Däckbyte

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hur mycket billigare är det att köpa däcket online och åka ner med det till gummigubben/vianor etc och de dem sätta på det? Jämfört med att köpa motsvarande däck direkt hos däckfirman.

I många fall dyrare, eftersom däcksnasarna tar fantasisummor för att kränga däck som inte är köpta på plats. Men visst finns det undantag med billiga däckkrängare. Sen beror det ju på vars du köper däck, både på nätet och i butik, eftersom alla har olika priser, driver osv.

Betalade 200 per däck för att kränga på dem och barlansering. Går nog att hitta ännu billigare om du bor i en större stad. Tidigare gjorde de det för 100:-

Det som tar tid är ju att skruva av hjulen, med bromsklossar och allt vad det innebär. Troligen också det som kostar

Mvh

Svårt att svara exakt på en sådan fråga. Jag räknade på det för ett par år sedan och kom fram till att jag sparade c.a. 800 kr per däck. Grovkalkylen såg ut så här vill jag minnas:

Billigare däck: 300 kr
Skippad monterings kostnad. 250 kr
Sparad transport: 100 kr
Arbetstid som jag inte förlorar: 150 kr

Däcksbytet sker numera när jag har tid. Inte när gumminasaren har tid. Det betyder mycket för mig.

som tidigare anställd på vianor så tycker jag att du går någon annanstans och byter dina MCdäck

Yeees, en bärs(ev fler), en cigg i mungipan och svettbandet runt handleden, sedan kör man igång hemma i garaget, med lite najs musik så har man en behaglig helkväll hemma i garaget :fyllisar:tummenupp

Ps. biltema säljer allt som behövs för att kränga mc-däck på en smidigt sätt

Kan ju tillägga att däck köper du kanske billigast från MyNetMoto, leverans hem till dörren, stark krona gör detta till en riktigt fin affär :fakta:tummenupp

Jag tänker inte byta däck själv. Vill veta att skiten sitter rätt och är balanserat korrekt eftersom jag byter pga problem med wobbel. Vad jag undrar är helt enkelt om jag tjänar typ en femhundring eller mer på att köpa ett däck online istället för på däckverkstan där det kostar, låt säga, 1200kr. Men så verkar ju inte vara fallet..?

Har också fått fått körkortet igår så det känns inte askul att sitta hemma och vänta på ett däck från typ italien som aldrig kommer. ^^

Vad finns det för ställe att köpa däck hos i göteborg förresten? googlar men alla verkstäder är ju inriktade på bilar..

Vad finns det för ställe att köpa däck hos i göteborg förresten? googlar men alla verkstäder är ju inriktade på bilar..

Ja du kan köpa hos Johans MC om du vill betala överpris.
Kolla om de har något liggandes på hyllan och pruta på det nu när säsongen är i princip över.

Brukar bara ta ett par dagar att få hem ett däck från däckonline och sen åter du bort till Mölndals däckservice. Mycket trevliga och bra killar att ha att göra med. Förra året kostade det 175kr men det är möjligt att dom har höjt några kronor sen dess.

Köper från Däckonline.

De brukar dessutom ha riktigt bra priser off-season (dvs vintern), så det kan vara en idé att köpa flera om man kan förvara dem.

Jag köper och byter däcket i regel hos den lokala däcknasaren. Vid ett tillfälle då det var semestertider och jag var i hyfsat akut behov av ett däck så beställde jag från en nätbutik och lät Vianor byta däcket.
Prismässigt blev summan någon hundralapp eller två billigare. Detta var ett framdäck så med ett bakdäck kanske man hade sparat 200-400:- istället.

Men att stå på Vianor och höra fraser som "På den här går det undan va?", "Har du toppat den nån gång?" och "Jag har velat ta kortet länge men det har aldrig blivit av..", medan killen skruvar på framdäcket.
Det gör att jag i fortsättningen alltid kommer att välja den lokala däcknasaren, som faktiskt har egen erfarenhet på MC och man kan snacka däckslitage på olika banor och ställa en och annan dum fråga om nått man funderat på.

EDIT:
Den dagen jag själv börjar kränga på mina egna däck så kommer jag ju såklart jaga priser hos nätbutiker. :)

Åkte runt till en jäkla massa ställen utan att hitta nån som hade däck hemma.. Till slut Amring på ringön. De hade av en händelse ett Pirella sport demon (110/90 16) liggandes på hyllan då en annan kund ångrat sig. Tog det däcket bara för att bli av med problemet. Har ingen aning om det är ett bra eller kass däck.. Fick pröjsa 1348kr, montering inräknad. Är det ett hyfsat pris?

Dyrt! kostar ju 1150 + montering. Om nu Amring har fått detta däck över, så borde det funnits plats för lite rabatt.

Typ 1100 inklusive montering.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back