Ödestimmarna för SAS

Annars kan de väl göra som Samres.Flytta en del av verksamheten till Senegal
 
Fast de där 80kr/tim var ju ganska långt ifrån sanningen. Senaste jag läste var att grundlönen för timanställd personal blev 140kr/tim. Knappast tycka-synd-om-läge för kabinpersonalen......

Nu vet jag inte hur det funkar på just SAS men oftast har man tillägg för varje timme man spenderar i luften också.
 
Och läser man i texten så ser man att det gäller långlinjerna, dvs bangkok och new york, det denna "journalist" tagit för givet är att dessa piloter även skall flyga linjerna i Europa... Björn Kjos sa på intervjun att dessa kommer flyga i eget bolag och alltså inte vara samma bolag som nuvarande Norwegian.

http://blog.svd.se/neurathsbors/2012/11/20/svart-for-sas-att-jamfora-sig-med-skatteplanerare/

http://blog.svd.se/neurathsbors/2012/11/22/norwegians-krav-pa-anstallda-skaffa-hus-i-thailand/
 
jag gör ca 300 flighter/år med SAS/ Star gruppen i jobbet..av dessa blir det minst 30-50 longhaul mest USA och vad som är SAS bekymmer är dock den föråldrade flottan av plan, dock så är avtalen påskrivna på nya kärror men i segmentet business har sas inte så mycket att hämta om man jämför med Swiss,LH,BA mfl för det är trots allt där bolagen tjänar mest pengar om man jämför med ekonomiklassen, kan ta som exempel att Swiss kärra som trafikerar Zurich-NY i busines/First alltid är fullbokad trots att biljetterna ligger på mellan 45-85k men vad sas vinner på kontra Norwegian mfl är linjenätet och Star gruppen och börjar man jämföra tex thailand el NY priserna nu när Norwegian haft sit roliga med sina billiga biljetter så är dom i slutet dyrare än tex SAS just nu med bagage, avgifter mat osv enligt dagens industri..
 
Detta är för Norwegian Long Haul AS. Eget bolag, eget AOC.
Viktigt att faktiskt särskilja det eftersom det inte gäller de ca 1700 flygande för Norwegian på europanätet.

Läser man mellan raderna får man inte den uppfattningen att skatteplanering och bemanningsföretag endast gäller bolaget Norwegian Long Haul AS som i kontraktet utan att det även förekommer för besättningar som verkar inom Europa och Skandinavien specifikt.

Från en av länkarna ovan:

I en artikel i Dagens Nyheter från augusti, tidigare i år, uppger Svensk pilotförenings ordförande Gunnar Mandahl en version som bekräftar pilotkällan ovan.

- Norwegian började med anställda, men hela expansionen görs nu med kontraktsanställda piloter som på papperet är anställda i Málaga eller Helsingfors och kan få sin lön utbetald i skatteparadis som Isle of Man och Jersey – medan de fortfarande tjänstgör i Skandinavien, sa han.
 
Läser man mellan raderna får man inte den uppfattningen att skatteplanering och bemanningsföretag endast gäller bolaget Norwegian Long Haul AS som i kontraktet utan att det även förekommer för besättningar som verkar inom Europa och Skandinavien specifikt.

Från en av länkarna ovan:

Visst är det så, och just det exemplet är klart intressant att gräva djupare i... men att blanda in det som händer i Long Haul med det som sker i Norwegian AS är dock inte riktigt samma sak, det är skilda bolag med skild personal. De jobbar på två olika AOC.
 
Visst är det så, och just det exemplet är klart intressant att gräva djupare i... men att blanda in det som händer i Long Haul med det som sker i Norwegian AS är dock inte riktigt samma sak, det är skilda bolag med skild personal. De jobbar på två olika AOC.

Man ska helt klart skilja på saker och ting. Men jag har som sagt läst och hört talas om det som framgick av citatet tidigare under hösten. Antagligen från samma källa i någon tidigare artikel. Tycker det är viktigt att man gör korrekta jämförelser. Det är ju inte rättvist att jämföra SAS med Norwegian och Ryan om SAS bolag har anställda med kollektivavtal fackföreningar och gud vet allt och det andra Norwegian och SAS sköter sin bemanning via bemanningsföretag i skatteparadis och skatteplanerar själva i olika stor utsträckning. Det säger sig självt att man har en annan kostnadsbas i SAS. Med det sagt tar jag inte SAS i försvar. Man har länge misskött bolaget och det var först nu med kniven mot strupen man tog nödvändiga beslut. Sedan får vi se hur långt det räcker.
 
Det verkar skita sig igen :banana
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5385326
SAS räddningsavtal kan vara hotat
Publicerat: kl 16:13 , Ekot

Norsk Kabinförening hävdar att det avtal som dem ingick med SAS-ledningen i samband med räddningsaktionen är ogiltigt. Och nu kräver fackförbundet ett nytt avtal.

Anledningen till kravet är att fackförbundets ordförande, Elisabeth Goffeng, inte hade styrelsens godkännande att skriva på avtalet och hon har nu därför tvingats lämna sin post. Det skriver norska Nettavisen .

SAS säger till NRK att företaget känner till att det är en intern strid inom kabinfacket, men att SAS anser att det är ett bindande avtal som har ingåtts.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top