Ström i styret!!

Skulle nog rekommendera dig att använda multimeter för att kolla om styret är spänningssatt istället för att känna med handen!

Eftersom du måste hålla i båda greppen så är det en potentialskillnad mellan dem. Jag skulle jämföra spänning på handtagen mot ramen eller annan jordpunkt, det är förmodligen ett av handtagen som har kommit i kontakt med någon kabel.

Jag lägger in en brasklapp här angående spänningsmätning och det är om fallet är sådant att det spänningen kommer från tändspolens sekundärsida så är det högspänning. Jag -tror- inte det är någon hemmamultimeter som tycker om så höga spänningar.

Jaha... hur har det gått?
Har TS avlidit pga för hög spänning i styret eller vad har hänt???
INFO - TACK!

Jag vill tacka BlöjRacern för pengabesparande input! Jo det måste vara från tändspolen. Dessvärre har jag flera problem, som olja ur vevhusventilationen, så snart är det dags för konstiga elfelet.

Plötsligt löste jag det! Tändspolen är en icke orginal avsedd för gummiupphängning, orginal sitter stumt skruvat i ramen. Så den spolen har dubbla kablar, så jorden leds bort någonstans. Men så var inte hojen designad och med en jordning av tändspolen i fästet så försvann strömmen i greppen:banana

Jag lägger in en brasklapp här angående spänningsmätning och det är om fallet är sådant att det spänningen kommer från tändspolens sekundärsida så är det högspänning. Jag -tror- inte det är någon hemmamultimeter som tycker om så höga spänningar.

Multimetrar brukar ha ett läge för högspänning, min som kostade knappt en hundring klarar 1000 V likspänning och 750 V växelspänning. Dessutom känns det nog lite bättre att låta multimetern bränna en säkring än att man får högspänning över kroppen. Men det verkar ju gått bra nu som tur var.

Multimetrar brukar ha ett läge för högspänning, min som kostade knappt en hundring klarar 1000 V likspänning och 750 V växelspänning. Dessutom känns det nog lite bättre att låta multimetern bränna en säkring än att man får högspänning över kroppen. Men det verkar ju gått bra nu som tur var.

Nja. Upp till 1000V med rätt klassning har jag sett. Högspänning börjar vid 1000V så jag behåller brasklappen redo.

Nja. Upp till 1000V med rätt klassning har jag sett. Högspänning börjar vid 1000V så jag behåller brasklappen redo.

Ah, hade ingen aning att det kunde vara sånna spänningar vi pratade om. Då har du rätt och jag fel. Dock står jag fast vid att använda händerna för att känna om det finns spänning är en livsfarlig lek och något verktyg ska användas.

Man ska ha jävla oflyt om spänningen i tändsystemet tar död på dig.
Du släpper nog taget innan det blir farligt. :-)
Du blir nog inte stekt utan möjligtvis får hjärtat lite spunk av pulserna och det kan ju vara rätt ohälsosamt.

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar