Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmm det där med kunna bäst själv känner jag igenMen som sagt imponerad av din nogrannhet å kunskap.
Jag misstänker att vi är ungefär i samma pensionsgruppSå jag har allt hunnit med en del åxå. Men är inte i närheten....................
Ps . Sothora för oss här i bygden gick på 4 hjul å var byggd i BDR , gick bara att se ena bakljuset pga avgaserna svärtade det andra, långt innan detta blev poppis på sprayburk.
Tanken fylldes ej heller med Bensin.
Ds![]()
Precis. Det brukar ju vara smeknamn på äldre dieselmercor och andra farkoster med innehållsrika avgaser.
Så när jag dök upp med sportstern på sporthojsonsdagskörningarna, då med trimmad 1200-motor och mekanisk förgasare med axpump, var det många som förtjust noterade att det ofta kom en svart rökpuff vid växlingar och rödljus. Så lite skämtsamt kallade jag min hoj för sothoran, en kåplös bullrig luftkyld tvåventils förgasarhoj med stötstänger bland alla aerodynamiska insprutade vattenkylda sporthojar, lite som en gammal dieselmerca på en banddag med porscheklubben.
Last edited:
Men som sagt imponerad av din nogrannhet å kunskap.





. Så jag tycker det är rätt behagligt att bara känna kraften under en kortare urladdning, och sedan få släppa av. Håller man stumt längre än 10-15s är det inte roligt längre, inte ens på motorvägen, alla sinnen signalerar att man nu "stuckit in foten i buren".






