Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Som medlem i SH:s gubbmaffia så måste jag ju säga att det var en värdig kandidat till #4000-posten.


Rent textmässigt kan jag dock känna att inlägget på ngt sätt saknar intellektuell spänst :gnissla
Men men, man måste ju vara snabb i starten om man ska vinna
:D
 
Här är en galen tysk som satt in 145" Tribute-motorn i ett sporthojsinspirerat bygge.
Att köra den där i trafiken måste kännas som när jag körde min enduroreggade 500cc 2T-cross i skogen.
1 st brapp på trean, och vips är man ngn annanstans.

http://www.youtube.com/watch?v=y04Q0BSN4NY

För den som vill är det nu smash-läge att skriva det 4000:e inlägget i SH:s längsta byggtråd :D

Bara för att klaga på något: Enkelsvingen passade inte.
Det var allt.
 
Bara för att klaga på något: Enkelsvingen passade inte.
Det var allt.

Mitt enda klander är just kopplat till det stora abret med big twin-motor i sportigare chassien. Pga av att BT-motorn till skillnad mot sportster, inte är en blockmotor, utan har separat motor och växellåda, förbundna med en separat primärtransmission. Så blir hela drivpaketet så långt, det gör att vaggan i ramen måste vara lång.
Sånt kan ju se bra ut i ramar avsedda för framflyttade fotpinnar, men det blir lätt oproportionerligt i en sportigare ram.
 
Här är en galen tysk som satt in 145" Tribute-motorn i ett sporthojsinspirerat bygge.
Att köra den där i trafiken måste kännas som när jag körde min enduroreggade 500cc 2T-cross i skogen.
1 st brapp på trean, och vips är man ngn annanstans.

http://www.youtube.com/watch?v=y04Q0BSN4NY

För den som vill är det nu smash-läge att skriva det 4000:e inlägget i SH:s längsta byggtråd :D

Placeringen av de bakåtriktade positionsljusen längst ut på styrändarna förstärker ju bara lastbilsvibbarna man får... ;)
 
Placeringen av de bakåtriktade positionsljusen längst ut på styrändarna förstärker ju bara lastbilsvibbarna man får... ;)

Den där hojen är nog som det sextiotals hyreshöghus med utsikt över hela city som jag bor högst upp i:
För en betraktare på gatan är den en sanitär olägenhet, men för den som sitter ovanpå är den hur nice som helst!
 
Last edited:
När du är klar med den mycket väl bilddokumenterade ihopmonteringen av motorn tror jag att man nästan kan ha den som monteringstutorial för en dylik maskin...:D Alltid lika kul att läsa dina välformulerade och detaljerade inlägg med tillhörande bilder!:tummenupp
 
Last edited:
Ris & ros.

Sothoran fyller 20år!!:yoparty



....Trådnamnet "jörgens sportster"..
Sothoran goes 1640 retrofit var lysande, Jörgens sportster är mer mellanmjölk o husvagnssemester...
 
Ris & ros.

Sothoran fyller 20år!!:yoparty
.
Det har du ju rätt i det har jag missat! Vilken maffig 20-årspessent hon får! Nytt hjärta!

..Trådnamnet "jörgens sportster"..
Sothoran goes 1640 retrofit var lysande, Jörgens sportster är mer mellanmjölk o husvagnssemester...
Men det var ju det som var lite rolitt tänkte ja! Alltså trådnamnet och trådstartarens ålder får den genomsnittlige 90-talisten på SH att tänka på en grå och tråkig mupp med en mupphoj.

Men istället är det en grå, tråkig mupp med en JETTESTARK!!1

...mupphoj

Är inte det kul? :confused:
 
Last edited:
Det har du ju rätt i det har jag missat! Vilken maffig 20-årspessent hon får! Nytt hjärta!


Men det var ju det som var lite rolitt tänkte ja! Alltså trådnamnet och trådstartarens ålder får den genomsnittlige 90-talisten på SH att tänka på en grå och tråkig mupp med en mupphoj.

