Dåligt av Tele2

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag har missat en telefonräkning. Abonnemanget står på mitt företag. Räkningen är förfallen med 6 veckor och det är en struntsumma det handlar om.

Jag har valt att få mina fakturor via mail, av just en anledning. Att jag mycket sällan har möjlighet att kolla posten rent fysiskt. Tror ni att påminnelsen skickas till mailen? Nejdå, den kommer via just post. En enda påminnelse har de bemödat sig att skicka ut, efter ca 4 veckor. Sedan efter 2 veckor till stängs telefonen.

Den startas igen så fort jag har betalat.

Är det inte en ganska kraftig åtgärd att ta till, varken jag eller mitt företag har några betalningsanmärkningar. Jag är 38 år och företaget har varit igång i 4 år. Tycker det suger ordentligt, och det lär bli ett byte av operatör.

Nope, ganska lika för alla op... Beloppet har ingen betydelse utan om du som företag inte ens har koll på så grundläägande rutiner som fakturahantering så är det så.

Ibland undrar jag om inte vissa bolag har som del av sin affärside att öka vinsten med hjälp av påminnelser. Däribland Tele2.

Ett annat dåligt exempel är OKQ8 som väldigt gärna ville ge e-faktura men på e-fakturan är fördefinierat betalningsbelopp inte hela skulden utan minsta möjliga delbetalning. Samt datum är 2 veckor tidigare än sista betalningsdagen. dvs som gjort för att mjölka ouppmärksamma kunder på räntepengar.

Tele2 tar gärna betalt för fria sms med.Visst reglerar de det när man kontaktar dem.Men alla kunder kanske inte märker det

Nope, ganska lika för alla op... Beloppet har ingen betydelse utan om du som företag inte ens har koll på så grundläägande rutiner som fakturahantering så är det så.

Va snackar du för skit? Inte ens har koll på grundläggande rutiner va vet du om det? Tror inte Telia klipper linjen 6 veckor efter förfallodatum och efter endast EN påminnelse.

Ligger man ute längre perioder på jobb så kanske man inte har möjlighet att kolla papperspost frekvent, jag tycker det är idiotiskt att inte skicka en påminnelse via mail oxå eftersom det är den vägen kommunikationen sker från början.

Jag skulle LÄTT sluta leverera en tjänst till någon som inte betalar mig.

Va snackar du för skit? Inte ens har koll på grundläggande rutiner va vet du om det? Tror inte Telia klipper linjen 6 veckor efter förfallodatum och efter endast EN påminnelse.

Ligger man ute längre perioder på jobb så kanske man inte har möjlighet att kolla papperspost frekvent, jag tycker det är idiotiskt att inte skicka en påminnelse via mail oxå eftersom det är den vägen kommunikationen sker från början.

Det är inte Tele2s problem hur du sköter dina räkningar, men betalar du inte i tid så är du en dålig kund.
Förstår du inte det så är du illa ute som företagare.
Och du kan faktiskt ta hjälp av ekonomföretag som sköter sånt åt dig om du nu anser att du har viktigare saker för dig än att betala dina leverantörer.

Jag skulle LÄTT sluta leverera en tjänst till någon som inte betalar mig.

Det skulle jag med göra.

Men att bara skicka EN påminnelse, dessutom via en kanal som vi inte har avtalat att kommunikation skall ske via.

I mitt avtal står "Fakturering sker månadsvis via E-postl" och då borde rimligtvis påminnelsen oxå gå den vägen.

Det är inte Tele2s problem hur du sköter dina räkningar, men betalar du inte i tid så är du en dålig kund.
Förstår du inte det så är du illa ute som företagare.
Och du kan faktiskt ta hjälp av ekonomföretag som sköter sånt åt dig om du nu anser att du har viktigare saker för dig än att betala dina leverantörer.

Hoppas du skämtar nu...
Du kan väl inte på fullaste allvar mena att jag skall ta hjälp av någon för att jag missat EN räkning, när leverantören dessutom har gjort ett jävligt svagt försök att få betalt genom att kontakta mig på ett sätt som inte står i vårt avtal.

Jag är helt på din linje med att man skall betala för sig. Men såväl en pappersfaktura som ett mail kan komma på villovägar, (även om så inte var fallet här). Det är ju därför påminnelse finns, och att då skicka den till en adress som jag aldrig bett om, som de dessutom inte vet om jag kollar av anser jag inte vara fair play.

