Behöver råd om beg köp ang motor.

linnardt

Medlem
Gick med
16 Nov 2008
Hoj
-
Jag var och tittade på en Gsx-r 1000 -10 idag som gått 800mil helt original.
Den ser som ny ut utvändigt, men när jag kollar på oljan så var oljenivån under glaset och färgen en aning grå med bubblor på ytan. När jag startar hojen tycker jag den låter lite konstigt kan vara jag som inbillar mig :confused: (aldrig kört en suzuki). Jag tog en kort tur och märkte inga konstigheter.
Service gjord för 200mil sedan. Den är även körd några gånger på bana.

Jag funderar på om jag ska ta den till en firma som får ta en titt på den innan eventuellt köp.
Eller om jag bara ska droppa och spana vidare. Det vore ju surt att köpa en hoj som man senare märker har en trasig topp eller något liknande.

Vid kallare grader bildas det kondens, en rejäl varmkörning driver ut kondensen och oljan ser bra ut igen. Startar man hojen när den står/stått en längre period i kylan och stänger av den innan den är varmkörd ordentligt är det vanligt att oljan får en grädde liknande skikt eller oljan blir grå/kräm/beige färgad.

Dessa frågor dyker upp varje höst/vinter.

Enklast är att varmköra den ordentligt (inte stå och varva bara) utan ut och köra hojen och sedan kolla om detta kvarstår om du vill vara på säkra sidan.

Är kallstart även om den står där det är +30!
Oljan har väl ca 100-120grader vid varm motor

Bra info, den här står i varmgarage dock.

Den kanske stått kallt innan och teststartats och sedan kommit in i värmen. Kan vara många scenarion som skett innan. För när den väl bildat kondens i oljan så är det varmkörning som gäller.

Kan kondens i motorn skapa någon typ av missljud? även de kanske försvinner vid en varmkörning?

Olika oljor kan ju dämpa "missljud" från motorn, och en olja med kondens kan möjligen göra så hojen låter annorlunda. Men frågan är vad det är för sorts missljud?

En aning rasslande, men oljenivån var även låg, även det kanske var bidragande. Men då kan man undra varför nivån var låg redan 200 mil efter service.

Du känner redan nu en olustig känsla i magtrakten. Lita på den och gå vidare. Det finns fler hojar tillsalu.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort