Hjälp med kedja

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Hej tvätta hojen igår och kolla kedjan, märkte att den såg lite skum ut. Ska den se ut så kolla bilden. kedija.jpg Ser ut som om kedjelåset har trillat av ??

Näääää.... Smutsig...

sen att låset är lite annorlunda pressat än länkarna är ok.

Låsningen ligger ju inte linjärt med de andra länkarna vilket den faktiskt borde på den biten där du tagit kortet.

Ja jag tycker också den biten ligger konstigt till, den ligger lite snett. Hmm ska man byta kedja eller är jag bara paranoid ?

Last edited:
Låsningen ligger ju inte linjärt med de andra länkarna vilket den faktiskt borde på den biten där du tagit kortet.

Om man snurrar alla kedjor så finns det alltid ett par länkar som inte löper lika fint, och vinkeln på det där ser enligt mig inte ut att vara ett problem.

Ser ut som vänstra "pinnen" i kedjelåset skurit.
I länken till vänster om kedjelåset.
Därav knycken.
Är det bara här så hade jag slipat bort kedjelåset, tagit bort det (har eget kedjeverktyg)
monterat nytt kedjelås med nytt fett.
Har du sådana här knyckar på fler ställen har hela kedjan fått stryk.
Haft den för hårt spänd?
Klassiker för att bränna upp fettet runt nitarna är för hårt spänd kedja.
eller
Tvättat kedjan med nått olämpligt?
Eller är det helt enkelt ålder? Och dags för ny kedja?

Ser ut som vänstra "pinnen" i kedjelåset skurit.
I länken till vänster om kedjelåset.
Därav knycken.
Är det bara här så hade jag slipat bort kedjelåset, tagit bort det (har eget kedjeverktyg)
monterat nytt kedjelås med nytt fett.
Har du sådana här knyckar på fler ställen har hela kedjan fått stryk.
Haft den för hårt spänd?
Klassiker för att bränna upp fettet runt nitarna är för hårt spänd kedja.
eller
Tvättat kedjan med nått olämpligt?
Eller är det helt enkelt ålder? Och dags för ny kedja?

Tjena

Har bara en knyck och det är den på bilden, kedjan var inte för hårt spänd vad jag kan se och har heller inte tvättat den med något konstigt medel. Kan det vara någon annan orsak ?

Va och titta på den idag igen och jag kan trycka ner knycken så den blir rak men sen när jag snurrar på hjulet så är den knyckad igen på samma ställe.

Ska jag kolla dreven kan det vara något fel på dom som orsakat detta ?

Last edited:
Tjena

Har bara en knyck och det är den på bilden, kedjan var inte för hårt spänd vad jag kan se och har heller inte tvättat den med något konstigt medel. Kan det vara någon annan orsak ?

Va och titta på den idag igen och jag kan trycka ner knycken så den blir rak men sen när jag snurrar på hjulet så är den knyckad igen på samma ställe.

Ska jag kolla dreven kan det vara något fel på dom som orsakat detta ?

Hur långt har kedjan gått, och hur ofta smörjer du den? Skulle gärna se en bild ovanifrån på den länken med...
Men som sagts så ser den ut att eventuellt ha skurit, den löper iaf med för hög friktion i länken. Det är kedjan som är problemet, inte dreven. Det som kan ha orsakat det är väl ett för hårt nitat lås, avsaknad av smörjning eller så är kedjan helt enkelt gammal och utsliten. Annars kan det ha kommit in skit där med... Om kedjan är rätt färsk skulle jag nog se det som mest troligt att låset är för tajt nitat.

Det kan vara så att nitplattan har pressats på lite för långt. Kolla så att den länken har samma bredd som de övriga.

Hur långt har kedjan gått, och hur ofta smörjer du den? Skulle gärna se en bild ovanifrån på den länken med...
Men som sagts så ser den ut att eventuellt ha skurit, den löper iaf med för hög friktion i länken. Det är kedjan som är problemet, inte dreven. Det som kan ha orsakat det är väl ett för hårt nitat lås, avsaknad av smörjning eller så är kedjan helt enkelt gammal och utsliten. Annars kan det ha kommit in skit där med... Om kedjan är rätt färsk skulle jag nog se det som mest troligt att låset är för tajt nitat.

Hej

hojen har rullat 1142 mil och jag tror det är original kedjan som sitter på, Brukar smörja den efter varje tvätt. Va och kollade lite mått och spelet var 30mm som det ska vara. Här är lite nya bilder.

k5.jpgk3.jpgk1.jpgk2.jpg

När jag själv tittar på bilderna tror jag att kedjan behöver en ny och noggrann tvätt eller vad säger ni ?

1) Är det enbart den här länken som ger "knyck" så är kedjelåset inte ordentligt smort vid montaget (fett i hålen på ihopkopplade länkar, fett på nitarna innan de trycks igenom-eller nått annat smuts skit????) Jag hade bytt kedjelås och smort ordentligt. Vid montaget av det nya kedjelåset.
hojen har rullat 1142 mil och jag tror det är original kedjan som sitter på
2) Nu sticker jag ut hakan.
Använder inte Honda en färdig kedja på Hondafabriken?
Dvs en kedja utan kedjelås som levereras klar i rätt längd och ihopnitad från kedjeleverantören? En sådan kedja saknar kedjelås.
Och sätts över svingen innan svingen monteras på hojen.
Eller går kedjan genom Hondas swing? Och Honda sätter ihop kedjorna efter de dragits genom svingen med kedjelås?
I så fall har det här kedjelåset troligen monterats måndag morgon eller under semestern (av semestervikarie)
eller med utslitet verktyg. Sånt händer.