Tror du jag har drivit mitt företag i fyra år utan att betala mina leverantörer?

Jag förstår absolut din frustration, men det lär lösa sig med ett telefonsamtal imorgon och tryck då på att de ska kommunicera via mail.
Annars finns det ju alltid andra leverantörer att välja mellan.

Det skulle jag med göra.

Men att bara skicka EN påminnelse, dessutom via en kanal som vi inte har avtalat att kommunikation skall ske via.

I mitt avtal står "Fakturering sker månadsvis via E-postl" och då borde rimligtvis påminnelsen oxå gå den vägen.
Dom kanske tänkte att eftersom du inte kollar mailen så är det säkrast att skicka påminnelsen med vanlig post?

Been there, done that med Telenor också.

Pluggade en period och hade Tre eller Telia (minns ej), CSN är fett så ibland fick mobilräkningen vänta, då var det påminnelseavgift (50kr), inkasso(350kr), spärrad telefon samt uppspärrning av telefon 350kr.
Med det sagt så tror jag man är en utmärkt kund om man betalar sent, får ingen tjänst och en räkning på mer än det dubbla :gnissla

Ibland undrar jag om inte vissa bolag har som del av sin affärside att öka vinsten med hjälp av påminnelser. Däribland Tele2.

Ett annat dåligt exempel är OKQ8 som väldigt gärna ville ge e-faktura men på e-fakturan är fördefinierat betalningsbelopp inte hela skulden utan minsta möjliga delbetalning. Samt datum är 2 veckor tidigare än sista betalningsdagen. dvs som gjort för att mjölka ouppmärksamma kunder på räntepengar.

För några år sedan fick Tele2 pris för att vara den konsumentvänligaste operatören när det kom till försenade betalningar. Själv fick jag en påminnelse utan extra avgift men med en post-it där det stod något i stil med "Vår förra räkning kanske kom bort så här får du en ny.".

Något av det absolut väsentligaste för ett företag är att kunna sköta sina betalningar, så nej, det är inte något skitsnack men jag misstänker att du just nu är lite för nära problemet för att se klart.
Ligger man ute på jobb så skall du se till att ha löst problemet innan du åker bort, det är inte dina leverantörers problem att du inte finns där räkningarna kommer.

Hoppas du skämtar nu...
Du kan väl inte på fullaste allvar mena att jag skall ta hjälp av någon för att jag missat EN räkning, när leverantören dessutom har gjort ett jävligt svagt försök att få betalt genom att kontakta mig på ett sätt som inte står i vårt avtal.

Jag är helt på din linje med att man skall betala för sig. Men såväl en pappersfaktura som ett mail kan komma på villovägar, (även om så inte var fallet här). Det är ju därför påminnelse finns, och att då skicka den till en adress som jag aldrig bett om, som de dessutom inte vet om jag kollar av anser jag inte vara fair play.

Tror du jag har drivit mitt företag i fyra år utan att betala mina leverantörer?

Jag menade om det är så att du är borta i långa perioder, då kan man ta hjälp av någon revisor eller liknande som sköter räkningarna åt en, det kostar inte mycket och kan avlasta en hel del.

Det med att skicka räkningen till annan adress än mailen du bett om kan vara deras sätt att försöka nå dig då mailfakturan uppenbarligen inte funkade. (OBS, spekulation)

Pluggade en period och hade Tre eller Telia (minns ej), CSN är fett så ibland fick mobilräkningen vänta, då var det påminnelseavgift (50kr), inkasso(350kr), spärrad telefon samt uppspärrning av telefon 350kr.
Med det sagt så tror jag man är en utmärkt kund om man betalar sent, får ingen tjänst och en räkning på mer än det dubbla :gnissla

Nope, det är inte lönsamt för fem öre och inte särskilt önskvärt... det frångår rutinerna och skapar merarbete, sen tillfaller inte inkassoavgiften till operatören utan till inkassobolaget.
Det man vill ha är kunder som sköter sig, de som betalar i tid (eller allra helt för tidigt), de gör att man inte behöver ligga ute med pengar för att kunden är oberäknelig.

Fast eftersom du får fakturan elektroniskt behöver du ju inte kolla dina snigelpost, eller hur. För du har ju koll på dina fakturarutiner och har ett system som fungerar för dig.

