Skeva bromsskivor, vad göra?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Mina främre bromsskivor på min Suzuki GSXR600´98 är skeva och givetvis är det inte skoj att åka runt med dem men det jag undrar är vad jag ska göra:

Köpa nya skivor på Ebay? såg att man kunde välja mellan vanliga skivor och vågiga, vad är skillnaden?? kan jag ha vågiga skivor?? vågar man köpa skivor för 1400kronor? vad kan jag gå efter för att inte bli lurad? har hittills blivit lurad på en DID-kedja och en framlampa av dålig kvalité via Ebay, båda var via reservdelsföretag i USA och i England.

Eller

Rikta skivorna? Har hört att när man riktar skivor kan de inte bli skeva igen, stämmer det? vad kostar det att rikta skivor och vart hittar man någon som kan göra detta?

Hej!

Jag tävlade med en GSX-R 600 -97, och på den blev skivorna skeva mest hela tiden. Eftersom Greven (som jag köpt hojen av) tävlade samma helger tog han med sig de skivorna hem och riktade dem i svarven mha micrometer och plastklubba.
Enligt honom var det inte själva skivan som var skev, utan navet i aluminium. Han menade också att just Suzukinaven var väldigt känsliga för yttre våld (slarvig hantering), vilket fick dem att bli skeva.

hade jag varit du så hade jag spanat på EBC-skivor och belägg på ebay. jag köpte en sats för min hoj och gav inte alltför mycket pengar för det. skivor och belägg har inte rullat mer än ca 120 mil men var inga problem alls varken med paket, leverans, montering eller något annat. om jag minns rätt så gav jag mindre än 2000 kronor från england för paketet

MVH Phille

googlat utan att bli klokare. Vad är den kompletta modellbeteckningen för gsxr 750 -04
Kollar på louis.de och de gör det inte enkelt för en..

googlat utan att bli klokare. Vad är den kompletta modellbeteckningen för gsxr 750 -04
Kollar på louis.de och de gör det inte enkelt för en..

jag har precis suttit och tittat igenom deras listor med bromsar. dom har inte till din modell. dom har endast till äldre hojar och någon enstaka 1000 K1.
förövrigt så heter din hoj GSX-R750K4 ifrån Suzuki dom själva. enligt manualen så kan den heta GSX-R750UF om det är en eu-modell, men det namnet har iaf inte jag stött på innan.

till TS:
Louis.de har något enstaka kitt till din hoj. hur Lucas-bromsarna är har jag däremot ingen aning om.

MVH Phille

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort