Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

Riktigt nice bygge, har lurkat i denna tråd länge men nu när jag såg att du tog fram ardbegen var jag tvungen å regga mig å posta här, kör du nån gång upp till norrbotten med den så bjuder jag ;)

incy92.jpg


Har själv en TR1'a ombyggd till bobber, dock inte jag som byggt om den men jag är ganska så sugen på att stoppa eker fälgar på den :)
 
Riktigt nice bygge, har lurkat i denna tråd länge men nu när jag såg att du tog fram ardbegen var jag tvungen å regga mig å posta här, kör du nån gång upp till norrbotten med den så bjuder jag ;)



Har själv en TR1'a ombyggd till bobber, dock inte jag som byggt om den men jag är ganska så sugen på att stoppa eker fälgar på den :)

Imponerande samling! :tummenupp Har ju inte varit längre norrut än Sälen på svenska sidan ännu men med ett sån't erbjudande så kanske man en vacker dag puttrar hela vägen upp till Luleå! :)

Bobber & 16" borde ju sitta som en smäck, copy & paste på min lösning och saken är biff! Behöver du tips eller råd så hojta till. Vill du bjuda på en bild på din bobber så släng gärna upp den här, lite nyfiken är man ju. :)
 
Här kommer en bild
2dqoj11.jpg

Den skulle bli nice med lite ekrar, bilden gör den dock orättvisa, färgen på motorn är ltie flagnad och skulle behöva en omlackering, men jag är så sugen på att bygga om en goldwing gl1200 till bobber och håller på att renovera en ural från 89 så jag vet inte om man hinner med allt. :crash
 
Här kommer en bild

Den skulle bli nice med lite ekrar, bilden gör den dock orättvisa, färgen på motorn är ltie flagnad och skulle behöva en omlackering, men jag är så sugen på att bygga om en goldwing gl1200 till bobber och håller på att renovera en ural från 89 så jag vet inte om man hinner med allt. :crash

Fräckt bygge, fin finish! Ska se om jag kan få till liknande finish under vintern. :)

Byggen på goldwing = :tummenupp Skulle jag oxå kunna tänka mig att ta tag i en vacker dag. Finns några fina sådana byggen. Nu när du är reggad så få du slänga upp en byggtråd!? ;)
 
Fantastiskt väder och körning igår, fick upp liiiite värme iaf på det gamla platta bakelittouringdäcket ;-) (Även om massor av feg-randen är kvar...)

Dags att byta hur som, platt, slitet och inte speciellt rakt (ev pga fälg, måste kollas).

Någon som har tips på vettig framgaffel (icke USD) som skulle kunna vara värd att montera på min gamla TR1a? Känns som den sämsta komponenten just nu... Får se hur det blir, långt kvar till våren nu...

DSC_0035.jpg
 
Kolla på de nyare "muskelhojarna" typ XJR1200/1300, GSX1400, CB1300, ZRX1200.
Annars är det väll äldre sporthojar, CBR900, Z6/Z9 hade ju konventionella gafflar ett tag.

De borde vara avsevärt mycket bättre än dina gafflar.

Annars finns det ju nya öhlinare och annat...:3freak
 
Kolla på de nyare "muskelhojarna" typ XJR1200/1300, GSX1400, CB1300, ZRX1200.
Annars är det väll äldre sporthojar, CBR900, Z6/Z9 hade ju konventionella gafflar ett tag.

De borde vara avsevärt mycket bättre än dina gafflar.

Annars finns det ju nya öhlinare och annat...:3freak

Thx! :)

Har kikat runt lite och det blir ju ett jägarns projekt att byta gaffel i det här läget. Min gaffel är ju kass som den är och det är tveksamt om det går att modifiera originalgaffeln så att den gör sitt jobb bättre. Så kanske måste jag byta iaf eller gilla läget. Jaja, tipsa gärna om någon har en gaffel över eller nåt, jag kanske får ett anfall.

