Nedläggningsvinkel

Nedläggningsvinkel kan lätt mätas med de gyron som finns på alla MotoGP-hojar och dessa mäter den absoluta lutningsvinkeln hos den chassikomponent de råkar vara monterade på. Därför är det också viktigt att ha koll på om denna nedläggningsvinkel produceras i en plan kurva eller i en kurva med banking. Det ställe som brukar generera högst uppmätt lutningsvinkel på MotoGP-kalendern är två kurvor i stadionsektionen i Brno.
Det är dock ingen som använder lutningsvinkeln för att avgöra om man har bättre eller sämre grepp, då förlitar man sig hellre på datakanaler som visar accelerationen i sidled eller avdrift mellan fram och bakhjul.

Fast vill man ha lutningsvinkeln för hela ekipaget förare inkl hoj får man ju också utgå ifrån sidoaccelerationen. Bara som tillägg, inte för att skriva dig det på näsan.

Du lär ju veta hur mycket sidoaccelerationen ökat med åren?
 
En anledning till att förarna hänger mer idag tror jag är att hojarna väger så mycket. Förr vägde ju en 500 bara 100kg. Nu när hojarna väger 160 kg är det klart att man måste hänga mer för att få ut tyngdpunkten.
Jo, det är stor skillnad. Honda anger vikten till ”over 157 kg”. 1990 vägde en NSR 500 bara 115 kg.

Så vad tror ni? Lägger Marquez ner mer än Schwantz gjorde?
 
Last edited:
Ökar den möjliga nedläggninsvinkeln om friktionen mellan däck och underlag minskar? Vid en krasch kan man ju konstatera att det är sant, men i fallet på bilderna så kör ju den japanske föraren på det här viset.

:va
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-03-09 kl. 16.43.09.jpg
    Skärmavbild 2013-03-09 kl. 16.43.09.jpg
    41.6 KB · Visningar: 111
  • Skärmavbild 2013-03-09 kl. 16.43.20.jpg
    Skärmavbild 2013-03-09 kl. 16.43.20.jpg
    33.5 KB · Visningar: 120
  • Skärmavbild 2013-03-09 kl. 16.44.02.jpg
    Skärmavbild 2013-03-09 kl. 16.44.02.jpg
    30.3 KB · Visningar: 134
  • Skärmavbild 2013-03-09 kl. 16.44.33.jpg
    Skärmavbild 2013-03-09 kl. 16.44.33.jpg
    27.5 KB · Visningar: 131
Det släpper väl mindre dramatiskt på grus/sand än på asfalt?

Ser ut som däcken inte ens har kontakt med marken vid något tillfälle där och isåfall är det ju snarare en kontrollerad hasning på sidan. Sen pressar han väl upp hojen med kroppen och hjulen får kontakt med marken igen.

Fräckt är det iaf men inget jag tänker försöka :tummenupp
 
Det släpper väl mindre dramatiskt på grus/sand än på asfalt?

Nej, det tycker jag inte, snarare tvärtom på torr asfalt i alla fall men blöt asfalt är fan inte rolig när det släpper. Däremot så har man på grus ofta effektöverskott så att man med motorn kan dra lös bakhjulet och på det viset är det ju absolut lättast att sladda.

Har man vekt flexande chassi så kan det iofs också bli lite dramatiska släpp med hugg på asfalt. På grus har det redan börjat sladda innan man spänt "fjädern" nämnvärt mycket så då blir det också lättare på grus.
 
Nej, det tycker jag inte, snarare tvärtom på torr asfalt i alla fall men blöt asfalt är fan inte rolig när det släpper. Däremot så har man på grus ofta effektöverskott så att man med motorn kan dra lös bakhjulet och på det viset är det ju absolut lättast att sladda.

Har man vekt flexande chassi så kan det iofs också bli lite dramatiska släpp med hugg på asfalt. På grus har det redan börjat sladda innan man spänt "fjädern" nämnvärt mycket så då blir det också lättare på grus.
http://youtu.be/Iygqkl4WWyQ

:crash
 
Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back
Top