Modifieringar XT660 X/R

Provade xtren efter att 14kuggars fram drev blivit monterat , jädra vilken skillnad i körbarhet! Nu kan man ju hänga ut häcken i långa ställ. Helt klart bästa modden hitills , o billigt :D

Hur förändrades körbarheten i övrigt?
Landsväg i 100-110 kontra motorvarv?
 
Hur förändrades körbarheten i övrigt?
Landsväg i 100-110 kontra motorvarv?

Har tyvärr ingen varvräknare då va.... O speedohealern fick jag igår men inte monterat den ännu. Uppskattningsvis så tippar jag att toppen ligger runt 150km/h så 110 ska väl inte vara några problem varvtalsmässigt.
 
Jag har drabbats av en läckande packbox, någon som har koll på var man köper en ny (förutom på Yamaha) samt hut mycket gaffelolja det ska vara på en XTX -09 och eventuell kvalisort?
 
Tackar Tugge!

Om någon är intresserad så har jag svarta och vita kylarvingar från en X till salu samt en originaltank?
 
Från en -09a men passar nog alla årsmodeller annars var ju separationen av X och R från -07?
600:- för vingarna och 1000:- för tanken? Plus frakt.

Finns i Ängelholm.

Du frågade på ADVRIDER om Gillimototanken och den betalade jag 4000:- för hemma på till farstun.
 
Last edited:
Nu sitter Speedohealern på plats. Tuggar på fint i 100-120 km/h . Lätt att installera lite knepigt att hitta rätt inställning dock.
 
Nu sitter Speedohealern på plats. Tuggar på fint i 100-120 km/h . Lätt att installera lite knepigt att hitta rätt inställning dock.

Får man fråga vart du inhandlade speedohealren ?

Sitter nämligen med samma problem med hastighetsmätarn efter byte till 14t framdrev
Hitills har jag kört med hastighetsmätarn på GPS:en, men felet på hastighetsmätarn drabbar ju även ODO-metern...
 
Tjena!
Vad kör ni med för olja i era hojar?
Jag har prövat googla på min gamla Tenere (92a) som har en liknande motor som era.
I alla fall encylindrig fyrtakt. :)
Hittade en delsyntet på Biltema för just fyrtaktare och mindre motorfordon (grön dunk).
Den bör väl duga?
 
Tjena!
Vad kör ni med för olja i era hojar?
Jag har prövat googla på min gamla Tenere (92a) som har en liknande motor som era.
I alla fall encylindrig fyrtakt. :)
Hittade en delsyntet på Biltema för just fyrtaktare och mindre motorfordon (grön dunk).
Den bör väl duga?

Jag kör med Biltemas helsyntetiska 10W40. Duger till det mesta.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...misyntetisk/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/

Byter minst en gång per säsong. Biltemas delsyntet i grön dunk är ju ingen MC-olja, dvs inte anpassad för en våt koppling.
 
Jag kör med Biltemas helsyntetiska 10W40. Duger till det mesta.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...misyntetisk/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/

Byter minst en gång per säsong. Biltemas delsyntet i grön dunk är ju ingen MC-olja, dvs inte anpassad för en våt koppling.
Ok! :tummenupp
Jag kör ju Biltemas helsyntetiska på mina andra hojar men Yamaha rekommenderade
delsyntetiskt till den här. Ringde YC tidigare idag. Biltema brukar
ju ha det mesta men jag kunde inte hitta någon annan delsyntet
och eftersom det inte specificerades mc på dunken så blev jag osäker.
Biltemas helsyntet har jag hemma. :)
 
Ok! :tummenupp
Jag kör ju Biltemas helsyntetiska på mina andra hojar men Yamaha rekommenderade
delsyntetiskt till den här. Ringde YC tidigare idag. Biltema brukar
ju ha det mesta men jag kunde inte hitta någon annan delsyntet
och eftersom det inte specificerades mc på dunken så blev jag osäker.
Biltemas helsyntet har jag hemma. :)

Sålänge den uppfyller kraven så. Motuls 5100 är ju ett alternativ för delsyntet. Har dålig koll på billig delsyntet, när det ändå finns billig helsyntet. Olja är ju mer religion än vetenskap.
 
Får man fråga vart du inhandlade speedohealren ?

Sitter nämligen med samma problem med hastighetsmätarn efter byte till 14t framdrev
Hitills har jag kört med hastighetsmätarn på GPS:en, men felet på hastighetsmätarn drabbar ju även ODO-metern...

Bikersneed stämmer bra, tipset kom tidigare i denna härliga tråd. Lång leveranstid kan du räkna med!
Ha det R
 
För er som har moddat bakljuset hur har ni kopplat in extern skyltlykta?
 
Angående motorolja:
Jag kör med OK / Q8 SBK Racing 10W-50, en Helsyntetolja, har använt den i ca 5 år till alla mina hojar, den köps för mindre pengar än Biltema delsyntet på Swedol i 20L-dunk, ca 70 kr/L.

Angående Gaffelolja:
Jag slog i Biltemas SAE10 olja förra våren, har fungerat bra efter vad jag förstår, vill minnas att det är stax över 6 dl i varje gaffelben.

Angående utväxling:
Jag körde med 14-45 förra året, tycker att det är trevligare än original 15-45. Igår monterade jag nytt drivpaket, tog 15-47 denna gång, ungefär samma som 14-45 men med större drev så livslängden borde bli lite bättre. Jag bryr mig inte om att mätarna visar lite fel, man kör så det är kul, inte så som skyltarna säger.

Köpte en stor låda grejer från OTR, beställde i Måndags förra veckan och i fredags så ville DHL leverera, kanonsnabbt och allt var med och rätt, OTR får fler ordrar från mig i alla fall.
 
Angående motorolja: Jag bryr mig inte om att mätarna visar lite fel, man kör så det är kul, inte så som skyltarna säger.


Värt att tänka på är att distansmätare/tripmätare blir fel. När du drevar ner så tickar kilometerantalet på snabbare än vad det egentligen gör. Nu handlar det ju inte om några gigantiska siffror, men på ett par tusen mil så kommer mätaren visa en hel del fel.
 
För er som har moddat bakljuset hur har ni kopplat in extern skyltlykta?

Sida 116 visar Holtis hur han gjort. Själv köpte jag bakljus med inbyggd skyltbelysning.

Stors, vad byggde du din med för delar? Samt hur är har du fäst dina blinkers (svårt att urskilja på dina bilder)?

Verkar som att skylthållaren Holtis köpte från Biltema har utgått. Annars är det dessa delar:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Belysning/Nummerskyltbelysning-42148/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-Bakljus-mini-82357/

Verkar ju förhållandevis enkelt att modifiera röven på en XT600R/X, man blir ju sugen om man kan lösa det billigt och enkelt. OTRs kit är ju rena rånet :3freak.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top