Velar lite... Motivationen för större operationer på det här projektet börjar tryta så jag kanske nöjer mig med lite ny kosmetika i vinter, färg, sadel mm och sen kanske bygget får vara "klart"... :rolleyes:
 
Glömde ju ett självklart alternativ, GSRX 750/1100 >92. De har konventionell gaffel som är ganska bastant, i förhållande till spagettigafflar som våra:brinnerup

Själv funderar jag på att försöka klämma dit gaffel och fälgar från en zxr400 på min SR, men bakfälgen behöver en hel del fräsjobb om den ska passa i originalsvingen plus att jag behöver ett off-set framdrev, om det över huvudtaget går.
 
Glömde ju ett självklart alternativ, GSRX 750/1100 >92. De har konventionell gaffel som är ganska bastant, i förhållande till spagettigafflar som våra:brinnerup

Själv funderar jag på att försöka klämma dit gaffel och fälgar från en zxr400 på min SR, men bakfälgen behöver en hel del fräsjobb om den ska passa i originalsvingen plus att jag behöver ett off-set framdrev, om det över huvudtaget går.

:va

Fram till ca -89, ja.

Kan diffa ett år där 750-n var före på uppdateringar. T ex vattenkylningen; kom -92 på 750 och -93 på 1100, (har jag för mig).
 
:va

Fram till ca -89, ja.

Kan diffa ett år där 750-n var före på uppdateringar. T ex vattenkylningen; kom -92 på 750 och -93 på 1100, (har jag för mig).

Tycks gälla fram till 90 på 1100. I stand corrected:Bugar
 
ÅHHHHH ..... jag blir så djävla sugen, min dröm CafeRacer är just en TR1. Både vrid och ljud är så grymt, men för tillfället så kör vi på Kawasaki z1000j.
Har du funderat på R1 gaffel, skulle bli bra mycket fetare,,,,, men å andra sidan... DEN ÄR COOL SOM DEN ÄR !:tummenupp:rock
poäng: 8 Caferacer av 10 möjliga :banana:Bugar
 
ÅHHHHH ..... jag blir så djävla sugen, min dröm CafeRacer är just en TR1. Både vrid och ljud är så grymt, men för tillfället så kör vi på Kawasaki z1000j.
Har du funderat på R1 gaffel, skulle bli bra mycket fetare,,,,, men å andra sidan... DEN ÄR COOL SOM DEN ÄR !:tummenupp:rock
poäng: 8 Caferacer av 10 möjliga :banana:Bugar

Thx! :)

Har kikat på ditt Kawa-bygge, ser bra ut!

Yepp, har funderat massor på ny gaffel, först bestämde jag mig för en bättre icke-USD gaffel... och sen en USD... och nu är jag inne på att försöka ställa in den jag har så att den blir något bättre + bälgar för syns skull...

Jaja, vi får se vad det blir. Börjar bli lite sugen på nytt projekt, det blir inte denna vinter men ,men man vet aldrig. Ska först fixa till detta (första) bygge så att jag är tillräckligt nöjd (- gafffel kanske). /Velig :)

p. Visst kan man få en TR1a och låta bra med rätt pipor men något jättevrid är det inte, men lite pinnar den på iaf ;)
 
Last edited:
Jahopp... då har byggsäsongen börjat så smått... gissar att detta blir version 4.0 eller något. :D

Tänker mig i stort dessa uppdateringar:
- Ny plast på bakramen
- Ny sadel
- Kanske bort med batterilådan & in med nåt litet LiPo-batteri eller vad det heter
- Ny framskärm
- Svarta fälgar (bara banan eller kanske rubbet)
- Ny färg till tank & cuts mm (får prova lite färger, metallic svart, silvergrå, mattsvart eller något + stripes)
- Kanske lite puts på motorkåpor mm
- Bälgar till gaffeln ska provas (ny gaffel lägger jag på is)

Jaja, vi se hur hur långt jag orkar.

