Triumph Thruxton-tråden.

sacke6

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Örebro
Hoj
2006, triumph thruxton
tack Erich:) ska säga till honom att skruva dit 40 lågfart och mäta om.. angående britishracer så får jag väl vänta ett tag till då.. blir det ingen ordning på förgasarna så får jag vill spara ihop till ett par fcr som många av er kör med:)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ha ha Björn..och tänk på den stora viktbesparingen också!!!!!! Ska byta dom undre (flottörhuset) med. Det är M4 aluskruv från Pro-Bolt förstås. Om inte aluskruven håller får jag väl gå över till titanskruv, fast då blir det ju mer vikt igen he he!!

Aluskruven håller där. Det är bara för mig att beställa ett gäng röda eloxerade från Pro-Bolt

tack Erich:) ska säga till honom att skruva dit 40 lågfart och mäta om.. angående britishracer så får jag väl vänta ett tag till då.. blir det ingen ordning på förgasarna så får jag vill spara ihop till ett par fcr som många av er kör med:)

Jag är ju lite originell och kör med CR 35 vilket ingen annan gör här tror jag. Efter en lite längre tur i dag och några kortare turer tidigare är jag i a f helnöjd med dem. Den går som en dröm och lite bättre än original tror jag. Kan vara en missuppfattning i och med att det känns helt annorlunda när man mekaniskt lyfter trottlarna med gashanden mot när man ändrar motorns vakuum så att ett gummimembran lyfter trottlarna.


Tror kanske att den är lite fett bestyckad då den så snällt svarar på alla vrid med gashanden. Brukar vara lite mer trögbedd då den är rätt bestyckad är min uppfattning. Kanske fel? Jag är inget proffs på detta.


Några bilder från dagens tur. De fina hojvägarna runt här är tyvärr helt för jävligt dåliga nu.
 

Bifogat

  • DSCN0206.jpg
    DSCN0206.jpg
    256 KB · Visningar: 87
  • DSCN0208.jpg
    DSCN0208.jpg
    259.7 KB · Visningar: 81
  • DSCN0216.jpg
    DSCN0216.jpg
    250.9 KB · Visningar: 82
  • DSCN0215.jpg
    DSCN0215.jpg
    247.1 KB · Visningar: 84
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Gôtt att höra att du är ute och brummar lite...! Vi borde ta en Bohustur framöver. Förslag på dag?

/ TMax c:a 300 mil hittills i år *hur f-n kan det bli så mycket på så kort tid??!*
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Gôtt att höra att du är ute och brummar lite...! Vi borde ta en Bohustur framöver. Förslag på dag?

/ TMax c:a 300 mil hittills i år *hur f-n kan det bli så mycket på så kort tid??!*

Om jag ska med så får det bli nästa helg dvs 18/19 maj. Sen är nog jag helt upptagen de kommande två helgerna. Därefter ska det gå fint igen.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
18/19 maj låter som en plan. Förslag:
- Vi väntar med att spika exakt dag tills vi vet hur vädret blir (detta ständiga dilemma...)
- Men vi kan bestämma att vi samlas kl 11.00 någonstans i Bohuslän (hos BJN i Uddevalla? Ljungskile? eller något annan "central" ort)

Eller har någon ett bättre förslag? Protestera i så fall! :)

Eller skriv en rad typ "jag är med"! T ex har vi inte sett till speedtwin på länge (sedan han föll ned i BMW-träsket). Yonsson kan behöva rasta sig från barnafödande. HojIrene har vi inte ens fått träffa...
Och alla andra - ingen glömd!
 
Last edited:

sacke6

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Örebro
Hoj
2006, triumph thruxton
en liten undran.. hojen står på motorbolaget i linköping för byte av framdäck då det inte var helt runt och framkallade skakningar i cykeln, passade då på att få förgasarna inställda så bra som möjligt. flottörnivå, synkning och ställa co till 3,5. men får sedan ett samtal från mattias där han säger att han inte får ner co mer än 5,0, han frågade om mina blandskruvar är exakt kopia av orginal dår jag kör med newthruxton.coms "lättare att komma åt" skruvar. hur mycket han än skruvade på dem så gick inte värdet ner?? någon som vet vad det kan vara för fel, är det skruvarna som är dåligt kopierade och inte gör sitt jobb?? vill ju såklart att när jag hämtar den så ska problemet vara löst, är ju sånt där som kommer ligga o tära i bakhuvet tills man blir tokig:)
någon som har erfaarenhet av det här problemet?? kör med 42 lågfart öppna filter och bc 2-1 sytem. synd att jag glömde skicka med orginal justerskruvarna när jag lämnade in den, hade varit kul o prova med dom och se om det blev skillnad.

