Yamaha Tzr125 läcker glykol genom toppen och cylindern

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Tjena!
Jag bytte kolv på Tzr125an från 89 men när jag startar den så går den igång lätt som en plätt men det rinner ut lite glykol från topplocket, på avgasrörets sida (alltså där porten är) och den tappar kraft som fan när man kommer över 5-6000 varv, kan det vara så att den drar tjuvluft genom topplocket? för den låter väldigt konstigt.
tror ni topplocket kan vara skevt? repigt är det nog för det brukar gamla topplock vara.
Ska jag ta isär och plana av lite och ny packning sen ihop igen?

Hjälp och kom med förslag! :)
En rolig sak iaf, klarade uppkörningen i Onsdag :D
 
Har inget svar på din fråga men jag har en fråga till dig,
var det den som låg uppe på blocket i falun där det inte fanns några problem med hojen?
samma modell och år.
 
Haha det var det inte så ful är jag inte och jag löser mina problem genom att fixa dom inte sälja dom :P just nu väntar jag på en ny packningssats, ska plana toppen litegrann :)
 
Planing av toppen och ny packning kommer nog göra susen, låter väldigt mycket som att packningen gått och att kompressionen därför läcker ut när du varvar lite. Har du utrustning för att plana den själv? Annars skulle jag rekommendera att du lämnar in den, det kostar inte så farligt mycket. Slipa mot garagegolvet funkar inte.

Grattis till körkortet!
 
Last edited:
Jag planade nog toppen på min fiddy själv, jag lag bara en FLAT järn ''tallrik'' i skruvstädet och spände 1200 sandpapper på och planade dern, funkar hur bra som helst :D
 
Hej:)

Kolla okså att du inte har en spricka i toppen som jag hadde,iriterande:mad:
länge åkte jag runt o kunde inte begripa vad vattnet tog vägen.
Topp spricka!.JPG
 
ja det ska jag kolla men tror inte att det är det för detta hände efter att jag fått ihop hojen efter kolvbyte, nu väntar jag på en packningssasts som aldrig kommer något har hänt hos leverantören Lellesmc, någon som vet bra sidor med lite TZR125 delar? hittar inget till min hoj här i sverige iaf, bara trams så som blinkers och sånt som passar många modeller, inget mekaniskt lixom
 
Tips till nästa gång du ska riva av kolven, du behöver inte lossa toppen på den där hojen, lossa bara cyllen och lyft allt rakt upp.

Så gjorde jag på min när jag bytte kolv och det fungerade alldeles utmärkt.
 
JA det ska jag göra! tanke slog mig efter detta hände men aja nu blir det avplaning så att den blir slät och fin! :)
 
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top