Men istället är det en grå, tråkig mupp med en JETTESTARK!!1

...mupphoj

Är inte det kul? :confused:


Som en enkel -70talist tappar du mig i gränslandet mellan dubbel o trippel ironi. Quadruppel meta humor med dubbelbotten Går mig helt förbi.
Ge mig en käftsmäll till trådnamn det fångar allas intresse.
TEX Skulle jag kunna tänka mig att byta till louise hoffstens schlagerlåt titel på tråden min.
"only the dead fish follow the stream" Kaxigt o smart!

Tyckte bara att en så pass bra tråd behövde ett bra namn
 
Som en enkel -70talist tappar du mig i gränslandet mellan dubbel o trippel ironi. Quadruppel meta humor med dubbelbotten Går mig helt förbi.
Ge mig en käftsmäll till trådnamn det fångar allas intresse.
TEX Skulle jag kunna tänka mig att byta till louise hoffstens schlagerlåt titel på tråden min.
"only the dead fish follow the stream" Kaxigt o smart!

Tyckte bara att en så pass bra tråd behövde ett bra namn
Ja det var dubbelironi av den självironiska sorten.
I ett nr av MC-folket hade de ett medley om sportster för några år sedan. Där hade de referet till min tråd. Typ: läs Jörgen Karlssons tråd "Sothoran goes 1640 retrofit" på sporthoj.com ang prestandaförbättring.
Då bet jag mig i läppen, just h*ran kändes lite sexistiskt.

Även när främmande personer kom emot mig på hojfiket Rosenhill när jag just stängt av motorn, högt och ljudligt utbristande: Hej! Är det så här H*RAN ser ut!
Och inne i kassakön: "Nämen tja!! Gillar din byggtråd! Vahettere, fått åning på h*ran nu?"
Folk och par som satt på uteserveringen vred på huvet och betraktade mig med yttersta skepsis. :gnissla

Så det var det problem jag hade med det trådnamnet. Det passade på en kort liten tråd som lästes av andra förstående garagelymlar, som vet vad en sothora är. Men nu har tråden blivit för välkänd.

Men men, jag kan klura ut ett mer schvungfullt trådnamn igen, det finns ju tillfällen som bör markeras. Som när nya motorn monteras in i ramen tex, det var ju i den akten som den här tråden skapades.
 
...främmande personer kom emot mig...
...kassakön: "Nämen tja!! Gillar din...
...par som satt på uteserveringen...
...Paparazzi i varenda buske...


Antingen har Jörgen fått hybris eller så är det fler än man kan tro som är intresserade av sådana här konstigheter. Det kanske finns hopp för mänskligheten ändå?
 
Vad sägs om denna slagkraftiga rubrik?

"Jörgens Käftsmäll"

Den rubriken passar väl ganska bra i ett byggtrådsarkiv med en massa fjuniga fajterbyggen?
 
Ja det var dubbelironi av den självironiska sorten.
I ett nr av MC-folket hade de ett medley om sportster för några år sedan. Där hade de referet till min tråd. Typ: läs Jörgen Karlssons tråd "Sothoran goes 1640 retrofit" på sporthoj.com ang prestandaförbättring.
Då bet jag mig i läppen, just h*ran kändes lite sexistiskt.

Även när främmande personer kom emot mig på hojfiket Rosenhill när jag just stängt av motorn, högt och ljudligt utbristande: Hej! Är det så här H*RAN ser ut!
Och inne i kassakön: "Nämen tja!! Gillar din byggtråd! Vahettere, fått åning på h*ran nu?"
Folk och par som satt på uteserveringen vred på huvet och betraktade mig med yttersta skepsis. :gnissla

Så det var det problem jag hade med det trådnamnet. Det passade på en kort liten tråd som lästes av andra förstående garagelymlar, som vet vad en sothora är. Men nu har tråden blivit för välkänd.

Men men, jag kan klura ut ett mer schvungfullt trådnamn igen, det finns ju tillfällen som bör markeras. Som när nya motorn monteras in i ramen tex, det var ju i den akten som den här tråden skapades.