verkar som jag glömt/ tappat bort o-ringen som sitter sistmonterad på blandskruven, kan det vara det som gör att vi inte får ner co'n?? och vart hittar man nya sådanna?? åkt runt halva Örebro men förjäves:(
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag tycker det är för jäkla skumt att man måste gå ner i lågfart när man öppnar upp avgas o insug.. nån som vet varför? Hade en lång diskussion med braigasen o han visste inte heller.. jag råkade sätta i 45or och det är på tok för fett! Fast som tur är håller jag mig långt från den delen av registret :)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Om jag inte minns fel är väl 40 standard på CVK-gasarna, jag reserverar mig för minnet, ha ha..med allt trim jag hade på min hoj med cvk:arna behövde jag aldrig byta lågfarten. Jag tror fortfarande 42 är för stort och förorsakar problem med blandningen. Avsaknaden av oringen kan knappast ge så stort läckage om inte nålarna glappar mycket i gängorna. Den här problematiken med byte av lågfarten har diskuterats spaltmeter på TRAT.
Standard lågfart, eventuellt 1 shim på nålen, 2,5-3 varv på blandskruven, ett nr större h-munstycke bör räcka . Kolla förresten om flottören funkar som den ska och har rätt nivå. Det kan ge konstiga fenomen annars.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Om jag inte minns fel är väl 40 standard på CVK-gasarna, jag reserverar mig för minnet, ha ha..med allt trim jag hade på min hoj med cvk:arna behövde jag aldrig byta lågfarten. Jag tror fortfarande 42 är för stort och förorsakar problem med blandningen. Avsaknaden av oringen kan knappast ge så stort läckage om inte nålarna glappar mycket i gängorna. Den här problematiken med byte av lågfarten har diskuterats spaltmeter på TRAT.
Standard lågfart, eventuellt 1 shim på nålen, 2,5-3 varv på blandskruven, ett nr större h-munstycke bör räcka . Kolla förresten om flottören funkar som den ska och har rätt nivå. Det kan ge konstiga fenomen annars.

Där har du nog rätt. I den eminenta skriften "Tuning notes.." från Jenks bolts har alla hojarna kvar 40 som lågfart (original) oberoende av övriga åtgärder och även när boxen tas bort helt.

Felaktig flottörnivå kan ge den effekten att alla munstycken verkar någon storlek mindre eller större beroende på om den är för låg eller för hög sa Braigasen till mig.
 

sacke6

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Örebro
Hoj
2006, triumph thruxton
det känns så skönt ha er här :) tack era tankar o erfarenheter!
får bli 40 och mäta om, nu börjar ju en ny vecka och då jag jobbar i stockholm så kommer jag inte kunna hämta hem hojen förräns på fredag, hoppas ni andra får en fin vecka med ba väder
 

DirtyDick28

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
BMW 650 GT
18/19 maj låter som en plan. Förslag:
- Vi väntar med att spika exakt dag tills vi vet hur vädret blir (detta ständiga dilemma...)
- Men vi kan bestämma att vi samlas kl 11.00 någonstans i Bohuslän (hos BJN i Uddevalla? Ljungskile? eller något annan "central" ort)

Eller har någon ett bättre förslag? Protestera i så fall! :)

Eller skriv en rad typ "jag är med"! T ex har vi inte sett till speedtwin på länge (sedan han föll ned i BMW-träsket). Yonsson kan behöva rasta sig från barnafödande. HojIrene har vi inte ens fått träffa...
Och alla andra - ingen glömd!



Får man hänga på er fastän man kör BMW?


Hade varit kul att träffa er pojkar igen över lite körning och fika....:banana
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Pang på röbetan-när jag pillade isär mina förgasare från original var båda flottör nivåerna fel. Men nu snackar jag ju vacuum original. Det förvånade mig att det från fabrik var så.
Hasse D

minns fel är väl 40 standard på CVK-gasarna, jag reserverar mig för minnet, ha ha..med allt trim jag hade på min hoj med cvk:arna behövde jag aldrig byta lågfarten. Jag tror fortfarande 42 är för stort och förorsakar problem med blandningen. Avsaknaden av oringen kan knappast ge så stort läckage om inte nålarna glappar mycket i gängorna. Den här problematiken med byte av lågfarten har diskuterats spaltmeter på TRAT.
Standard lågfart, eventuellt 1 shim på nålen, 2,5-3 varv på blandskruven, ett nr större h-munstycke bör räcka . Kolla förresten om flottören funkar som den ska och har rätt nivå. Det kan ge konstiga fenomen annars.[/QUOTE]
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
det känns så skönt ha er här :) tack era tankar o erfarenheter!
får bli 40 och mäta om, nu börjar ju en ny vecka och då jag jobbar i stockholm så kommer jag inte kunna hämta hem hojen förräns på fredag, hoppas ni andra får en fin vecka med ba väder

