Garanti för nya hojar hos Bike i Trollhättan?

Har skickat denna tråd till Bike trollhättan, ska bli intressant att se vad svaret blir.

Den är bevisligen inte ny, nyskick ja, men ny näe?

Företag får hängas ut hur man vill, företag kan inte förtalas.

Så enligt dig är alltså en hoj endast ny så länge Transportstyrelsen inte har klickat på knappen "Påställd" än? Efter det är den alltså helt plötsligt begagnad?

Jadu, det håller ju så klart inte med om.

Sen får du gärna tala om varför man ska hänga ut ett företag för "oseriöst" som är "seriöst"? Det där förstår nämligen inte jag.

Då jag bedömer att trådens rubrik är onödigt hård mot Bike i Trollhättan har jag ändrat den. Tråden är dock till sitt innehåll saklig och har har ett berättigande. Jag ser gärna att Bike Trollhättan kommer med i diskussionen.

Som TS säger så är det brukligt att generalagenten anser fordonet taget i trafik och FABRIKSgarantin börjar ticka från den dagen då fordonet FÖRST tas i trafik.
Sen "skiter dom blankt i" om det råkar vara återförsäljaren som sätter det i trafik eller om den sätts på första riktiga ägaren.

Non-stop garantin verkar vara knuten till denne återförsäljare och det anges inte exakta villkor för hur tiden räknas.

Så skilj gärna på begreppen..
Fabriksgaranti gäller generellt från första dag då fordonet tas i trafik och generalagent, och i förlängning, fabrik står som ansvariga.
- Oavsett brev från återförsäljare är det från generalagenten du behöver papper om första dag i trafik inte skall gälla.

Non-stop och tilläggsgarantier träffas med återförsäljaren eller annat bolag och generalagenten svarar inte för denna.

Så enligt dig är alltså en hoj endast ny så länge Transportstyrelsen inte har klickat på knappen "Påställd" än? Efter det är den alltså helt plötsligt begagnad?

Sen får du gärna tala om varför man ska hänga ut ett företag för "oseriöst" som är "seriöst"? Det där förstår nämligen inte jag.

Direkt fabriksgarantin tickar så är den begagnad ja? :confused:

Eller köper du demotvs på mediamarkt för fullpris?

Jag har ingenting med Bike i Trollhättan att göra, förutom att jag är en mycket nöjd kund hos dom, och har varit i många år. Men jag tycker att den här tråden skall tas bort omgående. Hade det varit mitt företag som "hängdes ut" med Varning helt oförtjänt, så hade jag blivit jäkligt sned.

Ett tips till trådskaparen... Ring åtminstone och kolla med företaget vad som gäller innan du hänger ut dom med Varningar i Sveriges största MC-forum!!

Jobbar du på Bike Göteborg? :va

Då jag bedömer att trådens rubrik är onödigt hård mot Bike i Trollhättan har jag ändrat den. Tråden är dock till sitt innehåll saklig och har har ett berättigande. Jag ser gärna att Bike Trollhättan kommer med i diskussionen.

Gäller det bara nämnda företag? Sett många trådar med uthängda firmor tidigare utan skönskrivningar.

Och varför ställer man på ett nytt fordon?:va

På bilsidan så förekommer ju bonusar från generalagenten till handlare som säljer ett uppsatt mål. Därför registreras bilar in som inte är sålda till kund. Kan ju tänkas att detta är fallet även med hojar?

Exempel: Generalagenten har satt ett mål på att om handlare TokFetaHojar AB registrerar in 10 st KTM under ett år så får dom bonus. I december så ser handlaren att de endast sålt 9st och tror ej de kommer kunna sälja den sista. Så de köper och registrerar in den på sig själva, och får bonus.

Tycker 2wheeldrive har rätt. Fabriksgarantin börjar gälla från första dagen hojen kommer i trafik. Då tickar den..
Inte många kunder vet om det och det vet ju handlare om.
Sen att Bike lämnar en garanti från köpetillfället är bara ett sätt att binda upp kunden till deras verkstad.
Läste jag fel att nonstop garantin bara gäller om den servas på bike verkstad!?

Att en hoj är reggad men aldrig tagen i bruk är ju inget extraordinärt för Bike, utan förmodligen dom flesta större mc-företagen.....och bilföretag står/har stått/sålt med en sån hoj i butik. Givetvis så bör man ju tala om detta och berätta om orsaken.

