Casey Stoner to test for HRC

Det har han ju redan gjort... :7peta
Som om GP7 och GP13 hade mer än någon skruv gemensamt :7peta

Förstår det :) Bara späder på här lite för stämningens skull! Gillar ju Stoner så jag tycker det är trevligt att se att han uppenbarligen gjort ett stort intryck på folk när ryktena går trots att han själv gång på gång dementerar dom, och trots att han bara var en "dagsslända" när det begav sig. Ingen blir gladare än jag av att se att folk fortfarande uttrycker sina känslor om honom!
Bara för att förtydliga så har mig veterligen ingen skrivit att Stoner skulle vara en "dagslända". Däremot påstod Valmers, felaktigt, i ett inlägg att jag skulle ha kallat honom för det.
 
Om Casey är den mest talangfulle och snabbaste föraren vi sett i modern tid, varför vann han inte med Ducatin 2008, 2009 och 2010 eller med Hondan 2012?
 
P€RRA;5866874 skrev:
Om Casey är den mest talangfulle och snabbaste föraren vi sett i modern tid, varför vann han inte med Ducatin 2008, 2009 och 2010 eller med Hondan 2012?

Det vet du redan svaret på... 2007 lirade Duccen väldigt bra ihop med Bridgestone och hade bra fart i motorn men var kanske inte den bästa "kurvmaskinen". 2008 anpassades Bridgestone för att även passa Yamaha och Honda vilket inte direkt gynnade Duccen. Med andra ord 2008 och framåt var Duccen snabb rakt fram men den totalt sett den sämsta maskinen i fältet (gäller väl även idag). Trots detta lyckade Casey stå regelbundet på pallen samt ta en hel del vinster. Dock inte fler världsmästerskap på Duccen då den helt enkelt inte höll måttet. 2011 får Casey ett klart vassare vapen i Hondan och sätter allt på plats. 2012 blir Casey skadad och sitter över 3 race. Vid skadetillfället låg Casey 2:a i mästerskapet och hade goda chanser på totalen. Trots att Casey sitter över tre race slutar han trea i mästerskapet före bl.a. Dovi (på samma material) och Rossi på Duccen. Fast detta visste du ju redan :tummenupp
 
Det vet du redan svaret på... 2007 lirade Duccen väldigt bra ihop med Bridgestone och hade bra fart i motorn men var kanske inte den bästa "kurvmaskinen". 2008 anpassades Bridgestone för att även passa Yamaha och Honda vilket inte direkt gynnade Duccen. Med andra ord 2008 och framåt var Duccen snabb rakt fram men den totalt sett den sämsta maskinen i fältet (gäller väl även idag). Trots detta lyckade Casey stå regelbundet på pallen samt ta en hel del vinster. Dock inte fler världsmästerskap på Duccen då den helt enkelt inte höll måttet. 2011 får Casey ett klart vassare vapen i Hondan och sätter allt på plats. 2012 blir Casey skadad och sitter över 3 race. Vid skadetillfället låg Casey 2:a i mästerskapet och hade goda chanser på totalen. Trots att Casey sitter över tre race slutar han trea i mästerskapet före bl.a. Dovi (på samma material) och Rossi på Duccen. Fast detta visste du ju redan :tummenupp
Men oavsett borde väl Stoner med sin talang och snabbhet ha kunnat vinna?
Eller var han tvungen att sitta på den bästa hojen för att vinna?

Du menar vidare att Lorenzo fick sina titlar pga att Rossi och Stoner båda låg tvåa i mästerskapet när de skadade sig och var borta tre race var?
 
P€RRA;5866874 skrev:
Om Casey är den mest talangfulle och snabbaste föraren vi sett i modern tid, varför vann han inte med Ducatin 2008, 2009 och 2010 eller med Hondan 2012?

Varför vann inte Rossi 2006, 2007, 2010, 2011 eller 2012? Stoner har vunnit lika många titlar som Rossi under deras gemensamma, verksamma tid. Men det visste du säkert.
 
Varför vann inte Rossi 2006, 2007, 2010, 2011 eller 2012? Stoner har vunnit lika många titlar som Rossi under deras gemensamma, verksamma tid. Men det visste du säkert.
Lorenzo har vunnit två med dem som konkurrenter men på färre försök. Det gör honom bäst. :D
 
P€RRA;5866874 skrev:
Om Casey är den mest talangfulle och snabbaste föraren vi sett i modern tid, varför vann han inte med Ducatin 2008, 2009 och 2010 eller med Hondan 2012?

Hur mäter man vem som är den mest talangfulle och snabbaste föraren utav de som som vunnit segrar och titlar.
Omöjligt att svara på tror jag.

Förutsättningarna varierar så pass över tid att man inte kan jämföra olika förares prestationer utan att väga in variabler som påverkar utgången av ett visst resultat.
 
Hur mäter man vem som är den mest talangfulle och snabbaste föraren utav de som som vunnit segrar och titlar. Omöjligt att svara på tror jag.
Det är väl därför man brukar låta bli och låta resultaten tala istället. Alla som vinner en VM-titel har en talang utöver det vanliga.
 
P€RRA;5867127 skrev:
Det är väl därför man brukar låta bli och låta resultaten tala istället. Alla som vinner en VM-titel har en talang utöver det vanliga.
Tål att upprepas, 2006.... :D
 
Last edited:
Men oavsett borde väl Stoner med sin talang och snabbhet ha kunnat vinna?
Eller var han tvungen att sitta på den bästa hojen för att vinna?

