Köp av batteriladdare

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Jag ska köpa en ny batteriladdare, är det CTEK MXS 5.0 som är det bästa att köpa?

Bäst i vilken aspekt? Smart batteriladdare som kan hantera ett mc-batteri är inte direkt raketforskning. Biltemas 249kr fungerar utmärkt för ändamålet. CTEK är också tillverkat i kina, skall du tvunget lägga pengar på en laddare så hade jag lagt till mer och köpt något riktigt highend...

Bäst i vilken aspekt? Smart batteriladdare som kan hantera ett mc-batteri är inte direkt raketforskning. Biltemas 249kr fungerar utmärkt för ändamålet. CTEK är också tillverkat i kina, skall du tvunget lägga pengar på en laddare så hade jag lagt till mer och köpt något riktigt highend...

Med bäst tänkte jag prisvärdhet. Vad finns det för kul i highend sortimentet som jag ska titta på? Vore jag inte så lat skulle jag bygga mig något riktigt häftigt själv.

Har och har haft ett gäng olika laddare. Som Boris JR säger så har de ett syfte där de är bra. Ctek har jag två st nu och de fungerar till underhållsladdning på mina maskiner. För priset nöjd. Listiga små kontakter som man kan ha hängande på fordonen och bara docka in laddaren på.

Men den laddare som jag är allra mest nöjd med att jag köpt var en lite större golvmodell med start boost och 24v.
Den har räddat både mig och mina grannar en massa gånger genom åren.

Jag ska köpa en ny batteriladdare, är det CTEK MXS 5.0 som är det bästa att köpa?
Vad skall du ha den till? Kunna ladda bil batterier ibland och hoj batterier ibland? Ja då kan den vara OK.
Men om du ska underhållsladda under vintern? Vad händer vid ett strömavbrott (230V avbrott).
Går den igång eller väntar den på programmering? Dvs några knapptryckningar för val av bil eller mc?
Tror att den mindre CTEKen 0,8 inte behöver programmeras efter strömavbrott.
Jag har biltemas
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare-37732/
Utmärkt till att ladda MC-batteri. Den laddar MC-batteri med 1A. Vid ca 14,3 Volt under laddning minskar den strömmen till 0,06A Och kan ansluten under ytterligare ett dygn få in ytterligare ca 1Ah i batteriet. Men med ett modernt Underhållsfritt batteri eller Gelbatteri är i längden 0,06 A alldeles för mycket. Batteriet börjar korroderas sönder. Vilket när jag mätte yttrade sig med att batterispänningen som med 0,06A varit uppe i 14,2V efter 2 dagar den 3e dagen hade sjunkit till 14,1 Volt.Det räcker med ca 0,001A för underhållsladdning av tex Biltemas Underhållsfria MC-batteri eller MC-Gelbatteri. Plus vad som hojen kan dra med avslagen tändning. På min Triumph 2,8mA 0,0028 A.

Kör på Ctek. Och köp extra snabbkopplingar som indikerar om batteriet behöver laddas så kör du bara in cteken utan att behöva gräva fram batteriet. Har tex. ctek snabbkoppling under kutsen på min cbr :)

CTEK är fantastiskt bra att ha att göra med, företaget alltså. Har en lite större (7000nånting) som är suverän. Laddar 2 urdragna bilbatterier i båten flera gånger i veckan på elmotorsäsong utan problem och ganska fort. Bra till MC:n. Snabbkopplingar sitter i båten, under kutsen och i bilen. Men man får ju ett gäng mindre, enklare, som säkert funkar att underhållsladda med för samma pris. Så, som sagt tidigare, det beror ju på behovet...

What? Trodde det var ett svenskt märke eftersom det står Made In Sweden på min.. :)

Har kört på lidl-varianten av smart biltemaladdare men tänkte uppgradera till en ctek inom överskådlig framtid. Jodl-laddaren funkar väl men när man har ett gäng fordon så vore det smidigt att kunna ha snabbkoppling och bara jacka in laddaren när det behövs. Sedan ligger ju huvudkontoret på spottavstånd här i Dalarna så det känns ju bra att kunna stödja svensk industri, även om alltihopa monteras i Kina.

Mitt problem är bara att jag skulle vilja ha en laddare som tar både MC-batterier och bil-batterier och samtidigt inte tappar minnet vid strömavbrott (har bara el på timer i garaget). Lösningen får nog bli den minsta CTEK XS 0.8. Funkar bra till hoj och borde gå bra till underhållsladdning av sommarbilen i garaget.

Har kört på lidl-varianten av smart biltemaladdare men tänkte uppgradera till en ctek inom överskådlig framtid. Jodl-laddaren funkar väl men när man har ett gäng fordon så vore det smidigt att kunna ha snabbkoppling och bara jacka in laddaren när det behövs. Sedan ligger ju huvudkontoret på spottavstånd här i Dalarna så det känns ju bra att kunna stödja svensk industri, även om alltihopa monteras i Kina.

