Hur kreativa är Suzuki?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jämför Suzukis Endurance-version av GSX-R 750 från 1990 med 2003 års GSV-R. Kan man ana att kreativitet inte är Suzukis starka kort? Och förebådar detta något gällande Suzukis påstådda come back i MotoGP? Och nya GSX-R som ska konkurrera med BMW S 1000 RR?
 

Bifogat

  • 2xsuzuki.jpg
    2xsuzuki.jpg
    116 KB · Visningar: 1,081
Hade inte GSV-R:en i alla fall pneumatiska ventiler och en V4:a? Jag kommer iofs inte ihåg om de andra fyrtaktarna hade pneumatiska ventiler då eller om det bara var Aprilia.

Vore intressant att höra lite rykten om nya GSV-R:en. Med tanke på hur det gick senast skulle jag nog börja med något enkelt och som jag förstår mig på den här gången om jag vore Suzuki och sedan börja skicka på mer avancerade och innovativa grejer succesivt. Det böir ju besvärligt när man har för många okända variabler på en gång.
 
Last edited:
Vore intressant att höra lite rykten om nya GSV-R:en. Med tanke på hur det gick senast skulle jag nog börja med något enkelt och som jag förstår mig på den här gången om jag vore Suzuki och sedan börja skicka på mer avancerade och innovativa grejer succesivt.
Frågan är om hojen var det stora problemet förra gången de var med eller om det var förarna. Vermeulen, Hopkins, Capirossi och Bautista var ju inga aliens direkt. 2007 kom Hopkins 4:a och Vermeulen 6:a i totalen när de körde mot Stoner, Rossi och Pedrosa.

Suzuki har en lång GP-historia och jag tror inte att de skulle ställa upp om det fanns risk att de blev till åtlöje. Vad mig anbelangar saknar designen betydelse och relevans för hurvida Suzuki är kreativa eller inte.
 
Damn vad cooooool. Hur kreativt som helst jue. älskar den dära "japs tuffing läppen" kolla på gto så förstår ni :P iof ser det lite mer ut som en anka eller nått men men :)
2168524-great_teacher_onizuka.jpg
 
Last edited:
Håller med. Jäkligt coola båda två. Men hur imponerande är det att Suzuki sneglar på en trimmad gathoj från 1990 när man bygger en MotoGP-hoj?
Du får gärna utveckla hur du får de två hojarna i första inlägget att ha några likheter utseendemässigt.
 
Kan ju flika in med att dom inte är speciellt kreativa, DR 650 har sett likadan ut sedan 1996 t ex.
 
Skit samma hur den ser ut, bara den går fort!
 
GSX-R har sålts i 30år, så något måste de ju gjort rätt :)
 
Jag förstår inte frågeställningen? :va

Jag ser inte så speciellt många likheter mellan dom två hojarna. Och den senaste generationens MotoGP cykel från Suzuki tycker jag skillde sig en hel del från dom andra tillverkarna i designen, vilket jag tycker tyder på att Suzuki varit ganska kreativa.
 
Last edited:
Kreativt?

Den nya Motogp hojen MY14 lär inte ha en skruv gemensamt med den GSV-R som skrotades efter säsongen 2011.

more-suzuki-motogp-prototype-pics-photo-gallery-58918-7.jpg
 
Ja det förebådar en likartad färgsättning, dubbla skivor fram och gummi på fälgarna.
 
Den nya Motogp hojen MY14 lär inte ha en skruv gemensamt med den GSV-R som skrotades efter säsongen 2011.
Nej, såklart inte.

Men när jag snubblade över bilden på 1990 års Endurance-racer och insåg att Suzuki inspirerades av årsmodell 1990 när de designade årsmodell 2003 blev jag nyfiken på hur kreativ deras MotoGP-sektion är.

Ett tecken på taskig kreativitet (och/eller samma låga ambitionsnivå som sist det begav sig) är att man har engagerat den franske kraschkungen Randy dePuniet, som efter åtta säsonger i MotoGP har två (2) pallplatser att visa upp. Den ena från Motegi 2007 då Sylvain Guintoli körde i mål på fjärde plats, 20 sekunder före Stoner. Det andra från Donington 2009 (också i regn) då de Angelis körde i mål på fjärde plats, 13 sekunder före Rossi. Om Suzuki var säkra på att de hade en vinnarhoj och ambitioner att vinna, då hade de inte ringt Randy dePuniet.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top