Street fighter, Bredda ram för sving?

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Hej
Står i startgroparna för ett street fighter bygge, Har just köpt en komplett sving och framände med fälg däck bromsar osv.. från en ZX10R från 2010, Detta skall sitta på en ZX10 från 91.

Det jag funderar på är om jag skall bredda ramen för att få plats med den ca 2mm bredare svingen?, "Sen är det nog två distanser/tätningar också ca 2*3mm så tot på ca 8mm"

Alt 1. Som jag ser det så är det bara att sätta kapen i ramen och skära isär, sen trycker jag in svingen och drar ihop med sving bulten och fyller med tiggen. Det jag ser som fördel med detta är att jag får ca 8mm att flytta motorn på för att linjera kedjan.

Alt 2 är att bara ta bort ca 2mm på ramen vid in fästningen av svingen och sen modda svingen och distanserna så dessa inte sticker utanför svingen. minus med detta är att jag får nog inte kedjan att linjera med motorn?.

Alt 3. Är att göra stora ändringar på svingen så denna passar in i ramen.
Detta gör att jag troligtvis måste modda fälgen eller snarare in fästningen av drevet för att få delarna att linjera upp. och det kanske blir så att jag får gå ner i bredd på däcket:(

Någon som vet hur mycket man kan ligga fel på i sidled på dreven utan att få problem?.

Sen har vi fronten den nya har annan typ av lager och grövre axel 35mm, Är det någon som gjort samma byte?, Är det samma ytter diameter på lagerna så det räcker med att byta lager?.

Vad gäller när detta skall besiktigas?

Tacksam för feedback.
 
Enklast är att fräsa av infästningen på svingen så att den matchar ramen. Bredda en aluram är rätt jobbigt om du inte lämnar bort det åt någon kunnig. Hursomhelst, i regel får man ta hänsyn till följande:

Finns det utrymme för svinglagren att "flyttas in" längre i svinginfästningen när den kortats på båda sidor? Om det gör det så är det inga problem, bara knacka in lagren längre än original. Om inte måste detta också fräsas djupare.

Har du frigång för kedjan i "kedjetunneln" på svingen? Har du gott om frigång för kedjan så är det inga som helst problem. Om inte så är nog alternativet att bredda ramen / hitta annan sving bättre och enklare.

Gällande bakhjulet och distanser så är det där rätt enkelt att fixa. Behöver du justera så att kedjan linjerar tar du bort på distansen på ena sidan av fälgen och lägger till på den andra. Dreven ska vara helt i linje, linjerar dom inte kommer det bidra till ökade sidkrafter under hård acceleration och både lager i motor på utgående axel samt bakhjulet och drivpaketet kommer ta extra stryk i onödan, hur mycket är svårt att säga men rätt ska vara rätt.

Gällande fronten... är det en helt ny framända med gaffel + bromsar + fälg? I många fall behöver det inte bli mer jobb än att bara byta styrstolpe alternativt byta lager i styrhuvudet så att det matchar.
 
Gällande bakhjulet och distanser så är det där rätt enkelt att fixa. Behöver du justera så att kedjan linjerar tar du bort på distansen på ena sidan av fälgen och lägger till på den andra. Dreven ska vara helt i linje, linjerar dom inte kommer det bidra till ökade sidkrafter under hård acceleration och både lager i motor på utgående axel samt bakhjulet och drivpaketet kommer ta extra stryk i onödan, hur mycket är svårt att säga men rätt ska vara rätt.
Finns det inte risk att fram och bakhjulen inte linjerar efter det här? :va
På nått sätt inbillar jag mig att steg ett är att fram och bakhjul linjerar.
Men det kanske inte är så viktigt? Viktigare kedjan rak.
Sedan gäller det flytta motorn så växellådsdrevet linjerar med bakdrevet.
Eller flytta bakdrevet. Så det linjerar med växellådsdrevet.
Om det går????
 
Tack Viktor, Många bra punkter som kommer upp, Jag har själv inte tänkt på att man kan kapa distanser men det är klart att det får jag kanske ta som ett lättare alternativ för att få kedjan att linjera. Jag är lycklig ägare av cnc fräsar ac/dc Tig svarv osv och kan förhoppningsvis också använda dessa :confused: så att bara ta bort några mm på svingen är ju ett lätt arbete.

Är det något annat som bråkar om man delar på ramen, Jag har ny bakram från samma zx10 som sving och front kommer ifrån så att ramen blir lite bredare spelar mindre roll här, Måste ju ändå fixa till fästen för denna.
Sen skall fäste för fotpinnar från den nya zx10an på så det blir lite svetsande i ramen hur som.
Samma gäller fäste för fjädring som troligtvis kommer behöva nya fästen.

Skall man göra några förstärkningar i ramen? typ krys stag eller liknande?.

Sen vill jag också ta bort lite på ramen vid in fästningen av fotpinnarna för att få ett modernare utseende samt att svingen skall få utrymme annars kommer den krocka med ramen.

slänger med en bild på delarna som köptes in till detta.
delar.jpg
 
Finns det inte risk att fram och bakhjulen inte linjerar efter det här? :va
På nått sätt inbillar jag mig att steg ett är att fram och bakhjul linjerar.
Men det kanske inte är så viktigt? Viktigare kedjan rak.
Sedan gäller det flytta motorn så växellådsdrevet linjerar med bakdrevet.
Eller flytta bakdrevet. Så det linjerar med växellådsdrevet.
Om det går????

Givetvis ska det linjera fram och bak också annars går det ju inte. Men det får man ju fixa när man pillar med att linjera kedja och bakhjul. Inte ovanligt att man får sätta offset-drev fram eller får fräsa / svarva ur bakdrevet så man tjänar några millimeter hit eller dit beroende på hur utgångsläget ser ut.
 
Dessa nyare ramar är betydligt svårare att svetsa än dom lite äldre

Tunnare gods och annan gjutteknik , skum legering

Om det går skulle jag försöka få dit swing utan att behöva svetsa ramen

Det borde gå att nagga lite på swinginfästningen i ramen med , den brukar ju sticka ut lite


Peter
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top