Eni Motorrad Grand Prix Deutschland (Moto GP Sachsenring)

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
Jag utgår från att ni talar om den äldre...? Jag såg honom på en prototyp i en hel säsong för flera år sedan. Något som gick...sådär...?

Grabben var 20 och har inte vunnit vm som mm och jl gjort innan dem fick kliva upp med dem stora pojkarna nu 3? Sesonger senare 3? Sesonger mognare visar han tydligt att han ska ha en riktig cykel och inte en crt eller ducati som han körde första året.. Stoner sa ju samma sak? Fast om rdp som han kör skiten ur btw..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jo, det måste ju vara lite nesligt när satelliterna kommer före deras egna tungviktare. Å andra sidan tror jag nog att de hellre ser satelliterna komma före de egna, om det innebär att de också kommer före de andras prototyper. :)
Självklart, men det är nog ändå lite smolk i bägaren :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
P€RRA;5848793 skrev:
Med tanke på Cals prestation i går kanske den här artikeln kan vara intressant:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...amaha-future-for-Cal-Crutchlow/_/R-EPI-141096

Ser inte ut att bli något med Yamaha då de gärna vill ha kvar Rossi och Lorenzo även efter 2014.

BTW: Hayden körde racet på sin "andrahoj" vilket delvis kan förklara det usla resultatet.

Om Cal fortsätter fila på sin satellithoj kan han nog faktiskt börja ta förstaplatser på den med, och om nu suzuki visar sig ha en potent hoj, och djupa fickor kan de nog ge honom en prototyp som han kan ställa till det för yamahas prototypstall med. Yamaha skulle nog må bra av att försöka hålla fast i Cal, det är väl i princip han och Aleix som verkar riktigt lovande i fältet nu förutom de som redan sitter på prototyper.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om Cal fortsätter fila på sin satellithoj kan han nog faktiskt börja ta förstaplatser på den med, och om nu suzuki visar sig ha en potent hoj, och djupa fickor kan de nog ge honom en prototyp som han kan ställa till det för yamahas prototypstall med. Yamaha skulle nog må bra av att försöka hålla fast i Cal, det är väl i princip han och Aleix som verkar riktigt lovande i fältet nu förutom de som redan sitter på prototyper.
Problemet för Cal är att han står utan kontrakt för 2014 och Yamaha verkar inte vilja/kunna förse Tech 3 med en hoj till (Smith och Pol Espargaro har kontrakt för 2014).

Jag ser tre tänkbara alternativ baserat på att han vill ha en fabriksstyrning:

1. Gå till Ducati
Då får han en fabrikshoj, som visserligen är skräp för tillfället, och en bra lön. Rent sportsligt känns det dock som en motivationsdödare.

2. Gå till Suzuki
Frågan är vad han ska göra 2014? Bara köra tester?

3. Gå till Honda
Ta Bradls eller Bautistas satellithoj 2014 och hoppas att Pedrosa lägger av.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Finns väl inget officiellt uttalande on att Pol har kontrakt ännu, bara rykten som man borde ta med en nypa salt..

Men håller med dig, det är dom alternativen han har.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
P€RRA;5848804 skrev:
Problemet för Cal är att han står utan kontrakt för 2014 och Yamaha verkar inte vilja/kunna förse Tech 3 med en hoj till (Smith och Pol Espargaro har kontrakt för 2014).

Jag ser tre tänkbara alternativ baserat på att han vill ha en fabriksstyrning:

1. Gå till Ducati
Då får han en fabrikshoj, som visserligen är skräp för tillfället, och en bra lön. Rent sportsligt känns det dock som en motivationsdödare.

2. Gå till Suzuki
Frågan är vad han ska göra 2014? Bara köra tester?

3. Gå till Honda
Ta Bradls eller Bautistas satellithoj 2014 och hoppas att Pedrosa lägger av.

Jo, jag tycker fortfarande att Yamaha är rätt korkade som inte försöker behålla honom. Han skulle nog göra sig bra på bautistas hoj faktiskt. Han kan ju om yamaha verkligen inte ger honom ett kontrakt åka på den ett år eller två, tills suckan bekänt färg och sedan byta.
Duccen tror jag inte han vill köra på, han verkar vara ute efter förstaplatserna, och om man inte heter Stoner så kommer man inte ta duccen dit. Hade iofs varit intessant att se om Marquez kan piska duccen lika bra, men tvivlar på att Marquez skulle byta bort hondan, så det lär nog aldrig bli något man får se. :D
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
3. Gå till Honda
Ta Bradls eller Bautistas satellithoj 2014 och hoppas att Pedrosa lägger av.

