Hur kreativa är Suzuki?

Nej, såklart inte.

Men när jag snubblade över bilden på 1990 års Endurance-racer och insåg att Suzuki inspirerades av årsmodell 1990 när de designade årsmodell 2003 blev jag nyfiken på hur kreativ deras MotoGP-sektion är.

Ett tecken på taskig kreativitet (och/eller samma låga ambitionsnivå som sist det begav sig) är att man har engagerat den franske kraschkungen Randy dePuniet, som efter åtta säsonger i MotoGP har två (2) pallplatser att visa upp. Den ena från Motegi 2007 då Sylvain Guintoli körde i mål på fjärde plats, 20 sekunder före Stoner. Det andra från Donington 2009 (också i regn) då de Angelis körde i mål på fjärde plats, 13 sekunder före Rossi. Om Suzuki var säkra på att de hade en vinnarhoj och ambitioner att vinna, då hade de inte ringt Randy dePuniet.

Du ifrågasätter kreativiteten utifrån två bilder, och sedan hänvisar du till val av förare. Hur hänger det ihop?
Sen har du väl utifrån dessa två bilder lite svårt att bedöma vad som har utvecklats mer än designen. Anser du även att BMW inte är tillräckligt kreativa som har kvar "njurarna"?
 
Det lär vara en hel del juridik inblandat också i valet av förare. Att hitta någon med erfarenhet av motogp, som inte är bunden till en konkurrerande tillverkare, vars arbetsgivare dessutom tillåter att testa en annan hoj under säsongen. CRT förarna är säkert bundna av vissa avtal, även om de officiellt bara är kunder till motorleverrantörerna. Aspar förhandlar med Suzuki, annars hade RdP varit arbetslös i samma ögonblick som han gasar iväg sukkan mot första kraschen.

Hopkins som har timeout borde ju ha tid i överflöd, men krashar väl lika ofta som RdP.
 
Du ifrågasätter kreativiteten utifrån två bilder, och sedan hänvisar du till val av förare. Hur hänger det ihop?
Det ska jag förklara för dig.

Radare skrev:
Ett tecken på taskig kreativitet (och/eller samma låga ambitionsnivå som sist det begav sig) är att man har engagerat den franske kraschkungen Randy dePuniet...
 
Last edited:
Nej, såklart inte.

Men när jag snubblade över bilden på 1990 års Endurance-racer och insåg att Suzuki inspirerades av årsmodell 1990 när de designade årsmodell 2003 blev jag nyfiken på hur kreativ deras MotoGP-sektion är.

Ett tecken på taskig kreativitet (och/eller samma låga ambitionsnivå som sist det begav sig) är att man har engagerat den franske kraschkungen Randy dePuniet, som efter åtta säsonger i MotoGP har två (2) pallplatser att visa upp. Den ena från Motegi 2007 då Sylvain Guintoli körde i mål på fjärde plats, 20 sekunder före Stoner. Det andra från Donington 2009 (också i regn) då de Angelis körde i mål på fjärde plats, 13 sekunder före Rossi. Om Suzuki var säkra på att de hade en vinnarhoj och ambitioner att vinna, då hade de inte ringt Randy dePuniet.

Tror dom inte hittar bättre förare helt enkelt.
Tror de vassaste förarna är bundna i kontrakt att inte få prova annat under pågående säsong, CC och Espargaro är dom hetaste som söker kontrakt 2014 men kanske inte vill förstöra sina options för framtiden?

Nuvarande testförare Nobuatsu Aoki är en gammal avdankad GP förare och jag tror dom vill ha en "second opinion".
Rdp med lång erfarenhet är helt enkelt det bästa dom kan skaka fram.
 
Men som redan nämnts ovan är det inte helt enkelt att få tag på en kompetent förare med mycket erfarenhet från MotoGP under pågående säsong. Vem anser du vara bättre lämpad än RdP för att göra tester och som inte är bunden till någon annan tillverkare?

EDIT: Pucktvåa...
 
Last edited:
P€RRA;5810629 skrev:
Men som redan nämnts ovan är det inte helt enkelt att få tag på en kompetent förare med mycket erfarenhet från MotoGP under pågående säsong. Vem anser du vara bättre lämpad än RdP för att göra tester och som inte är bunden till någon annan tillverkare?

EDIT: Pucktvåa...
Det är sant att det inte går att få loss toppförare för test under pågående säsong. Men jag är inte så säker på att Suzuki ser RdP som testförare. De har ju ett stall kompetenta testförare (inte minst Aoki) i Japan – vad kan CRT-föraren och kraschkungen RdP tillföra? Låter huvudlöst, men i linje med Suzukis tidigare beteende i MotoGP. Jag tror de värderar honom som en lämplig försteförare 2014. Kanske blir Crutchlow hans teamkompis, om det stämmer att CC framför allt är intresserad av möjligheten att tjäna pengar i ett fabriksteam och mindre intresserad av att vinna.
 
Hur många toppförare i karriären är beredda att gå över till en oprövad maskin?
Behöver de en toppförare?
Förmodligen räknar de med att lägga en säsong på utvärdering.
 
Du ifrågasätter kreativiteten utifrån två bilder, och sedan hänvisar du till val av förare. Hur hänger det ihop?
Men välkommen till hans trådar. Det ser alltid ut så här...
 