Synd att citerade mig. Tänkte ta bort sista posten som var lite för fredagskvälls-snurrig.
:fyllisar
 
Tack!
Ja såna tips som kan vara bra att veta även för de som effekthöjer mer originalbaserade Sportster- eller Buell-motorer, försöker jag beskriva lite mer ingående. Men självklart måste man även använda tillverkarnas dokumentation, det är ju en massa åtdragningsmoment och mått som jag inte skriver upp här.
Dessa S&S-sportsterblocksbaserade motorer är ju på kamsidan baserade på HD sportster 1986-90, och på transmissionssidan 1991-2002. S&S har plockat de designmässigt starkaste lösningarna från de olika sportstergenerationerna i designen av dessa eftermarknadsblock. Plus att de har genomfört egna prestandaförbättrande lösningar, tex reedventilerna för vevhusventilation.

En del saker har av produktionskostnadsskäl blivit sämre på nyare HD-sportstergenerationer, tex lyftarhus och kamdrevets låsning på pinion shaft.
Här har S&S behållit den gamla dyrare men starkare lösningen.
S&S kör med lösa lyftarhus och offset-lyftare med stor rulle och med splineslåsning av kamdrevet isf för kilspår. Saker som HD slutat med.

På de nyare gummiupphängda sportstermotorerna (2003 och upp) har HD av kostnadsskäl även övergett den fina kassettväxellådan, här kan man alltså inte komma åt växellådan utan att behöva lyfta ut motorn, demontera toppar och cylindrar och dela på blockhalvorna, så den motorgenerartionen har S&S, Baker och många andra aftermarkettillverkare inte intresserat sig för. Inte jag heller.

Kassettväxellådan är riktigt nice, dels finns den fina Baker sixspeed att köpa, och som jag även ska köra med i nya 124"-motorn, dels kan man alltså ta ut och inspektera/serva lådan med motorn kvar i ramen. En mycket fin design.


När du är klar med den mycket väl bilddokumenterade ihopmonteringen av motorn tror jag att man nästan kan ha den som monteringstutorial för en dylik maskin...:D Alltid lika kul att läsa dina välformulerade och detaljerade inlägg med tillhörande bilder!:tummenupp
 
Last edited:
Denna tråden bör man ju spara som instruktion för hur man skall hantera sina renoveringar. Även om jag inte har samma kunskap så kanske jag kan lära mig att inte ta genvägar när tålamodet tryter. Väntar med spänning på fortsättningen:tummenupp
 
Denna tråden bör man ju spara som instruktion för hur man skall hantera sina renoveringar. Även om jag inte har samma kunskap så kanske jag kan lära mig att inte ta genvägar när tålamodet tryter. Väntar med spänning på fortsättningen:tummenupp
Du ska bara veta vad jag klantat mig och haft sönder saker genom åren. Det känns som att min eviga specialité är att dabba mig i sista momentet, och sabba alltihop. Fy satan vad jag har fått göra saker 2 och 3 ggr istället för att göra rätt från början. Först efteråt inser jag alla varningstecken och självklarheter jag förbisåg. Det spelar ingen roll om det är träbåtar, bilar eller hojar. J Karlsson ska alltid göra på sitt sätt först, sen inse orsaken till att den metoden inte beskrivits av ngn annan i världshistorien. Bara på denna hoj finns det säkerligen en hel del klantigheter som jag besparat byggtrådens läsare kan jag säga. :näsblod
 
Last edited:
Hmm det där med kunna bäst själv känner jag igen:smasha Men som sagt imponerad av din nogrannhet å kunskap.
Jag misstänker att vi är ungefär i samma pensionsgrupp:D Så jag har allt hunnit med en del åxå. Men är inte i närheten....................

Ps . Sothora för oss här i bygden gick på 4 hjul å var byggd i BDR , gick bara att se ena bakljuset pga avgaserna svärtade det andra, långt innan detta blev poppis på sprayburk.
Tanken fylldes ej heller med Bensin.
Ds:hihi
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top