Kan finnas många orsaker till att den reggats och sen ställts av(ej tagen i bruk)
- en finansierad demohoj, reggad av finansbolaget, men som aldrig blev tagen i bruk?
- försäljningsstatistik, behöver komma upp i antalet reggade för att få stöd?
- mfl mfl

Att man ringer till generalagenten och frågar om detta är väl jämförbart med att ringa och fråga om man får kränga på ett slipon. Dom får med all säkerhet inte svara något annat än nej på detta. Sen att dom vet hur det funkar ute bland handlarna blundar dom nog för.

Köper man en hoj där det står i beviset att man har 5 års garanti och Bike skulle konkka....knappast att Suzuki skulle skulle sparka bakut vid en eventuell garantiåtgärd, speciellt om man i god tro köpt den som ny.

Att man reggar in massor av nya hojar har ju också hänt vid två tillfällen, dvs 30/7 2003 samt 31/12 2008. Alla icke godkända hojar för euro 2 resp euro 3 ställdes på dagen före dessa datum och ställdes sen av dagen efter, annars blev dom skogshojar.

klart en hoj som är reggad ett år tidigare skall ha lägre pris. När man säljer den så ska man förklara varför den är uttagen ett år tidigare och garantin gäller året efter. Dessutom så ska den ju in på besiktning ett år tidigare också.

Satt och tittade på annonsen innan och ser nu att nägra bilder är borta, de som visade regnr. Kan det inte vara så att de har fler hojar av samma modell och just detta regnr som TS kollade på är sålt och därmed påställd. Hojen påställd 4 dagar efter att annonsen kom ut och även detta datum skrevs båda regpapprena ut. Min första tanke när jag slog hojen på transportstyrelsen. Hojen är fortfarande i trafik -Fordonsstatus:I trafik (2013-03-18)

Last edited:
Jag skulle köpa en demohoj hos lugnets i borås och han försäkrade mig om att garantin börjar gälla när första privatpersonen registreras som ägare... rätt eller fel det va vad han sa....

Eller köper du demotvs på mediamarkt för fullpris?

Nä, jag köper inte en demohoj till fullpris heller. Jag tycker det är en viss skillnad på en fabriksny hoj och en demohoj. Påställd eller ej. En fjolårsmodell kan fortfarande var fabriksny, och säljer ett företag av Bikes dignitet den med två års garanti skrivet i köpekontraktet så ser jag ingen anledning att tvivla på det.

Nä, jag köper inte en demohoj till fullpris heller. Jag tycker det är en viss skillnad på en fabriksny hoj och en demohoj. Påställd eller ej. En fjolårsmodell kan fortfarande var fabriksny, och säljer ett företag av Bikes dignitet den med två års garanti skrivet i köpekontraktet så ser jag ingen anledning att tvivla på det.

Fortfarande skillnad på fabriksgaranti & bikes egna garanti.

Fortfarande skillnad på ny och 5 år besiktningsfritt och "ny" och besiktning om 2 år.

Jag tror inte riktigt att du förstår vad detta handlar om... Så fort hojen blir påställd så har den 1 ägare på pappret och garantin börjar att ticka! Oavsett vad butiken säger så är det så!
När du köper den hojen blir du ägare nummer 2! Det sänker värdet på hojen.
Återigen, vad händer om butiken går i konkurs?

Nu har dom tagit bort bilderna man ser regnumret på!!!
Angående Hayabusan jag skulle köpa av dom förra året så var det just med Jerker Axelsson jag hade dialogen med! Jag nämnde att hojen hade varit påställd sedan 1 år tillbaka och han sa att han inte visste något om detta, han skulle titta på det och återkomma till mig. Men det gjorde han aldrig!

Gäller det bara nämnda företag? Sett många trådar med uthängda firmor tidigare utan skönskrivningar.

Nej det gäller alla trådar med dramatiska rubriker som sänker ett företag. Ser ni flera sådana så rapportera dem så skall jag kolla på dem. Jag hinner inte med alla. :)

Kan hålla med 2Wheeldrive angående konkurs, då gäller ju inte deras egna Garanti (kontraktet)
sedan ska ju alla service göras hos dom om garantin ska gälla tro jag, men det är mest spekulationer från mig.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back