Modifieringar XT660 X/R

Anakee och Sirac är ju perfekta om du vill ha bra fäste på asfalt(speciellt om det är blött).
Lura dig inte på mönstret och benämningen, det är gummit som är viktigt(inom vissa gränser då, S12:or är ju sådär på asfalt och nedlägg) och dessa ger rejält med sådant även om det nöts rätt fort också om man kör hårt.

Kolla med Attila på soe.se annars, han körde motard med 19/18" med sin XR nere down under.
 
Oki. å kanske det får bli Anakee trots allt. Men vad vinner jag på det jämfört med "rena" asfaltsdäck (offroadegenskaper aside...)?
 
Äntligen har jag plöjt igenom denna tråd. Jag har ingen xt 660 än men tänkte köpa en begagnad xtr inom snar framtid. Faktum är att jag ringt på en xtr, personen som säljer den berättade att styrlåset kärvar och vad jag läst tidigare kostar ett nytt omkring 6000 kr!:3freak Vad tror ni? Hur mycket ska jag pruta på hojjen?

http://www.laspunkten.se/billasspecialisten/
Löser ditt tändningslås för en tusing förutsatt att du skruvat av det från hojen..
 
Vafan. Tvättade grisen och kollade vätskenivåer idag. Kylarvätskan har ju gått från "high" till "low" på 120 mil. Såhär i efterhand minns jag iofs inte om jag kollade nivån ordentligt efter första rundan då systemet tömdes. Inga spår på läckage i kylaren/vid termostat, slangarna täta, skruvade lös kylaren och skakade lite på den och den verkar hel också. Är det troligt att packningarna i pumpen har gett upp efter ynka 1000 mil?
 
På min hade nedre slangen vid termostaten lossnat förra veckan. Tömde hela systemet...
Satte dit slangen och fyllde på, och nu rullar det igen :).
 
Oki. å kanske det får bli Anakee trots allt. Men vad vinner jag på det jämfört med "rena" asfaltsdäck (offroadegenskaper aside...)?

Jag har Anakee 2 på. De ger helt ok grepp, men det är ju inget man direkt vågar pressa i kurvorna. Personligen hade jag satt på något mer supermotard-inspirerat, om det nu finns för 21".
 
Som jag tidigare skrivit så har jag en trasig xt660r-07.
Hade tänkt renovera motorn och köpte hojen nerplockat till
stor del..Nu till problemet:Förre ägarn lämnade in hojen till
en större Åf, serviceställe här i Stockholm.Killen lämnar in hojen då den inte driver framåt(hojen startar och går bra inga problem där alltså)och
mekanikern som river ner hojen och motorn försöker hitta felet lyckas inte ens dela på växellådan.Killen som är dåvarande ägare till hojen får en räkning på 6500:- med växellådan i kartong och tre yamaha kassar med sig hem med övriga delar.Mitt problem är dock att mekanikern med fysikt våld lyckas sabba veven,kolven samt cyl..
Mao så är det ingen mening för mig att renovera motorn då mekanikern
har värmt veven(med gas)samt använt huggmejsel på flertalet ställen..
Bifogar lite biler på misären och undrar om det är jag som är kinkig??
Hittade en gammal tråd som jag kände att jag behövde svara på då den inte verkar stämma överens med verkligheten.Vad förra ägaren säger behöver inte överensstämma med verkligheten.Jag skulle vilja säga att märkena framkommit av nått som lossnat i motorn,har haft liknande märken i en motor och hittade då en tand från 5ans växel.Den blåaktiga nyansen på veven har alla våra hojar då man på fabrik värmer och klappar till veven så att den nedre vevbulten inte ska kunna klättra ur skinkhalvorna.
Det här jag skriver är inga fakta det bara vad jag tror ur ett logiskt "perspektiv",har väldigt svårt och tro att en meck medvetet sitter och gör märken i en kunds motor..
 
Är förbannat nöjd m mun xt660r nu, inga tveksamhet bara på, t när det blir ojämnt underlag. Dock undrar jag om någon här gjort rent sprutet, hur gör man? Det som på tapeten är att fila lite på en kedjestyrare även om ja kommer få borra å gänga i svingen. Tuareg rally är inte aktuellt iallafall inte m xt dock början några på soe.se fila på att åka ner till Hellas Rallyt i Grekland 2014 ;))))
 
Vafan #2. Kylaren läcker. Väldigt lite, men det kommer någon droppe efter att man varvat ett bra tag. Inga synliga skador alls, men man ser ungefär där vätskan kommer ut. Kan man svetsa ihop skiten, eller billigare att köpa begagnad? Lämpligt att köra säsongen ut och fylla i någon dl per 100 mil?

Och ska kylaren verkligen bli så varm att kylvätskan som läcker dunstar? Lät den stå ett bra tag, samt varvade en bra tag, men fläkten kommer ju aldrig igång. Ingen temp-varning. Får väl åka hem och läsa i Haynes-bibeln. Skit.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1371990487283.jpg
    uploadfromtaptalk1371990487283.jpg
    83.6 KB · Visningar: 104
Ska strax byta hoj och därför tänkt skaffa en XTR.
Har hunnit läsa på en del om de, och till en början tänkt ordna dit styrhöjare, hasplåt och eventuellt handskydd.

Däremot har jag läst en hel del om att folk plockar bort "snorkeln" för att göra den lite piggare. Jag som inte är född med skiftnyckeln i hand skulle gärna vilja ha lite mer info om det. Är det lätt att ordna? Kan det vara skadligt/öka slitage på hojen?
Finns det några andra modifieringar som är vanliga på XTR, och inte är allt för svåra att utföra?

Gäller alltså årets modell, 2013.

Tack på förhand!
 
För är plocka bort snorkeln plockar du av sadeln och med handkraft bänder lite på snorkeln så limmet släpper, sen är det bara att dra den uppåt..
Frågan är hur garantin gäller om du plockar bort den..
 
För är plocka bort snorkeln plockar du av sadeln och med handkraft bänder lite på snorkeln så limmet släpper, sen är det bara att dra den uppåt..
Frågan är hur garantin gäller om du plockar bort den..
Tack för svaret!
På vilket sätt påverkar egentligen detta motorcykeln? Är det märkbart?
 
Tack för svaret!
På vilket sätt påverkar egentligen detta motorcykeln? Är det märkbart?

XT:n är snålt ställd från fabrik och därför handlar många "moddar" om att förse hojen med mer luft och bränsle. Att rycka snorkeln hör då till "luft"-avdelningen. Men du behöver förmodligen ställa upp co, kanske modifiera A/F-ration (finns färdiga moddar för det med) osv för att få ut det mesta totalt sett. Helheten är viktig, helt enkelt. :) Kolla och sök på xt660.com, där finns mycket bra info!
 
Ringde yamaha center och frågade vad en ny ECU skulle kosta och priset var inte lågt precis. 9393 kr
 
Ringde yamaha center och frågade vad en ny ECU skulle kosta och priset var inte lågt precis. 9393 kr

Som hittat. Köp två :)
De bytte väl ECUer på garanti under ett par år. Kanske går att få till någon kompromiss. Varför behöver du en ny ECU?
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top