Ktm 950 sm

Låter som att det sitter ordentligt fast. Annars kan du prova att spraya på lite 5-56 som brukar lösa det mesta.

Nån som har några bra tips på vad man ska använda för att få tillbaka lite glans i fälgarna? Slet med mitt igår men får inte riktigt bort alla asfaltsfläckar trotts en hög med bra medel. Skulle vilja köra över med polermaskin men ack så trångt.. =)

Nån mera än jag som även har tappat marchossini klisterlapparna? Självklart ingen högtryck i närheten..

bild-758138.JPG

TLC

Det är alltid skönt att se bilder som bevisar att inget annat än ktm:en går före! Kök, vad är det??
Frugan bortrest?:va

Fint med nytt gummi, det skulle behövas här med.
:)

Vad kör ni med för kedje spel?
Kör ni 7mm enligt bok eller något annat mått? Mäter ni under svingen typ under skruven till kedje skyddet med hojjen på stödet och neutral i?

Jag tycker nämligen kedjan känns väldigt slak när jag har 7mm. Men kanske bara är jag som inbillar mig.

Last edited:
Så mäter jag på min SMT, har mellan 7-9mm spel ungefär, stämmer rätt bra med märkte jag efter att jag hade haft den inne på 1500milsservice :)

Då säger jag godbye till monstermotarden! Efter 4 roliga år!
Har numera bytt 950:in till en Screamer :rolleyes: stor skillnad.. och jag gillart! Så jäfvla gött:tummenupp

188 sidor, mustig läsning.
Innan jag hinner med att läsa igenom allt det, finns det några köptips för 950 SM? Vad ska vara bytt, skillnad mellan årsmodeller, barnsjukdommar osv.

Dags att byta hoj tror jag bestämt.

Hörrni..är det stor skillnad på en 950sm och en 950 superenduro??

Vill egentligen ha en superenduro men det finns endast 2 till salu på blocket

Har hunnit avverka några mil på 950in nu.

Tänkte höra hur era 959/990 beter sig i högre farter. Jag får ett rejält svaj på hojen i ca 170 och uppåt.
Inte riktigt vobbel utan mera ostadig Framgaffel som gör att hojen svajar, ibland mer ibland mindre.
Har testat massa olika körställningar och har inget glappt lager vad jag känt iaf.

Ngn som stött på ngt liknande?

Tänkte höra hur era 959/990 beter sig i högre farter. Jag får ett rejält svaj på hojen i ca 170 och uppåt.
Inte riktigt vobbel utan mera ostadig Framgaffel som gör att hojen svajar, ibland mer ibland mindre.
Har testat massa olika körställningar och har inget glappt lager vad jag känt iaf.

Min 990 är också ostadig i högre farter, 170 är ganska lugnt. Men går det fortare och jag svänger samtidigt så blir det lätt lite ostadigt. För min del hjälper det om jag lägger mera vikt fram över styret/framhjulet.

Kanske kan hjälpa för dig med?

Nån som har några bra tips på vad man ska använda för att få tillbaka lite glans i fälgarna? Slet med mitt igår men får inte riktigt bort alla asfaltsfläckar trotts en hög med bra medel. Skulle vilja köra över med polermaskin men ack så trångt.. =)

Nån mera än jag som även har tappat marchossini klisterlapparna? Självklart ingen högtryck i närheten..

bild-758138.JPG

TLC

Kör med lysfotogen.. Fungerar riktigt bra.. Och billigt är det :)
image.jpg

Känt fenomen som beror på relativt mjuk fjäder/dämpning och lång fjädringsväg. Körde en 950 Enduro för ett par år sedan och den vobblade satan tills jag satte mig på tanken, då funkade det bättre :)
SM har ju lite lägre fjädring och funkar ganska bra men det lönar sig att ställa hänget rätt och justera returen så att den blir stadig och fin. Kolla även om gaffelbenen sticker upp ur kronorna, då kan man höja hojen genom att sätta gaffelbenen i höjd med kronan, då blir det stadigare i fart.
På SMR som är ännu lägre och har fastare dämpning så är detta inget stort problem alls utan tvärtom, där kan man till och med sänka framänden i kronorna några millimeter för att få den ännu mer lättsvängd... :tummenupp:)

Lurar på om det finns grövre mönstrade däck mer avsedda för grusbus därute som kan passa orginalfälgarna. Antar att det kan bli lite svårt bak i och med 180/55. Någon som har något tips?

Uppdatering: Hittar Continental TKC 80 180/55 B 17 M/C 73Q TL M+S, skulle det kunna funka?

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back