Mitt problem är bara att jag skulle vilja ha en laddare som tar både MC-batterier och bil-batterier och samtidigt inte tappar minnet vid strömavbrott (har bara el på timer i garaget). Lösningen får nog bli den minsta CTEK XS 0.8. Funkar bra till hoj och borde gå bra till underhållsladdning av sommarbilen i garaget.
De gamla CTEK MXS3600 kom ihåg vilket program de var på om de blev strömlösa. De knyckte lite ström från batteriet för att hålla minnet.

Nu drog jag ur sladden på en CTEK MXS 5.0 som står och underhållsladdar ett mc-batteri här bredvid mig. Den svartnade. Men efter att ha kopplat in den på elnätet igen så återupptog den laddningen av batteriet. Fast då hade ju sladden bara varit urkopplad en kort stund. Och det kan ju även vara så att eftersom mc är första läget på MXS 5.0 så börjar den alltid ladda i mc-läget om den varit utan nätström

Frågan är vad som händer om den blir utan ström i 22 timmar? Om 5.0:an kommer ihåg programmet så blir det definitivt en sån i stället.

Jag lånar tråden lite.

Jag var ute på jakt efter en batteriladdare idag och hittade tre alternativ. Huvudsyftet är att ha mc-batteriet på underhållsladdning i vinter, med möjlighet att ladda bilbatteriet vid behov. Vad jag kan läsa mig till uppfyller alla tre dessa önskemål. Prismässigt skiljer de sig dock. Biltema är de enda som specificerar att laddaren har ett "minne" för vilket program som körs vid strömavbrott. CTEK är de enda som specificerar att laddaren har tre års garanti.

Nu önskar jag hjälp från expertisen här att styra mig rätt. Bör jag köpa den dyraste laddaren, eller skall jag lägga pengarna på bensin istället? Tacksam för synpunkter och erfarenheter.

Alternativen:

Biltema, 269:-
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-4-A-37744/

Clas Ohlson CoTech, 299:-
http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-Cotech/Pr364818000

CTEK Zafir 45, 499:-
http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-CTEK-ZAFIR-45/Pr363762000

Last edited:
Ta av batteriet från hojen istället och in med det i värmen om det inte redan är varmt där hojen står.Behövs inget underhållsladdande i tid och otid när batteriet klarar denna vintervila ändå.Det längsta jag använt ett icke underhållsladdat batteri är under 5 säsonger och det fungerar fortfarande bra.Verkar ju ha gått rent mode i detta underhållsladdande.

Cteks hemsida står följande:
"CTEK bildades 1997 och är ett systerföretag till Creator Teknisk Utveckling AB (ett ledande konsultföretag inom konstruktion och utveckling), som bildades 1982.

CTEKs kunskap om batterier började byggas upp redan 1992, när en ledande batteritillverkare hyrde in Creator för forskning och utveckling av batterier. Därefter hyrdes de in för forskning på ett nytt system batteriladdare, som skulle uppfylla kraven för laddning och underhåll av nya batterigenerationer.

Forsknings- och utvecklingsprogrammet avslutades när en amerikansk företagsgrupp köpte Creators kund. Creator insåg att det nu patenterade systemet innebar en fantastisk affärsmöjlighet över hela världen. I detta skede bildades CTEK för att konstruera, utveckla, tillverka och marknadsföra en egen batteriladdare."

jag har själv en polar 5.0 och den funkar kalas till både mc som bil. Använder mig av strategiskt placerad snabbkontakt som också visar batteriets kapacitet. Har hört flera som använt sig av CTEK för att ge liv i batterier som tidigare varit utan allt hopp.

:banana

Kopplade i Cteken till Optimabatteriet till Rodden, dan efter kom jag ner till garaget
och det pyste om batteriet och det var varmt. Det visade sig att batteriet var heldött.
Jag drog hammaren i laddaren för att senare komma på att det kanske hade varit läge
för en reklamation.
Btw har jag köpt en ny Ctek 5,0.

Fick min Ctek MXS 5.0 här innan och ska underhållsladda under vintern men sköter denna sig automatiskt när man valt program för tex. small för mc?. Man behöver inte bry sig om det 8 olika steps eller lägena?. :brynad

Fick min Ctek MXS 5.0 här innan och ska underhållsladda under vintern men sköter denna sig automatiskt när man valt program för tex. small för mc?. Man behöver inte bry sig om det 8 olika steps eller lägena?. :brynad

Ironi Mode On; Nej för fan du måste sitta bredvid och styra lägena manuellt heeeeela vintern :fakta

Ironi Mode Off; Nej det sköter sig AUTOMATISKT då du valt läget MC för ditt MC-batteri

Last edited:
ja haha :) jag förstod sen att det måste vara så. Ska bara kolla imån här då så att den gått fram utan problem.

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort