Tyvärr så tilltalar det nya upplägget inte mig heller...
Jag tycker att Mike har gjort- och gör mycket bra för RR både i Sverige och resten av Skandinavien. Och han ska ha mycket cred för det!
Men för min del så känns en dag med time attack och den här formen av korta sprintrace inte alls tilltalande tyvärr. Jag tycker det blir för mycket hattande och trixande för att hinna få nån riktig njutning av det hela. Och jag är faktiskt osäker på att det kommer göra det så mycket roligare för publiken heller med massor av korta race med små startfält och olika klasser. Lite rörigt kan tyckas... Sen förstår jag att med allt mindre startfält så får arrangören in allt mindre pengar, och måste göra något för att få ihop det rent ekonomiskt. Och om alternativet är höjda anmälningasvgifter, eller blanda in bandagar i det hela så ser jag hellre det senare alternativet. Möjligheten finns ju faktiskt också att dom "bandagsdeltagarna" som är med och kör även stannar kvar och kollar på racingen också...
Jag gillar inte tanken med korta race alls faktiskt då jag anser att ett race ska vara ett prov av förarens förmåga att köra fort, få till bra inställningar som konserverar däck och hoj, och ett prov av den fysiska förmågan att hålla ett helt race utan att bli trött och göra misstag... Vid ett väldigt kort race så blir möjligheten att ta in på någon annan förare i stort sett obefintlig, och starten blir SJUKT mycket viktigare. Gör man en dålig start, eller ett litet misstag i ett "vanligt" race så kan man fightas tillbaka under racet och köra upp sig. Ta igen placeringar och utkämpa roliga fighter på banan. Nu känns det bara som en start, och sen är racet över typ...
Och time attack... Njaah... Alltså, jag är kanske en grinig gammal gubbe men jag ser tyvärr inte det roliga i det här heller. Det är en massa meck och förberedelser, strul/stress med däckvärmare och lineup för att försöka komma ut på banan på "sin tid" med varma däck och väl förberedd för att bomba ett varv, och sen är det klart...
Jag är nog ganska villig att prova nya saker och ser positivt på allt som kan förbättra sporten och kanske locka lite mer publik till banan. Men samtidigt är jag nog väldigt traditionell, och vill ha "vanliga" racehelger där man i lugn och ro får några träningar på sig att få upp farten, sen ett par kval för att få till en bra tid, och sen köra ett långt och bra race. Jag tycker att det upplägget vi haft dom senaste åren med fredagsträning, kval och race lördag, och kval och race söndag, har varit perfekt.
Jag menar absolut ingen som helst "disrespect" mot Mike eller Scandinavian open, som jag tycker gör ett mycket bra jobb annars. Alla dom SO-tävlingar som jag kört under snart 10-års tävliande har alla varit bra organiserade och väl genomförda. Det är bara min åsikt att denna typ av upplägg av en racehelg inte känns speciellt lockande... Tyvärr...
Sen blir det ju väldigt konstigt när man blandar detta med en SM-helg också som det kommer bli på Falkenberg och Karlskoga. Ska man köra bara SM så får man betala typ 2500:- för att åka dit på söndagen och köra 1 kval och 1 race... Valet blir att betala för hela helgen för att få någon som helst vettig bantid, och försöka se på time attack och sprintracen som lite kortare och extra dyra träningspass, eller skita i hela helgen... Och jag vet ärligt inte vilket jag väljer...
Detta verkar också vara den generella uppfattningen bland alla andra förare jag har pratat med också...