Du menar vidare att Lorenzo fick sina titlar pga att Rossi och Stoner båda låg tvåa i mästerskapet när de skadade sig och var borta tre race var?

Nu blir jag inte riktigt klok hurvida du avser att provocera med den frågan :) Men att vinna mästerskapet på den sämsta hojen lär ju vara en utmaning även för "den störste talangen" oavsett om han heter Stoner, Rossi , Lorenzo, Pedrosa eller Marquez. De andra i fältet är ju inte precis några duvungar de i heller.

Jag skulle inte formulera mig så angående Lorenzo titlar. Man måste ju hålla sig frisk för att kunna vinna mästerskapet. Skillnaden mellan Stoner & Lorenzos talanger tycker jag är ganska små. Lorenzo är vass och gör extremt få misstag. En värdig men lite tråkig vinnare enligt mig. Men när Stoner fick ihop sitt paket som han ville så rådde varken Lorenzo, Pedrosa eller Rossi på honom. Då seglade han iväg i ensam majestät längst fram. Tråkigt säger vissa och lastar Stoner för det :näsblod



Men detta är bara mina 5 cent.
 
Nu blir jag inte riktigt klok hurvida du avser att provocera med den frågan :) Men att vinna mästerskapet på den sämsta hojen lär ju vara en utmaning även för "den störste talangen" oavsett om han heter Stoner, Rossi , Lorenzo, Pedrosa eller Marquez. De andra i fältet är ju inte precis några duvungar de i heller.
Jag provocerar lite, annars blir det så trist :)

Men jag kan inte hålla med om att den hojen som var bäst 2007 plötsligt blev sämst 2008. De flesta Yamaha och Honda-förarna fortsatte ju på Michelin en bra bit in på säsongen 2008. Tycker nog att Stoner med sin talang borde ha vunnit 2008 också.
 
Andrea Dovizioso brukar ha ett rätt avslappnat och sansat synsätt på saker och ting tycker jag, nedan hans syn på Stoner.

Ducati rider Andrea Dovizioso believes that Casey Stoner was the standard setting rider in MotoGP and Stoner’s early retirement from MotoGP was a huge loss for the sport.

“Since I am a fan of bikes, to see Casey ride was a show and I am going to miss what he could do and how he did it on the bike with his style. It is going to be easier, of course, because a competitor like him is always difficult to beat, but I think Casey changed a lot in MotoGP,” Dovizioso said.

Dovizioso claimed that Stoner was an ideal for numerous riders and that almost all riders tried to emulate Stoner’s immaculate riding techniques. While making a comparison between Stoner and the seven times MotoGP champion Valentino Rossi, Dovizioso placed Stoner ahead of Rossi.

“Valentino Rossi might have more silverware, but it was Stoner who was the standout rider of his era,” the Ducati rider said.
 
Arrgh.. att se Stoners sista GP event på Phillip Island och inse att det kanske var sista gången... urk.
Otvivelaktigt riktigt synd. Delar Dovis åsikter till 100%, Rossi är fenomenalt stor men Stoners förmåga att hantera en maskin som om det vore den förlängda ryggraden.. Jävlarimig inspirerande! Personligen skiter jag högaktningsfullt i om individen är en kul kille eller jävla lipsill , när det kommer till den där kurvan och personen tar den som ingen annan.. det är varför jag tittar på GP.
 
Jag provocerar lite, annars blir det så trist :)

Men jag kan inte hålla med om att den hojen som var bäst 2007 plötsligt blev sämst 2008. De flesta Yamaha och Honda-förarna fortsatte ju på Michelin en bra bit in på säsongen 2008. Tycker nog att Stoner med sin talang borde ha vunnit 2008 också.

Mmmm och jag håller inte med om att Ducatin var ensidigt bäst 2007. Jag tror att Duccen var snabbast rakt fram. Det ser ju en blind höna :fakta Jag tror även att däcken passade Ducatin perfekt. Men jag tror att Ducatins chassie var svår tämjt och bråkigt redan då. Åtminstone har jag läst det någonstans utan att kunna uppge källa på det :) Tar man då bort de klistriga "Bridgestone/Ducati" däcken så står man kvar där med en hoj som är snabb rakt fram men som är bråkig och svår tämjd i kurvorna. Troligen det sämsta paketet av de aktuella fabrikaten. Och det svänger mycket på GP banorna :tungan
 
“Valentino Rossi might have more silverware, but it was Stoner who was the standout rider of his era,” the Ducati rider said.
Att Dovi inte lägger så stort värde vid pokaler är kanske inte så konstigt med tanke på att han själv under alla år bara lyckats vinna ett race, och då under speciella förhållanden.

Är man "the standout rider of his era" kanske man ska vinna lite mer än två titlar på sju säsonger. Under samma period vann Rossi och Lorenzo två var men det är Stoner vi ska minnas. Jisses...

Tar man då bort de klistriga "Bridgestone/Ducati" däcken så står man kvar där med en hoj som är snabb rakt fram men som är bråkig och svår tämjd i kurvorna.
Men det var väl inga andra fabrikanter som gick över till Bridgestone redan vid starten av säsongen 2008? Det var väl halvvägs in på säsongen som tex Rossi gick över till Bridgestone. Det borde isf innebära att Ducati hade de fördelar du nämner en bra bit in på säsongen 2008. Det i kombination med Stoners övernaturliga förmåga att köra hoj borde ha lett till en titel till kan man tycka :)
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top