Ödestimmarna för SAS

Nu har ju iofs staten i flera år försökt göra sig av med SAS men hittar ingen som vill köpa det.

Föga förvånande kanske? Dom borde kanske ha avveklat istället och sålt ut i mindre portioner.
Vem vill köpa ett bolag där allt sköts fel? Och att försöka styra upp det rätt ser vi ju nu att inte fackföreningarna så gärna accepterar ens med kniven på strupen.

Lagt ner olönsamma linjer. Det ligger inte på ett börsnoterat bolags ansvar och hålla Sverige med infrastruktur även om staten är delägare.
 
Föga förvånande kanske? Dom borde kanske ha avveklat istället och sålt ut i mindre portioner.
Vem vill köpa ett bolag där allt sköts fel? Och att försöka styra upp det rätt ser vi ju nu att inte fackföreningarna så gärna accepterar ens med kniven på strupen.

Lagt ner olönsamma linjer. Det ligger inte på ett börsnoterat bolags ansvar och hålla Sverige med infrastruktur även om staten är delägare.

Antingen så eller så gör man det som håller på att hända nu, att renodla verksamheten och fokusera på att flyga resenärer och inte hålla på med hotell, skolor, markservice osv osv osv.

Sen har det varit kritiskt för SAS att komma ifrån de enormt lukrativa avtalen de anställda suttit med.
Med de i backspegeln så förstår jag varför Norwegian mfl jobbar så mycket med bemanningsanställda.
 
SAS borde ha lagts ned och ett nytt Svenskt bolag skulle ha bildats istället - med arlanda som centralhub!

Som det blev nu, välkommnar jag Sverige som med bestämda steg marcherar mot att bli ett låglöneland -
för du kan ge dig faan på att andra företag nu kommer följa i SAS spår och tvinga på sina anställda lägre löner vilka inte går att överleva på.

Våra fack har nu svikit oss för sista gången så nu får vi stå där med :arsele i vädret och bli rövknullade av våra kära arbetsgivare.


"Ack låglöneland du sköna" - lika bra att ändra nationalsången på en gång - du kan ge dig fan på att det gick i byxorna på moderaterna när de fick denna nyhet!
 
...Sverige som med bestämda steg marcherar mot att bli ett låglöneland...

Det är ofrånkomligt i en värld som blir allt mer globaliserad för varje dag. När internet kom så krympte världen till en bråkdel av vad den varit. Före internet var allt svåråtkomligt och oftast dyrt, idag hittar man saker producerade på andra sidan jordkloten för en spottstyver.
Vem vill då betala 10 gånger högre pris för nåt bara för att det producerats i Sverige?

Några få välutbildade kanske i bästa fall kan hålla kvar sina lönenivåer men resten av Sverige konkurerar idag med låglöneländer och lönenivåerna kommer på sikt jämna ut sig i världen. Kineserna har drygt 10% inflation så deras löner närmar sig oss samtidigt som Sverige idag har 0% inflation. Så det är bara en tidsfråga.

Kolla fartygsbranschen där majoriteten av personalen kommer från Filippinerna, snart dyker det väl upp bemanningsföretag som hyr ut Filippinska piloter för en tiondel av vad en svenska kostar.
 
SAS borde ha lagts ned och ett nytt Svenskt bolag skulle ha bildats istället - med arlanda som centralhub!

Som det blev nu, välkommnar jag Sverige som med bestämda steg marcherar mot att bli ett låglöneland -
för du kan ge dig faan på att andra företag nu kommer följa i SAS spår och tvinga på sina anställda lägre löner vilka inte går att överleva på.

Våra fack har nu svikit oss för sista gången så nu får vi stå där med :arsele i vädret och bli rövknullade av våra kära arbetsgivare.


"Ack låglöneland du sköna" - lika bra att ändra nationalsången på en gång - du kan ge dig fan på att det gick i byxorna på moderaterna när de fick denna nyhet!

Flum!

Att gå upp till 65år istället för 60år i pensionsålder är inte låglöneland,
att som pilot gå med på 105.000kr/x11/år istället för 105.000kr/x12/år är inte låglöneland,
att inte få löneökningar de närmsta 3 åren när man har trippellön mot ryan är inte låglöneland,
det enda facket svikit med var väl att förhandla fram de där förmånerna i första hand så företaget gick under.
 
Flum!

Att gå upp till 65år istället för 60år i pensionsålder är inte låglöneland,
att som pilot gå med på 105.000kr/x11/år istället för 105.000kr/x12/år är inte låglöneland,
att inte få löneökningar de närmsta 3 åren när man har trippellön mot ryan är inte låglöneland,
det enda facket svikit med var väl att förhandla fram de där förmånerna i första hand så företaget gick under.

Problemet ligger bara i att de med redan låga löner nu får ännu lägre löner. Att leva på 80kr/h är ingen höjdare, plus att din köpkraft minskar - och när ingen har råd att köpa något, vilka Svenska bolag kommer då att överleva....
 