Började lite smått med världens fulaste mock-up, av ett reklamblad & lite eltejp, till ny plast för bakram + sadel. För att få en känsla för hur det skulle kunna bli. Tunnare sadel + plast under sadeln istället för inklätt + tightare cuts + ev rakare linje bakåt... eller något. Något annorlunda linje nertill på bilderna.

Ytterligare ett alternativ skulle vara att göra lite mer böljande linjer på bakramen men då får jag bygga om den oxå, så det underviker jag nog.

Hojta till om ni har förslag på förbättringar innan jag tutar vidare... :)

DSC_0048.jpgDSC_0053.jpg
 
Fick lite bilder och video-snuttar från norgeresan i somras av resans kameraman... Taget med en vanlig digitalkamera & ingen racing men kanske intressant för den som vill se lite av Trollstigen i makligt tempo :)

(+ att man få se baken på mig & min lilla Puch Dakota + ryggsäck i början, sen gasade jag sönder det som var kvar av den bakre topplockpackningen ;))

Fanns ett par andra filmsnuttar med trevligare körning & vyer också men Trollstigen är ju lite omtalad så jag slänger upp den iaf. Tror det var ca 800m stigning, drygt 8% stigning... och 5-8km väg... Provar att slänga med en bild/länk på en panoramavy från en turistbyrå oxå för den som vill se fågelperspektivet: LÄNK

Annars händer inget med bygget just nu...

 
Hej, imponerande byggnation. Blir nog "tvungen" att bygga ngt liknande snart...

Angående missödet med felställd kam: alltid saaakta dra runt ihoplockad motor för hand (kick, bakhjul på högsta växeln eller direkt på vevaxeln). Aldrig prova med elstart eller genom att putta hojen. Då har man en chans att känna om ventil går emot kolv...innan det böjer sig.
 
Hej, imponerande byggnation. Blir nog "tvungen" att bygga ngt liknande snart...

Angående missödet med felställd kam: alltid saaakta dra runt ihoplockad motor för hand (kick, bakhjul på högsta växeln eller direkt på vevaxeln). Aldrig prova med elstart eller genom att putta hojen. Då har man en chans att känna om ventil går emot kolv...innan det böjer sig.

Thx!

Jo'rå, den läxan har jag numera lärt mig... :D

Annars händer inte mycket med vinterns pysselplaner.

Var ute och bankade och kapade lite bakramen, gjorde nog mer skada en nytta... Tanken är att få bort den tjocka raka gamla sadeln. Få till en lite mer levande linje under sadeln och så en tunn sadel ovanpå så att det ser lite lättare ut (lika mycket stoppning som innan ungefär iaf). Dessutom behövs nya fästen till baklykta och skärm som jag påbörjat.

Vet inte riktigt om/hur jag ska modda den gamla cutsen (alt ny)... Om någon har någon åsikt så hojta till här så får jag kanske lite inspiration till nytt påhitt. :)

Kass bild på dagsläget -->

xxx.JPG

Efter att baken är klar så blir det att fixa framskärmen som jag vill ha den + ny färg på det mesta av hojen om jag orkar.
 
Punktat fast nytt fäste för baklampa & tank i bakramen...

... & nu gräddas lite plast för cuts & sadel 2.0.

Återstår att se om det blir bättre eller inte. Får åka för biltema och köpa mer plast för fortsättningen...

xxx.JPG
 
Färdig plastat på baken... eftersom jag inte kör med plugg så återstår nu massor av spackel och slipning :crash

x.jpg
Lite skum & tyg för att se hur det kan bli... ingen revolution men det blir nog bra med lite finnish och en ribbad sadel.
y.jpg
Gjort en liten låda av ett gb-glasspaket :rolleyes: + glasfiber för att flytta relän mm från cuts till under tanken. Blir till att kapa lite kablage senare...
z.jpg
Och när reläer mm försvinner från cutsen så kan jag gömma batteriet där istället :tummenupp Återstår att se vad jag ska göra mer tomutrymmet under sadeln senare...
a.jpgb.jpg
 
Fasen, det är ju en riktig dräparsnygg historia du fått ihop!
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top