Dåligt av Tele2

Jag fick ett postgiro-brev (eller vad det nu heter) från Halebop idag för jag ska få 69 kr tillbaka som jag betalade in för mycket vid ett abonnemangs-byte i början av månaden. Väldigt snällt av dom att notera detta och göra rätt för sig, för jag hade i ärlighetens namn missat dessa 69 kr...

... Vad som inte känns lika schysst är att det kommer kosta mig 25 kr att få ut dessa 69 kr...

Man kan ju då undra varför dom inte kunde kört på "hederlig gammal överföring" istället för skicka ut en check på skithuspapper till mig och tvinga mig inte bara gå till Posten för att lösa in lappen utan då dessutom kosta mig 30-40% av summan jag bör få tillbaka...
Det brukar vara gratis om man går till banken och får det insatt direkt på kontot :tummenupp
 
Det känns som att ni missar poängen här.

Jag får en räkning, via mail. Av någon anledning missar jag att betala den. Det kan hända vem som helst, även dig. Vad jag hänger upp mig på är att de tar kontakt på ett sätt som vi inte avtalat om, efter endast ETT försök på det sätt som vi faktiskt avtalat om.

En påminnelse via mail, och om den oxå blir missad kan de gå över till pappersform.

Hade det inte varit för att telefonen slocknat hade jag fortfarande inte vetat om att en faktura var obetald. Jag vet efter kontakt med kundtjänst att de skickat en påminnelse skriftligt. Och endast EN, sedan klippte de linjen. Brevet ligger fortfarande oöppnat i lådan och kommer så göra tills jul.

Nästkommande faktura är betald, vilket tyder på att om påminnelsen kommit till mailen "borde" jag inte ha missat den.

Men då måste du ju ha haft fakturan liggande i din mail och inte betalat den.

För övrigt så står det ju i villkoren att dom förbehåller sig rätten att stänga av telefonen vid utebliven betalning och deras rutiner är att göra så för att inte en kund som inte betalar fakturan ska orsaka ännu mer kostnader som dom måste driva in.
Och dom har inte specialhantering av några fakturor. Dom kränger på mobilabonnemang till kreti och pleti och när en faktura sedan inte betalas så hanterar dom alla på samma sätt. Det betyder att du kommer att få samma behandling som någon som tecknat sitt abonnemang och sedan inte betalar första fakturan.
Och tyvärr så är det nog så fallet är för samtliga operatörer.
 
Surt och tråkigt men jag tror inte de större företagen bryr sig längre om hur länge du varit kund, hur skötsam du är etc, du är bara en i mängden som glömt att betala. Tycker givetvis att du borde fått ett par påminnelser men Tele2 har väl någon deal med inkassobolagen.
 
Det brukar vara gratis om man går till banken och får det insatt direkt på kontot :tummenupp

"Du som privatperson med godkänd svensk ID-handling kan hämta ut pengarna i butik. Du kan också använda utbetalningskortet som betalning för köp i butik. Priset för inlösen i butik är 25 kronor och dras av direkt i kassan, både vid kontakt betalning och vid köp. På kvittot anges beloppet för utbetalningen efter avdrag av detta pris. Fullmakt gäller inte. Inlösen kan även göras på Nordeakontor, priset för inlösen är 50 kronor. Du som är Nordeakund kan också skicka in utbetalningskortet i kuvert för betalningar för insättning på ditt transaktionskonto i Nordea utan extra kostnad. Kuvert kan du få på ett Nordeakontor."

Jag är inte Nordea-kund... och även om man vore det, vem fan orkar gå till ett bankkontor (som enbart har öppet några få timmar om dagen och mer eller mindre bara under ens egna arbetstid) för att få ett sketet kuvert som man sedan kan posta in utbetalningskortet för att några dagar sedan få sina pengar...

Seriöst, fattiga småföretagare hade fan smidigare och snabbare betalningslösningar på 1990-talet än vad snuskigt rika banker har 2012 (och detsamma lär gälla 2013...)... :dummer :zpy
 
Nope, det är inte lönsamt för fem öre och inte särskilt önskvärt... det frångår rutinerna och skapar merarbete, sen tillfaller inte inkassoavgiften till operatören utan till inkassobolaget.
Det man vill ha är kunder som sköter sig, de som betalar i tid (eller allra helt för tidigt), de gör att man inte behöver ligga ute med pengar för att kunden är oberäknelig.

Det är lönsamt att ha kunder som Xibalba. 350 spänn för att ta bort spärren på en telefon. Tror du att de måste ut i vildmarken för att ta bort ett hänglås på hans portal, eller? Några tangenttryck krävs. Wow. Dyrt!

Och det frångås inte några principer. Tror du de sitter och brainstormar i ett styrelsemöte var gång nån är sen med betalningen? Drakarna har rutiner för precis ALLT!
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top