Problemet ligger bara i att de med redan låga löner nu får ännu lägre löner. Att leva på 80kr/h är ingen höjdare, plus att din köpkraft minskar - och när ingen har råd att köpa något, vilka Svenska bolag kommer då att överleva....

Du får gärna förklara hur det där hoppet från "Inte höjda löner för höginkomsttagare" till "Sänkta löner för alla andra" hänger ihop...
 
Flum!

Att gå upp till 65år istället för 60år i pensionsålder är inte låglöneland,
att som pilot gå med på 105.000kr/x11/år istället för 105.000kr/x12/år är inte låglöneland,
att inte få löneökningar de närmsta 3 åren när man har trippellön mot ryan är inte låglöneland,
det enda facket svikit med var väl att förhandla fram de där förmånerna i första hand så företaget gick under.

Nu vet jag inte vad slutbudet blev men det var ju ett tag tal om att kabinpersonal skulle tvingar acceptera löner på 80 spänn i timmen före skatt. Om inte det är låglönevarning så vet jag inte vad som är det.

Håller dock med om att piloterna har en helt orimlig lönenivå, både i förhållande till övriga samhället samt kompetens/utbildningsnivå.
 
Du får gärna förklara hur det där hoppet från "Inte höjda löner för höginkomsttagare" till "Sänkta löner för alla andra" hänger ihop...

Därför att det var kabinpersonal med redan ganska låga löner som skulle tvingas acceptera ännu lägre löner. Vet som sagt ej hur det blev med det i slutavtalet.
 
Det är ofrånkomligt i en värld som blir allt mer globaliserad för varje dag. När internet kom så krympte världen till en bråkdel av vad den varit. Före internet var allt svåråtkomligt och oftast dyrt, idag hittar man saker producerade på andra sidan jordkloten för en spottstyver.
Vem vill då betala 10 gånger högre pris för nåt bara för att det producerats i Sverige?

Några få välutbildade kanske i bästa fall kan hålla kvar sina lönenivåer men resten av Sverige konkurerar idag med låglöneländer och lönenivåerna kommer på sikt jämna ut sig i världen. Kineserna har drygt 10% inflation så deras löner närmar sig oss samtidigt som Sverige idag har 0% inflation. Så det är bara en tidsfråga.

Kolla fartygsbranschen där majoriteten av personalen kommer från Filippinerna, snart dyker det väl upp bemanningsföretag som hyr ut Filippinska piloter för en tiondel av vad en svenska kostar.

Är det vi som borde gå ner i lön, eller världen som ska upp?

Det är sant att det sker en utjämning globalt sett (och det har det också gjort i ett antal decennier nu, källa: Hans Rosling) men det är ju inte detsamma som att vi i Sverige måste sänka våra löner. Vår reella köpkraft har inte minskat trots konkurrens från asiatiska låglöneländer i över femtio år utan tvärtom ökat markant, så du får gärna visa varför de kommande femtio åren skulle vara annorlunda.
 
Därför att det var kabinpersonal med redan ganska låga löner som skulle tvingas acceptera ännu lägre löner. Vet som sagt ej hur det blev med det i slutavtalet.

Ja, då vet jag. Då röstar man med fötterna och byter jobb om man är missnöjd med den nya lönen.
 
Nu vet jag inte vad slutbudet blev men det var ju ett tag tal om att kabinpersonal skulle tvingar acceptera löner på 80 spänn i timmen före skatt. Om inte det är låglönevarning så vet jag inte vad som är det.

Därför att 80kr/timmen = 25-45kkr/månaden med alla tillägg
 
Är det vi som borde gå ner i lön, eller världen som ska upp?

Tror du att du får välja?

Men bägge delarna kommer ju naturligtvis ske, dock så är låglöneländerna så många fler att det är dom som styr vilket betyder att vi kommer mötas någonstans närmare deras nivå än vår nivå.

Jo, vår reella köpkraft har minskat i många avseenden men det vägs till stora delar upp av just globaliseringen som gett dig möjlighet att få allt lägre pris på kapitalvaror. Men den trenden med sjunkande priser på kapitalvaror har ju dels berott på den snabba globaliseringen vi haft och den globaliseringen har vi redan haft. Nu kommer priserna på kapitalvaror så småningom börja stiga i takt med lönerna i lågkostnadsländerna, dvs med kanske 10% eller mer, samtidigt som svenskens lön ökar med 2-3%.

Sedan kan du inte extrapolera från 50 år bakåt då de senaste 10-15 åren varit extrema ur globaliseringssynpunkt pga internet.
 
Frågan är hur "lågt" 80kr/h är för dessa tjänster?

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut. Får dom bara 80:-/h, thats it.. ja, då är det ju ingen lön att jubla för. Men jag skulle gissa att man som t ex kabinpersonal har traktamenten, OB-tillägg osv.

När jag jobbade 3-skift på flyledningen en gång i tiden (nej, det är inte SAS) så var grundlönen rätt kass, men ersättningarna för helger, nattpass, beredskap, ersättning för att man gick i skiftlista osv gjorde så att man fick ut en ganska bra lön, särskilt med tanke på det faktiskta arbetet. Sen fick man dessutom lediga dagar i ersättning för t ex helgjobb.

