalla massa F800R och F650R i USA pga av att tillverkaren av kedjorna inte har nått upp till specifikationen. Min kedja var som ny när det brast. Så hade jag upptäckt en skuren länk när jag smorde den 2 dagar innan det hände så hade jag inte kört, men kedjan verkade bra då.

Och köp DID från ebay, kostar runt 1000kr ink frakt för kedja och drev.

/Try

Dåligt av BMW att göra såna missar. Tur att det gick bra för dig. Jag ska köpa DID Gold kedja med drev för 1100 på ebay :tummenupp Så får den lite bling bling på köpet.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!