Bautista har väl redan skrivit på ett ettårsavtal med Gresini för 2014 (http://www.gpone.com/en/2013070910756/Gresini-Redding-I-am-in-touch-with-him.html) eller menar du den Honda produktionsracer som det ryktas om att Gresini överväger för 2014?

Honda har väl en option att behålla Bradl inför 2014 som det verkar mer eller mindre säkert att de kommer att utnyttja? (http://www.superbikeplanet.com/2013/Jul/130705bradl.htm). Även där har det ju gått rykten om att LCR försöker få ihop pengar till ytterligare en hoj men MCN hade en artikel för någon månad sedan där Lucio sa att det var osannolikt att det skulle gå redan till 2014? http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...3-lcr-honda-unlikely-to-expand-motogp-effort/

Hade jag varit Honda hade jag nog slagit till på Cal istället för Bradl men funderar de på Redding så får de ju redan ett engelskt framtidslöfte och då kan det vara bra att ha Bradl från Tyskland som ju är en stor marknad för Hondas motorcyklar, om än inte för scootrar.
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
P€RRA;5848804 skrev:
Problemet för Cal är att han står utan kontrakt för 2014 och Yamaha verkar inte vilja/kunna förse Tech 3 med en hoj till (Smith och Pol Espargaro har kontrakt för 2014).

Om Yamaha ska förse Tech 3 med en tredje hoj så måste det vara en med deras leasingmotor + tredjepartstillverkad (om de inte vill göra det själva) ram. Frågan är om de ens får göra det.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
De borde införa ett schema, efter vilket förarna måste byta hojar med varandra. Marquez kör Ducce tre rejs, Yamma tre race, osv... Och så likadant för resten av förarna. Blir kanske lite svårt med sponsor- och marknadsföring för teamen, men racen skulle bli rätt svårtippade. Går naturligtvis inte att genomföra, men om... Då kunde Cal få bevisa hur mycket bättre fabrikarn är. Kul, eller?
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Problemet för Cal är att han står utan kontrakt för 2014 och Yamaha verkar inte vilja/kunna förse Tech 3 med en hoj till (Smith och Pol Espargaro har kontrakt för 2014).

Jag ser tre tänkbara alternativ baserat på att han vill ha en fabriksstyrning:

1. Gå till Ducati
Då får han en fabrikshoj, som visserligen är skräp för tillfället, och en bra lön. Rent sportsligt känns det dock som en motivationsdödare.

2. Gå till Suzuki
Frågan är vad han ska göra 2014? Bara köra tester?

3. Gå till Honda
Ta Bradls eller Bautistas satellithoj 2014 och hoppas att Pedrosa lägger av.

Är detta hugget i sten och varför inte vara kvar i Yamaha


Är det officiellt att a) Espargaro skrivit kontrakt eller b) finns det inte en möjlighet att ge Bradley Smith foten, han med karisma som en lyktstolpe som knappast gjort någon lycklig sportsmässigt.

Rent spontant skulle det kännas bäst om Smith får kliva av.
Yamaha inser att Cal är en kille som utvecklas men kanske för bra för att Rossi ska vara bekväm men Dorna behöver britten för underhållningen.

Motogp maffians trovärdighet står på spel!
Ezepleta_Crutchlow_skalier.jpg
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Finns väl inget officiellt uttalande on att Pol har kontrakt ännu, bara rykten som man borde ta med en nypa salt.. Men håller med dig, det är dom alternativen han har.
Jag tolkade det här citatet från Cal som att det var klart:

People seem to forget though when telling me not to move to another factory or team is that Yamaha already has two riders in Tech 3 next year. They have a contract signed with Bradley (Smith) and they have signed Pol (Espargaro)

Men när jag läser det igen kan en tänkbar tolkning bli att de signat någon typ av "letter of intent" med Pol och att de inte har hans namnteckning på ett riktigt kontrakt.

