Vätska rann ut från min ER-6n

• Thread starter Thread starter j49
  • Start date Start date

j49

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
kawasaki er-6n
Hej, ikvällvar jag ute och tränade krypkörning (inför min uppkörning som för övrigt kommer nu på torsdag :)) och efter kanske 10-20 minuters körning i ca 5km/h så stannade jag och stängde av mc'n.

Det hördes då ett "bubbel-ljud" och det rann ut en mindre mängd grönaktik vätska från motorcykeln. Jag la mig under och tittade, och är rätt säker på att det kom från ett "dräneringsrör" (om det nu kan kallas så - det är iaf en stump som hänger ner under mc'n).

Det är en ER-6n 2009, ABS-modellen. Har kollat manualen utan att hitta något, och har även provat google såklart. Men jag är fortfarande osäker..

Jag tog också ett par bilder på plats, och vätskan såg faktiskt precis ut som på bilderna trots att det är min mobilkamera samt med blixt:

Vätskan:
IMAG0691.jpgView attachment 389707

Slangen som jag är rätt säker på att det rann ut från. Väldigt liten på bilden, men precis där jag pekar. (Det finns 2 slangar som sticker ut under min er6'a och det är alltså den som INTE har en liten plastbehållare innan den slutar, om det nu säger något...) Jag står på högersidan och den sticker alltså ut innanför den svarta platskåpan:
IMAG0694.jpg

Jag försökte följa slangen för att se vart den gick men det var lite för mörkt och den "försvann in" så det var svårt att se, men min gissning är att den gick uppmot tanken. Jag vet, det borde då vara bensin, men vätskan ville inte heller brinna. Testade 10 minuter senare med en tändare :va. Är också osäker om den faktiskt gick till tanken.

Det luktade förvånansvärt lite. Ingenting typ. Men något trögflytande tyckte jag.

Inga varningslampor har tänts och den verkade gå bra när jag körde därifrån. Så nu är jag lite nyfiken på vad det kan ha varit för något! Och varför det rann ut efter krypkörningen. Det lät som övertryck när det bubblade, men vad vet jag.. ??? :confused:

Bifogat

• IMAG0685.jpg
    IMAG0685.jpg
    237 KB · Visningar: 107
Kylarvätska. :fakta

Du körde den säkert varm och det fyllde expansionskärlet som sedan har en dumpslang som gör att hojen kissar ur sig vätska vid behov.

Lycka till på torsdag! Ta det lugnt bara. :tummenupp

Kylarvätska. :fakta

Du körde den säkert varm och det fyllde expansionskärlet som sedan har en dumpslang som gör att hojen kissar ur sig vätska vid behov.

Lycka till på torsdag! Ta det lugnt bara. :tummenupp

Ok! Men vad betyder det isf, att man inte kan stänga av den när man har kört ett tag utan att den börjar pissa kylarvätska? :va

edit: tack förresten!

Last edited:
Ok! Men vad betyder det isf, att man inte kan stänga av den när man har kört ett tag utan att den börjar pissa kylarvätska? :va

Jodå, visst kan du det. Men "när man har kört ett tag" kan ju betyda olika saker. Om du ligger och krypkör kyler inte fartvinden av kylaren och motorn. Ligger tempen på gränsen till kokpunkten så kommer det att börja koka när du stänger av tändningen. Då går ju inte fläkten igång men värmen i motorn är kvar. (Det syns väldigt tydligt om man har en temperaturmätare på hojen, motorväg = sval, stadskörning = varm).

Mitt tips är att avsluta krypkörningspassen med en kortare tur i vanlig gatfart så att motorn får kyla ner sig lite.

Jodå, visst kan du det. Men "när man har kört ett tag" kan ju betyda olika saker. Om du ligger och krypkör kyler inte fartvinden av kylaren och motorn. Ligger tempen på gränsen till kokpunkten så kommer det att börja koka när du stänger av tändningen. Då går ju inte fläkten igång men värmen i motorn är kvar. (Det syns väldigt tydligt om man har en temperaturmätare på hojen, motorväg = sval, stadskörning = varm).