(nu avskyr jag iofs att räkna in OB-ersättning som "lön", då jag anser att det är just en ersättning för obekväm arbetstid, man ska med andra ord ha en okej lön plus ersättning för konstig tid om man nu jobbar det, inte en "okej" lön när man räknat in OB:n.. men fortfarande, jag fick ut okej med pengar trots en ganska låg månadslön).
 

Enligt Kjos skulle SAS genom sparpaketet sänka sina kostnader från 78 öre till runt 71 öre per flygstol och kilometer. Norwegian ligger på cirka 42 öre, hävdar Kjos, medan Ryanair har en enhetskostnad på neråt 25 öre.


Personligen har jag väldigt svårt att tro på den sista siffran. Dom siffror jag sett på fullsatta moderna plan så ett dom på 0.03-0.04 liter fotogen per passagerarkilometer exklusive start/landing, flygfotogen ligger vad jag hittar på europesiska flygplatser mellan 3-6 dollar per gallon dvs 5-10 kronor litern vilket bara det ger 15-40 öre/flygkilometer. Och även om alla på ryan air jobbar gratis på slavkontrakt så kostar start/landingsavgifter, service för att inte tala om räntor och avskrivningar på ett modernt plan som kostar cirkus en miljard kronor i inköp.
 
Nu vet jag inte vad slutbudet blev men det var ju ett tag tal om att kabinpersonal skulle tvingar acceptera löner på 80 spänn i timmen före skatt. Om inte det är låglönevarning så vet jag inte vad som är det.

Håller dock med om att piloterna har en helt orimlig lönenivå, både i förhållande till övriga samhället samt kompetens/utbildningsnivå.
"Källkritik"

Ett ord som alltid är viktigt. Vem var det som nämnde 80 SEK i timmen? Jo, det var en part i målet. Facket. Informationen är vinklad.
 
Enligt Kjos skulle SAS genom sparpaketet sänka sina kostnader från 78 öre till runt 71 öre per flygstol och kilometer. Norwegian ligger på cirka 42 öre, hävdar Kjos, medan Ryanair har en enhetskostnad på neråt 25 öre.


Personligen har jag väldigt svårt att tro på den sista siffran. Dom siffror jag sett på fullsatta moderna plan så ett dom på 0.03-0.04 liter fotogen per passagerarkilometer exklusive start/landing, flygfotogen ligger vad jag hittar på europesiska flygplatser mellan 3-6 dollar per gallon dvs 5-10 kronor litern vilket bara det ger 15-40 öre/flygkilometer. Och även om alla på ryan air jobbar gratis på slavkontrakt så kostar start/landingsavgifter, service för att inte tala om räntor och avskrivningar på ett modernt plan som kostar cirkus en miljard kronor i inköp.

Per flygstol , antar att det är en del fraktgods på flygen med?

Start/landningsavgifter har väl Ryan varit ganska bra på att förhandla bort iom att alla små flygplatser slåss om Ryan.
 
Fast de där 80kr/tim var ju ganska långt ifrån sanningen. Senaste jag läste var att grundlönen för timanställd personal blev 140kr/tim. Knappast tycka-synd-om-läge för kabinpersonalen......

Unionens avtal börjar gälla den 1 december. Avtalet innebär inte någon sänkning av de fasta lönerna, däremot stoppas lönerevisionerna för 2013 och 2014. Den maximala schemalagda arbetstiden höjs från 42 till 47,5 timmar per vecka (räknat över 7 dagar).

Traktamenten och tilläggsersättningar sänks. Pensionsåldern höjs från 60 till 65 år men med övergångsregler för anställda över 55 år.

De som har fyllt 58 får gå vid 60, medan de som har fyllt 56 får gå vid 62.

Sommarsemestern sänks till maximalt tre veckor.

För timanställda kommer lönen motsvara timersättningen för en fast anställd med grundlön, vilket innebär omkring 140 kronor i timmen mot i dag drygt 150 kronor.
 
Last edited:
SAS huvudproblem är inte lönerna och villkoren. Men det var ju bra att de fick till avtal och nu kan leva på konstgjord andning några år till. För min del, som skattebetalare, hade det varit bättre med en rekonstruktion för att därigenom skapa förutsättningar för ett modernt flygbolag. Företaget har för höga kostnader som inte är direkt knutna till kärnverksamheten, att transportera människor från A till B. Enligt senaste årsredovisningen har man 175 "Directors" och 258 "Managers". Hur många mellanchefer behövs det för att flyga flygplan? Flygplan som dessutom är relativt gamla i förhållande till konkurrenterna då man inte har råd att nyinvestera.

Däremot måste man ju gilla VD:ns metod att löneförhandla. Att gå ut som VD i media och säga att bolaget man driver är konkursmässig och att de anställda måste ta budet oavkortat är ju så okonventionellt så det finns inte. Men han får ju ändå 10 miljoner för besväret (eller det blev väl 8 mille nu då).
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top