Hur kreativa är Suzuki?

För mig är Suzukis val av Randy helt logiskt då han är den siste föraren som körde den gamla, Rizla-lackade GP-hojen i officiella sammanhang. Eller har alla glömt testen efter Valencias GP 2011...? Randy testade Suzukin under en av testdagarna och gjorde ett antal mycket respektabla varvtider (bättre än Bautista mäktat med under GP-helgen) och hade dessutom en för Suzuki mycket intressant feedback. Kontrakt för nästa säsong diskuterades, dagen efter drog Volkswagen pluggen ur Suzukis GP-satsning och Randy fick istället åka trimmad gatcykel...
 
Jag har också fått intrycket att De Puniet inte är så pjåkig. Han fick över 100 VM-poäng med Kawasaki, vilket var bara några färre än Edwards på Yamaha, fler än Elias på Honda, och fler än Checa på Honda.

Stoner sa en gång ungefär att det var synd att en kille som De Puniet skulle behöva harva runt på en CRT. Och Stoner brukade ju sällan berömma konkurrenter.
 
Som andra redan nämnt, de som åker en prototyp i MotoGP är garanterat låsta av sina kontrakt. Även om de har kontrakt som går ut efter säsongen så finns det inte en chans i helvetet att de tillåts testa för ett annat märke mitt under säsongen. Samma sak gäller förmodligen för de som åker CRT, Moto2 och WSB också.

Att man ändå får tillgång till Randy de Puniet beror sannolikt på att Suzuki och Randy redan har någon form av överenskommelse som tecknades runt Valenciatesten 2011, alltså före han fick sitt nuvarande jobb hos Aspar. Redan då var man ju mer eller mindre överens om att anställa Randy, men dagen efter tvingades Suzuki att lägga ner allt vad fabriksteam heter, i MotoGP, WSB, VM-motocross såväl som AMA-motocross. I vilket fall som, jag skulle inte bli förvånad om Randy är en av de tilltänkta förarna då Suzuki kommer tillbaka och jag skulle inte heller bli förvånad om det redan finns kontrakt eller i alla fall någon form av "letter of intent" från bådas sida.

Sedan är Randy en erkänt duktig testförare och att han har erfarenhet från Kawasaki, Honda, Ducati, den gamla Suzukin och dessutom ART gör ju inte saken sämre.

Gällande trådens verkliga ämne (Suzuki's kreativitet) så kan man väl ha olika åsikter utan att egentligen ha fel...? Mitt intryck är i alla fall att Suzuki som MC-tillverkare har varit stundom väldigt kreativa, stundom väldigt mainstream. Suzuki var ju en pionjär inom användandet av stötdämparlänkage. Den första GSX-R som presenterades var ju minst sagt en revolution jämfört med dåtidens hojar, och den uppdaterade hojen som kom 1996 får anses vara snudd på lika revolutionerande. Inom racing byggde man ju en V4:a trots att alla gathojar var twinnar eller radfyror. Och man försökte i alla fall att rejsa på Dunlop trots att det var Michelin som gällde.
 
Sedan är Randy en erkänt duktig testförare ..
Tycker det faktum att RdP är en notorisk kraschare borde tyda på att han är relativt lomhörd (jämfört med dem som kör lika fort och inte kraschar) och därmed en sämre testförare. Men allt är som sagt relativt och hans feedback är kanske bättre än ingen feedback alls (från en MotoGP-förare).
 
Han har utan tvekan en krasch-statistik som få kan matcha, men min erfarenhet är att han trots allt har en ganska bra uppfattning om hur han vill ha hojen för att kunna åka fort. Det finns förare som inte har någon aning om hur de vill ha hojen och de åker inte fortare förrän "någon annan" fixar hojen åt dem. Och det finns förare som själva kan leda sin ingenjör och sina mekaniker i rätt riktning. Om jag får välja så skulle jag nog placera Randy närmare den senare kategorin. Kanske inte en Rossi, Pedrosa eller Bayle men långt ifrån den sämste.
 
suzuki16.jpg


16546510.jpg
 
Randy ska ha kört 1.47.0
 
Helt rätt av Suzuki att välja RdP med bl.a en 9:e plats i MGP VM 2010 på LCR:s satellit hoj! Klart Suzuki vet vad de vill ha ut av RdP och inte som det låter från en del håll här, typ plockat en lomhörd kille från gatan!
 
Speedweek reports that Randy de Puniet had an impressive outing this week at Motegi as he completed his first outing with the new Suzuki 1000cc MotoGP™ prototype and was pitted against the Honda and Yamaha test teams represented respectively by Takumi Takahashi and Kousuke Akiyoshi on one side and Katsuyuki Nakasuga and Wataru Yoshikawa on the other.

De Puniet is reported to have lapped faster than the Japanese test riders over the test two-day test held on Thursday and Friday with a best lap clocked in 1'47.000. Suzuki testing schedule will continue in Europe when the Japanese factory joins the rest of the MotoGP™ field for the the Barcelona Post-GP Test in June.
 
Speedweek reports that Randy de Puniet had an impressive outing this week at Motegi as he completed his first outing with the new Suzuki 1000cc MotoGP™ prototype and was pitted against the Honda and Yamaha test teams represented respectively by Takumi Takahashi and Kousuke Akiyoshi on one side and Katsuyuki Nakasuga and Wataru Yoshikawa on the other.

De Puniet is reported to have lapped faster than the Japanese test riders over the test two-day test held on Thursday and Friday with a best lap clocked in 1'47.000. Suzuki testing schedule will continue in Europe when the Japanese factory joins the rest of the MotoGP™ field for the the Barcelona Post-GP Test in June.

Inte dåligt för en klantskalle på en relik.
 
P€RRA;5813021 skrev:
Ungefär som Haydens snabbaste varv på racet 2012 och något långsammare än hans kvaltid. För en "första" test är det väl en ganska okej tid?

Ja det tycker jag verkar stabilt. Snabbare än Hondas och Yamahas testförare. Kul!
Hoppas verkligen de kan få till nåt konkurrenskraftigt.
 
Genom att titta på bilderna kan man snabbt lista ut att detta inte handlar om en V4. Och även om vattenpumpens placering och expansionskärlets utformning ser ut exakt som GSX-R 1000 så finns inga andra utvändiga likheter. Hela cylinderbanken verkar luta mycket mer framåt än t.ex. GSX-R 1000.

Det ska onekligen bli intressant att se och framförallt höra denna skapelse (inte en chans att detta är en ren radfyra...) på måndagstesten efter Catalunya. Kommer ens åsikter om Suzuki's kreativitet att förändras eller förstärkas...?
 
Back
Top