1) Är det enbart den här länken som ger "knyck" så är kedjelåset inte ordentligt smort vid montaget (fett i hålen på ihopkopplade länkar, fett på nitarna innan de trycks igenom-eller nått annat smuts skit????) Jag hade bytt kedjelås och smort ordentligt. Vid montaget av det nya kedjelåset.
hojen har rullat 1142 mil och jag tror det är original kedjan som sitter på
Dvs en kedja utan kedjelås som levereras klar i rätt längd och ihopnitad från kedjeleverantören?
Eller går kedjan genom Hondas swing? Och Honda sätter ihop kedjan med kedjelås efter kedjan dragits genom svingen?
I så fall har det här kedjelåset troligen monterats måndag morgon eller under semestern (av semestervikarie)
Hur gammal är hojen?
Har du garanti på den? För i så fall skulle jag lämna in hojen för byte av kedjan.
Garantibyte.

Last edited:

Dvs en kedja utan kedjelås som levereras klar i rätt längd och ihopnitad från kedjeleverantören?
Eller går kedjan genom Hondas swing? Och Honda sätter ihop kedjan med kedjelås efter kedjan dragits genom svingen?
Hur gammal är hojen?
Har du garanti på den? För i så fall skulle jag lämna in hojen för byte av kedjan.
Garantibyte.

Ja det är bara den länken som är knyckad. Ingen aning hur hondas originala kedja ser ut, det är en 05 utan garanti. Om jag ska hålla på att byta lås och skit är det väl lika bra jag bytar hela skitet. Men tror du jag kan testa rengöra den ordentligt och se om knyckan släpper, jag har inte kört hojen på 4 dagar sen jag såg det. Hur ser en original kedja ut, finns det inga märken alls eller lås ?

Ja det är bara den länken som är knyckad. Ingen aning hur hondas originala kedja ser ut, det är en 05 utan garanti. Om jag ska hålla på att byta lås och skit är det väl lika bra jag bytar hela skitet. Men tror du jag kan testa rengöra den ordentligt och se om knyckan släpper, jag har inte kört hojen på 4 dagar sen jag såg det. Hur ser en original kedja ut, finns det inga märken alls eller lås ?
2005a, ja då har du ingen garanti. Så då är det klart.
Det finns ingen chans du kan rengöra det här ordentligt om du inte råkar vara Harry Potter.
Vilket du inte är för då hade du inte haft det här problemet.
För den intressanta platsen att rengöra och fetta in är inne i länken till vänster om kedjelåset och vänstra niten i kedjelåset.
Och dom kommer man inte åt.
Utan det blir att minst byta kedjelås.
Dvs om jag gjort det:
Slipa av nitskallarna i kedjelåset.
Lättast kan det går med låset lågt och med stöd (undersidan av bakdrevet)
Trycka ut nitarna ur närmaste länken med nitverktyg.
Montera nytt kedjelås för nitning.
Lämpligen med kedjeverktyg.
Men det kanske är dags för ett helt nytt drivpaket, nya drev, ny kedja?

2005a, ja då har du ingen garanti. Så då är det klart.
Det finns ingen chans du kan rengöra det här ordentligt om du inte råkar vara Harry Potter.
Vilket du inte är för då hade du inte haft det här problemet.
För den intressanta platsen att rengöra och fetta in är inne i länken till vänster om kedjelåset och vänstra niten i kedjelåset.
Och dom kommer man inte åt.
Utan det blir att minst byta kedjelås.
Dvs om jag gjort det:
Slipa av nitskallarna i kedjelåset.
Lättast kan det går med låset lågt och med stöd (undersidan av bakdrevet)
Trycka ut nitarna ur närmaste länken med nitverktyg.
Montera nytt kedjelås för nitning.
Lämpligen med kedjeverktyg.
Men det kanske är dags för ett helt nytt drivpaket, nya drev, ny kedja?

Nej tyvärr är jag inte harry :hihi Ja funderar på att byta hela kittet nu när hösten ändå närmar sig. Ska man dreva om lite när man ändå ska byta, hur blir det med hastighetsmätaren ? för och nackdelar med omdrevning. Något tips på bra kitt från ebay ?

Är det nojigt att köra med kedjan så som den är nu, kommer nog max hinna köra 1-2 gånger till denna säsongen.

Tack för Hjälpen :tummenupp

Last edited:
Nej tyvärr är jag inte harry :hihi Ja funderar på att byta hela kittet nu när hösten ändå närmar sig. Ska man dreva om lite när man ändå ska byta, hur blir det med hastighetsmätaren ? för och nackdelar med omdrevning. Något tips på bra kitt från ebay ?

Är det nojigt att köra med kedjan så som den är nu, kommer nog max hinna köra 1-2 gånger till denna säsongen.

Tack för Hjälpen :tummenupp

hur känns den här "skurna" länken när du böjer den?
1. Det går inte den är helt låst i det läget.
2. Den går att rubba men känns torr och skaver.
3. Den känns mjuk och fin men trögare än dom andra.

Ser inte skicket på dreven på bilden...
Men hur mkt glapp har di i sidled med kedjan om du känner på bakdrevet ??
Börjar dreven bli spetsiga/hajtänder ?

hur känns den här "skurna" länken när du böjer den?
1. Det går inte den är helt låst i det läget.
2. Den går att rubba men känns torr och skaver.
3. Den känns mjuk och fin men trögare än dom andra.

3. Den känns mjuk och fin men trögare än dom andra, Nu har jag tvättat kedjan, en sak är helt säkert att det inte är original kedjan som sitter på då det står did på den. Den ser lite rostig ut, men drevet verkar vara i bra skick. här är lite bilder

12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg16.jpg17.jpg

Tror nog att jag kommer byta kedja, men varför skulle man bytt kedja när den har rullat så lite. Vad tycker ni om CNC Kedja spray testa den idag.

Last edited:
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...