Nej, såklart inte.

Men när jag snubblade över bilden på 1990 års Endurance-racer och insåg att Suzuki inspirerades av årsmodell 1990 när de designade årsmodell 2003 blev jag nyfiken på hur kreativ deras MotoGP-sektion är.

Ett tecken på taskig kreativitet (och/eller samma låga ambitionsnivå som sist det begav sig) är att man har engagerat den franske kraschkungen Randy dePuniet, som efter åtta säsonger i MotoGP har två (2) pallplatser att visa upp. Den ena från Motegi 2007 då Sylvain Guintoli körde i mål på fjärde plats, 20 sekunder före Stoner. Det andra från Donington 2009 (också i regn) då de Angelis körde i mål på fjärde plats, 13 sekunder före Rossi. Om Suzuki var säkra på att de hade en vinnarhoj och ambitioner att vinna, då hade de inte ringt Randy dePuniet.

Stoner hade ett gediget crash-CV när han började åka Ducati. Där gick det bra.
 
Stoner hade ett gediget crash-CV när han började åka Ducati. Där gick det bra.
Om man vill vara mycket positiv om de Puniet finns där en likhet.

Men Stoner hade pole i sitt andra MotoGP-race. På pallen i det tredje. Inte precis de Puniets facit...
 

Bifogat

  • Casey-Stoner-Randy-de-Puniet-punch.jpg
    Casey-Stoner-Randy-de-Puniet-punch.jpg
    87.6 KB · Visningar: 137
Last edited:
...

Ett tecken på taskig kreativitet (och/eller samma låga ambitionsnivå som sist det begav sig) är att man har engagerat den franske kraschkungen Randy dePuniet, som efter åtta säsonger i MotoGP har två (2) pallplatser att visa upp.....

Nu ska vi se lite.... Vilken annan nu aktiv förare, med erfarenhet från MotoGP-hojar och Bridgestones MotoGP-däck, som inte är bunden av ett kontrakt från någon av dom andra tillverkarna, tycker du att Suzuki skulle ha valt för att testa nya MotoGP hojen?

Ge mig ett bättre namn!

Jag tycker att Randy har gått från crashkung till en ganska stabil, och väldigt snabb förare. Han är ständigt bland dom bästa CRT förarna. Och den sista säsongen på LCR Hondan så körde han riktigt bra. Sen har han suttit på en del skithojar, vilket såklart syns i resultatlistan...

Av dom förarna som finns tillgängliga så tycker jag att han är ett riktigt bra val.... :tummenupp
 
Jag kan se högsta hönset på suzukis raceavdelning stega in på jobbet med en ihoprullad plansch i handen. Rulla ut o häfta upp så att hela avdelningen kan se. "Jag hade tänkt mej nåt i den här stilen!" (Mc:n på bilden suzze racer anno 1990).
Kom igen nu, du läser för mycket trams i utländsk press. För det är väl inte din idé? Det här med suzukis kreativitet.
 
Suzuki´s fd Finske MotoGP-teknikern för styrprogrammen jobbar numera med den där enhetselektroniken på Magneti Marelli som MotoGP kommer köra med. Så dom har chansen nu att vara "kreativa" och få en fördel mot dom andra.. :brynad
 
Jag tycker att Randy har gått från crashkung till en ganska stabil, och väldigt snabb förare.
Du måste blanda ihop Randy de Puniet med någon annan Randy.

2013
Har kraschat i två av årets fyra race.

2012
Kraschade i fem race.

2011
Kraschade i sex race.

2010
Kraschade i två race.

2009
Kraschade i två race.
 
Jag minns en italiensk förare...

Beror på ambitionsnivån. Har Suzuki någonsin rekryterat en toppförare i GP-racing?
Om vi börjar med den italienske föraren så antar jag att du menar Rossi men blir lite tveksam för det var inte "oprövad maskin" han slängde benet över hösten 2010.

Sen är frågan vad du menar med "rekryterat en toppförare"? Schwantz och Roberts Jr vann VM på Suzuki men du kanske menade förare som redan var världsmästare innan de kom till Suzuki?
 
Dom verkar vara lite kreativa och testar olika grejjer om man kollar deras testhoj hur den såg ut förra året mot hur den ser ut i år.

2012
2014-Suzuki-MotoGP-Prototype_001.jpg


2013
2014-Suzuki-MotoGP-Racing-Prototype_2.jpg


2012
2014-Suzuki-MotoGP-Prototype_005.jpg


2013
2014-Suzuki-MotoGP-Racing-Prototype_7.jpg
 
Men som redan nämnts ovan är det inte helt enkelt att få tag på en kompetent förare med mycket erfarenhet från MotoGP under pågående säsong. Vem anser du vara bättre lämpad än RdP för att göra tester och som inte är bunden till någon annan tillverkare?

EDIT: Pucktvåa...

Edwards?
 
Dom verkar vara lite kreativa och testar olika grejjer om man kollar deras testhoj hur den såg ut förra året mot hur den ser ut i år.

Nä nu är du helt ute och cyklar Anders! Man ser ju klart och tydligt att kåporna är väldans lika, så kreativiteten måste vara lika med noll.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top