Det är inte så enkelt att avgasreningen är borttagen? Det är nämligen ganska vanligt att det görs. Det är gjort på min i alla fall. Ska enligt uppgift ge några extra hästar.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Har äntligen fått tillbaka trajan från farsan som vart där i över 1 år.
Hur som haver, ett gammalt problem är åter på tapeten igen, hojen laddar inte som den skall.
Mitt elsystem är ju som bekant duktigt ombyggt, men jag tror inte det är där problemet ligger.
När jag mäter med multimeter på tomgång resp. högre varvtal har jag mellan 12,4 och 12,7 volt, helt i sin ordning, kruxet är att batteriet inte laddas. Har bytt batteri 2 ggr under de senaste åren så där kan inte felet ligga. När underhållsladdningen står på är det grymt klös i batteriet under ett par dagar, därefter orkar den inte starta.

Rullade igång hojen idag igen och körde dryga 6 mil. Stannade därefter, batteriet tokdött. Satte det på underhållsladdning idag och nu är det kalaskräm i batteriet. Kan det vara laddningsregulatorn som håller på och strular? Har letat efter jordningsfel, kabelbrott etc, men kan inte hitta några fel.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Mors!

Har äntligen fått tillbaka trajan från farsan som vart där i över 1 år.
Hur som haver, ett gammalt problem är åter på tapeten igen, hojen laddar inte som den skall.
Mitt elsystem är ju som bekant duktigt ombyggt, men jag tror inte det är där problemet ligger.
När jag mäter med multimeter på tomgång resp. högre varvtal har jag mellan 12,4 och 12,7 volt, helt i sin ordning, kruxet är att batteriet inte laddas. Har bytt batteri 2 ggr under de senaste åren så där kan inte felet ligga. När underhållsladdningen står på är det grymt klös i batteriet under ett par dagar, därefter orkar den inte starta.

Rullade igång hojen idag igen och körde dryga 6 mil. Stannade därefter, batteriet tokdött. Satte det på underhållsladdning idag och nu är det kalaskräm i batteriet. Kan det vara laddningsregulatorn som håller på och strular? Har letat efter jordningsfel, kabelbrott etc, men kan inte hitta några fel.

Har du mätt så att du inte har någon krypström. Lossa minuspolen och mät med ampermeter mellan batteri och kabel. Ska i princip vara 0 och max någon mA då tändningen är avstängd.

Jag tror nog att din laddar för dåligt. Ca 12,5 volt på låga varv är bra men känns alldeles för dåligt på höga varv. Triumph uppger inte något värde men Haynes föreslår 14,5volt vid 4000 rpm. Kollade i min Suzukihandbok och där anger man 14 V-15 V vid 5000 varv. De gånger jag själv mätt på olika hojar som är friska har jag alltid hamnat omkring 14 V eller däröver.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Taget Björn!

Hade någonstans i bakhuvudet att 12,7 var åt H* för lågt.
Läst lite på nätet och tydligen är detta ett tecken på att laddningsregulatorn har gett upp.
Ingen som har en hel hemma, eller tips på vart dito kan inhandlas?
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
2013-Modden *Complete*

Här kommer några bilder från igår.
Hojen går som en dans nu! Framstänkan blev bra också!
DSC_2106.jpgDSC_1877.jpgDSC_1917.jpg

Fotograf Björn Nordgren.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Du kan ju om du vill för säkerhets skull kolla så att det inte är alternatorn. Följ kabeln från alternatorn till en kontakt bakom höger sidokåpa. Koppla isär denna och anslut multimetern inställd på 100 V AC i tur och ordning till de tre par som kan bildas av de tre trådarna från alternatorsidan. Ska visa 60V - 70V vid typ 4000 rpm. Gör den det så är det nästan 100% säkert att det ligger i regulator/likriktare. Om lägre så får du fortssätta på alternatorsidan.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top