Mitt tips är att avsluta krypkörningspassen med en kortare tur i vanlig gatfart så att motorn får kyla ner sig lite.

Ok! tack, det är bekant det du säger. Jag antar att det går lika bra att bara lämna den på ett tag och låta fläkten göra jobbet... Vet iaf att en polare gjorde så men en trimmad 240 för att den inte skulle överhettas :brinnerup
Har ingen tempmätare så får försöka hålla god marginal bara. Har dock en varningslampa för kylvätsketempen men den har förblivit släckt. Ska iaf dubbelkolla så att kylvätskenivån är ok imorn.

Gött mos!

Det med Volvon hade nog mer med att kyla ner turbon än ren överhettning.

kolla kylarvatten nivån på din er6 så allt där är i sin ordning. Jag skulle nog hellre följa det tidigare tipset med en lugn obelastad körning efter ett avslutat krypkörningspass för att kyla ner motorn. Fläkten går bara igång vid en rätt hög temperatur och slutar strax där efter medans kör du får du ner temperaturen ytterligen en bit och motorn mår bättre :-)

sen skulle jag inte rekommendera att sätta fyr på något som tros vara bensin om du är rädd om ögonbrynen ;-) bensin förbräns häftigt och den kan lätt bli het om öronen ;-)

Det med Volvon hade nog mer med att kyla ner turbon än ren överhettning.

kolla kylarvatten nivån på din er6 så allt där är i sin ordning. Jag skulle nog hellre följa det tidigare tipset med en lugn obelastad körning efter ett avslutat krypkörningspass för att kyla ner motorn. Fläkten går bara igång vid en rätt hög temperatur och slutar strax där efter medans kör du får du ner temperaturen ytterligen en bit och motorn mår bättre :-)

sen skulle jag inte rekommendera att sätta fyr på något som tros vara bensin om du är rädd om ögonbrynen ;-) bensin förbräns häftigt och den kan lätt bli het om öronen ;-)

bra att veta! får göra det då.. men förhoppningsvis blir det ju inte så många fler rena krypkörningsturer ^^

hehe, ja, jag gjorde det med varsamhet, tro mig. Ibland när jag är ute med båten på havet och inte ids beakta min manlighet och förmåga att kunna göra upp en eld, så blir det jeepdunken istället. nån liter 95 och helt plötsligt brinner vad fan som helst. men jag var aldrig scout så jag hade ingen heder i förstaläget, plus, alla sätt som fungerar....fungerar.
ehh... just det

Du kan vara lugn,
Det är absolut ingen fara det som har hänt, det kan ha varit så att du har haft för mycket glykol i och då skjuter det överflödiga ut från dräneringsslangen, som sagt titta på nivån på glykolen så att du inte har för lite nu. Att en motor blir varm under krypkörning är helt normalt, ta gärna en titt på temperaturmätaren nästa gång du krypkör.
Både PeteR1 och roadwraith har skrivit bra inlägg.

Du kan vara lugn,
Det är absolut ingen fara det som har hänt, det kan ha varit så att du har haft för mycket glykol i och då skjuter det överflödiga ut från dräneringsslangen, som sagt titta på nivån på glykolen så att du inte har för lite nu. Att en motor blir varm under krypkörning är helt normalt, ta gärna en titt på temperaturmätaren nästa gång du krypkör.
Både PeteR1 och roadwraith har skrivit bra inlägg.

skönt att höra! har som sagt ingen tempmätare dock så det blir att varva med lite vanlig körning typ.

Retar mig gul och blå på nyare motorcykel/bil tillverkare att de inte ens kan ge oss en temperaturmätare :(

hade jag fått bestämma hade hojar idag utrustats org med Vattentemp, oljetemp, oljetryck, laddningsmätare osv :) iaf de lite sportigare maskinerna. känns så mycket proffsigare. Fanns ju faktiskt en tid där det var porrigt men nu tycker de ju att oljestickan är överflödig :näsblod

Enkelt att trycka in i dessa digitala mätare, fast jag hade dock viljat ha det i en mer analogt utförande :)

det krävdes för övrigt påfyllning. tanken är ju rätt liten så den pissade väl ut närmare hälften eller nått. jaja lätt fixat.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!