Ström i styret!!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Bytte kopplings & bromsgrepp, fick blanka till skillnad från orginal som är svarta(färg?).

Märker nu att jag får stötar från greppen när motorn är igång. Bara om jag håller fingrarna på bägge greppen samtidigt.

Alltså rätt obehagliga stötar, inte alls ok.

Är jag först i världen? Är det vanligt? Hojen är en åttiotals XT 600.

Låter knepigt, med min kunskap om ellära.

kan det vara statiskt eller är det värre än så..

edit: ingen av kopplings eller bromsvajern som ätit sig igenom en närliggande tändkabel?

Last edited:
Det känns att stötarna pulsar i takt med motorn, som att hålla i en tändkabel, fast svagare. Fast för starkt för att lära sig leva med. Undrar verkligen var jag ska börja leta...pust så surt surt fel att behöva dribbla med:huvet

Det kan ju behövas något lite uppiggande på en stånka från 80-talet också...

Du säger att det är bara när du håller händerna på både broms- och kopplingsgreppet samtidigt som du får stötar. Men om du håller på det ena greppet och någon annan metalldel på hojen känns det då?

Inga andra elektriska problem?

Dödaren inkl kabel är bytt och omdragen. Jag har inte kört en meter så jag utesluter statisk elektricitet pga rövgnugg.

En polare tyckte jag skulle ge fan i bägge greppen samtidigt, men det är mycket att tänka på när man kör hoj.

Jag har inte testat andra kombinationer, annat än bägge händer på styret.

Jag får väl koppla ur olika saker och testa mig fram. Styret är ju gummiupphängt, så förmodligen är det väl något av styrreglagen som gör att det blir ström i styret.

Kolla wiredragningen för koppling och gas - om dom passerar nära tändhatt/tändspolen - tvätta av dom sistnämda delarna(salt - nån hund kanske pissat på moppen:hihi) och flytta på dom , kan ju fan inte va så mycket mera.

Genomslag mot det vanliga elsystemet kanske också.

Eller så har du syntet trosor och sitter du o gnider dig:fakta

Har du klämt dödarkabeln?
XT600 är väl en konventionell hoj med batteri, laddutrustning etc??
Det som för mig är naturligt är att nån wire går i kontakt med högspänningssidan på tändspolen (som sitter under tanken? Där alla wirar brukar passera?)
Högspänning är nämligen väldigt enkel att koppla.. Man behöver bara lägga kabeln i närheten så funkar det, eller i ditt fall minsta lilla spricka i isolering kommer du att känna, påtagligt..

En iofs marginell detalj men har du gjort en resistansmätning styre - motorblock?
Ska var så nära NOLL ohm det går..
Riktiga hojar ska ha en (jord)kabel däremellan så att ingen ström går genom styrlagret.. ElCheapo-mc-modeller använder wirarna för det ändamålet..:D..

Last edited:
Det förefaller vara första steget att titta om tex gasvire eller liknande befinner sig onödigt nära tändspolen. Ett icke otänkbart scenario då jag nyligen monterat alla vire som går till styret. Dessutom är det mycket spiralfjädrar och krafs på virehöljerna som ska skydda mot allt möjligt, utom ström.

Tack, nu känns det lite bättre faktiskt:hej

XT600 är väl en konventionell hoj med batteri, laddutrustning etc??
Det som för mig är naturligt är att nån wire går i kontakt med högspänningssidan på tändspolen (som sitter under tanken? Där alla wirar brukar passera?)
Högspänning är nämligen väldigt enkel att koppla.. Man behöver bara lägga kabeln i närheten så funkar det, eller i ditt fall minsta lilla spricka i isolering kommer du att känna, påtagligt..

En iofs marginell detalj men har du gjort en resistansmätning styre - motorblock?
Ska var så nära NOLL ohm det går..
Riktiga hojar ska ha en (jord)kabel däremellan så att ingen ström går genom styrlagret.. ElCheapo-mc-modeller använder wirarna för det ändamålet..:D..

Har för mig att en gammal xt inte har 12v cdi, men kan kolla.

Fungerar dödaren på gasrullen som den skall fortfarande?

Har för mig att en gammal xt inte har 12v cdi, men kan kolla.

Fungerar dödaren på gasrullen som den skall fortfarande?

Är en -88, är nog 12 v. Faktiskt har jag inte provat dödaren nu när jag tänker efter. Den förra såg man att det hänt saker med, kabelhöljet verkar ha smält innifrån, typ kortis? Men jag satte dit en ny.

Ska prova dödaren.

En spontan tanke är att det är högspännings delen i tändsystemet du har kontakt med, nån kabel till nån tändhatt eller liknande.
För hade det vare 12V du fått i styret så hade du inte kännt av det, om du inte är väldigt fuktig och fin om händerna. Samt att du fått en jäkla massa andra problem med lyse å andra saker.

Att nån tändkabel ligger och små läcker lite mot nån vajer eller dylikt är väl det mest troliga enligt mig.

Är en -88, är nog 12 v. Faktiskt har jag inte provat dödaren nu när jag tänker efter. Den förra såg man att det hänt saker med, kabelhöljet verkar ha smält innifrån, typ kortis? Men jag satte dit en ny.

Ska prova dödaren.

Kollade snabbt, -84-89 har samme schema.

Ahhrrg. Nu ligger tändkabeln away från div vire, fortfarande elchocker deluxe:(

Jorda styret mot ramen eller batteriet - bågen kanske inte startar då:va - men då närmar du dig kanske lösningen.

Det är ju inte bra att ha lös högspänningen överlagrad i elsystemet sådär - du kan sabba cdi och annat.

Högspänningen kanske hoppar över via dödarkontrollen om den är kopplad nära tändspolen.

Ja och sen
Generator på en hoj kan ge högfrekvent växelspänning på uppåt 100V med ganska hög frekvens och det
känns ungefär lite som misshaps med hemmaströmmen:4skrika
Bara som en not men för att få det så så lär generatorn behöva ligga helt oansluten från laddningsregulatorn
eller regulatorn helt genombränd men då skulle nog även en del annat på hojen vara grillat - som cdi enheten

Edit - tvätta du tändspolen,tändkablen,tändstiftshatten, lät torka och dusha med 5-56 innan för att vara säker att inte evenuellt ledande salt där ställer till det

Skulle nog rekommendera dig att använda multimeter för att kolla om styret är spänningssatt istället för att känna med handen!

Eftersom du måste hålla i båda greppen så är det en potentialskillnad mellan dem. Jag skulle jämföra spänning på handtagen mot ramen eller annan jordpunkt, det är förmodligen ett av handtagen som har kommit i kontakt med någon kabel.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...