Angående Bautista och Bradls kontrakt för 2014 är det nog inget som inte Honda kan ordna om det skulle behövas.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om Yamaha ska förse Tech 3 med en tredje hoj så måste det vara en med deras leasingmotor + tredjepartstillverkad (om de inte vill göra det själva) ram. Frågan är om de ens får göra det.
Det har du nog rätt i. Införde de inte en regel om att MSMA-medlemmarna bara får ha 4 prototyper?

Det ryktas att Ducati funderar på att erbjuda en produktionsracer för att kunna kringå den regeln och testa nya typer av motorer, ramar etc.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Om Yamaha ska förse Tech 3 med en tredje hoj så måste det vara en med deras leasingmotor + tredjepartstillverkad (om de inte vill göra det själva) ram. Frågan är om de ens får göra det.

Är det för att undvika att paketet ska ses som ett MSMA-team som man leasar ut bara motor istället för motor + ram? Yamaha har ju redan en ram som funkar med motorn så jag förstår egentligen inte varför en tredjepart ska måsta börja om från noll med en helt ny ram med alla kostnader och risker som hör till när marginalkostnaden för Yamaha att tillverka två ramar (för varje motorpaket de leasar ut) till när de tillverkar till de andra två satellithojarna måste vara i sammanhanget begränsad. Motorerna kommer väl ändå inte att köras med samma elektronik men man kan ju i alla fall "ge" de ett chassi som funkar.

Eller har de (teamen som leasar motorerna) inte råd med samma fjädring vilket gör att ramen måste ändras från Yamahas spec?

Edit; såg just P€RRAs inlägg ovan.

Låter dumt, man vill ju ha mer konkurrenskraftiga hojar på gridden så varför inte låta Yamaha leasa ut ram + motor vilket ju lär vara mer konkurrenskraftigt än bara motorn. Eller minskar det attraktionen att köra de f.d. CRT-hojarna för mycket? Komplicerat... :)
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Man kan inte undvika att gilla Rossi som är stor nog att berömma sina motståndare som han gör.
Vore jäkligt kul om han kunde få till det på Laguna det är han värd.

Frågan är kommer Lorenzo och Pedrosa komma till start om 4 dagar.

Tycker det känns j*vligt öppet det här mästerskapet 37 poäng mellan 1-5 e plats :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man kan inte undvika att gilla Rossi som är stor nog att berömma sina motståndare som han gör.
Vore jäkligt kul om han kunde få till det på Laguna det är han värd.

Frågan är kommer Lorenzo och Pedrosa komma till start om 4 dagar.

Tycker det känns j*vligt öppet det här mästerskapet 37 poäng mellan 1-5 e plats :)

Jag hoppas att det blir sådär 10 poäng som de pratade om på presskonferensen. :D Då blir det nog inte så mycket taktiskt körande från ledarna. ;) (Det blir det nog iofs inte nu heller) Mer i toppen ger mer spänning, weeh. :D:banana
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
I
Är besvikelsen så stor :krama Det kommer nya race!
Fast du kan väl ge CC lite cred :7peta? han körde i praktiken jämnt med MM och gjorde en piss start körde ikapp och ifrån fabriksföraren.
Han kan väl annars be kryckan att hålla igen lite nästa gång mot att han får hans styrning 2014 :hihi

Sopslut det är Colin Edwards men Rossi visar med 2 pallplatser i rad att han är på gång. Men han kommer inte få något gratis :)

Calle och Valle får stå ett tag på pallen tills Jörgen kommer tillbaks tror jag
Nejdå ja e inte särskilt besviken, ser en liten uppåt trend för VR så ja e glad. Ja riktade mig mot de som först säger att han e slut och aldrig kommer ta en seger igen, när han sen gjorde de va de lite tyst men en tredjeplats senare så är han slut igen... Tyckte de haltade lite.

Kryckan kan få cred givetvis, mkt bra race av han! - men de va ju inte första gången han körde snabbare än rossi så jag ser det inte som att just nu efter detta race så borde han ha "rätten" till rossis plats i fabriksteamet.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top