Om du missar, så har du alltså antingen dåliga rutiner, tunn kassa eller skiter helt enkelt i vilket.

Argumentet med att ligga ute längre perioder höll -89, 2012 är det inte ett problem så länge du inte "ligger ut" på Grönland eller nåt.

Det känns som att ni missar poängen här.

Jag får en räkning, via mail. Av någon anledning missar jag att betala den. Det kan hända vem som helst, även dig. Vad jag hänger upp mig på är att de tar kontakt på ett sätt som vi inte avtalat om, efter endast ETT försök på det sätt som vi faktiskt avtalat om.

En påminnelse via mail, och om den oxå blir missad kan de gå över till pappersform.

Hade det inte varit för att telefonen slocknat hade jag fortfarande inte vetat om att en faktura var obetald. Jag vet efter kontakt med kundtjänst att de skickat en påminnelse skriftligt. Och endast EN, sedan klippte de linjen. Brevet ligger fortfarande oöppnat i lådan och kommer så göra tills jul.

Nästkommande faktura är betald, vilket tyder på att om påminnelsen kommit till mailen "borde" jag inte ha missat den.

Det är ju dåligt att dom inte skickar påminnelsen till din mail. Tycker telebolag borde kunna skicka sms-påminnelser med.

Sen har man ju ansvar att själv hålla koll på vilka räkningar man betalat och vilka man inte betalat. Autogiro kanske vore något?

Jag förstår att du tycker dom suger och gjort dig en orätt. Med din bakgrundsfakta är det faktiskt ganska lätt ha sympatier för din situation. Men försök se situationen ur deras perspektiv.

Dom hanterar säkert tiotusentals fakturor som förfaller och förblir obetalda varje månad! Med tanke på deras aggressiva och ibland tvivelaktiga försäljningsmetoder får dem med all säkerhet tusentals kunder som redan från början är dömda att misslyckas. Men det är ett medvetet risktagande. Jag har ingen statistik på hur många betalningar som går till inkasso varje månad men det är nog en ansenlig mängd.

De som av misstag inte betalar fakturan, men som i övrigt är en "bra kund", drunknar därför i den stora mängden och operatören har 1 process för att hantera försenade fakturor. Det finns inte resurser till att specialgranska alla fall och kunder helt enkelt. Av samma anledning ges endast 1 chans till bättring sen eskalerar det till inkasso utan att passera gå.

Men som sagt, ett telefonsamtal till kundtjänst brukar räcka.

Last edited:
Jag förstår att du tycker dom suger och gjort dig en orätt. Med din bakgrundsfakta är det faktiskt ganska lätt ha sympatier för din situation. Men försök se situationen ur deras perspektiv.

Dom hanterar säkert tiotusentals fakturor som förfaller och förblir obetalda varje månad! Med tanke på deras aggressiva och ibland tvivelaktiga försäljningsmetoder får dem med all säkerhet tusentals kunder som redan från början är dömda att misslyckas. Men det är ett medvetet risktagande. Jag har ingen statistik på hur många betalningar som går till inkasso varje månad men det är nog en ansenlig mängd.

De som av misstag inte betalar fakturan, men som i övrigt är en "bra kund", drunknar därför i den stora mängden och operatören har 1 process för att hantera försenade fakturor. Det finns inte resurser till att specialgranska alla fall och kunder helt enkelt. Av samma anledning ges endast 1 chans till bättring sen eskalerar det till inkasso utan att passera gå.

Men som sagt, ett telefonsamtal till kundtjänst brukar räcka.

WORD:tummenupp

Du har cellerna med dig!

Jag fick ett postgiro-brev (eller vad det nu heter) från Halebop idag för jag ska få 69 kr tillbaka som jag betalade in för mycket vid ett abonnemangs-byte i början av månaden. Väldigt snällt av dom att notera detta och göra rätt för sig, för jag hade i ärlighetens namn missat dessa 69 kr...

... Vad som inte känns lika schysst är att det kommer kosta mig 25 kr att få ut dessa 69 kr...

Man kan ju då undra varför dom inte kunde kört på "hederlig gammal överföring" istället för skicka ut en check på skithuspapper till mig och tvinga mig inte bara gå till Posten för att lösa in lappen utan då dessutom kosta mig 30-40% av summan jag bör få tillbaka...

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back