Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Ruskigt ballt. Ljudet och karaktären på den motorn i en snöskoter får mig att njuta bara av minnena. Med motorn i en motorcykel föreställer jag mig att intrycken från några rappa gaspådrag i friläge ger en sådan berusning att det det klokaste valet är att ställa ned hojen på stödet igen och försöka igen efter några timmar då ruset lagt sig.

Nu har jag aldrig kört en skoter, men om man youtubar på wildcat 700 och hittar en film där skotern är utrustad med riktiga pipor så är det ett jäkla gött ljud :) Tänk dig motorn med det ljudet kopplat till en 6-växlad låda. När den ylar iväg längs någon vettig raka (gata eller bana, den ska ju reggas :) ) Ståpäls ju :banana
 
Jo som sagt var så har jag tagit på mig att försöka mig på att gjuta växellådshuset till bygget, jag har sett till att betona försöka då det är en ganska avancerad gjutning amatörmässigt sett med tunna väggar som ska fyllas ut helt utan porer och blåsor.

Snyggt herr _Johansson_! Ska bli kul det här :yoparty

Och allt detta ska du göra på sammanlagt 210 tim!?:confused::va

Skit i tiden, se till att få det som DU vill.

Hehe, nja, 2 år var kanske inte riktigt rätt. Mer riktlinje, men tar det 4 år så är det helt ok det också. Eller kanske 3 år med några timmar mer än angivet per vecka. Vi får se!
Helt rätt, jag bygger som jag vill ha det. Jag har redan för länge sedan bestämt att om jag behöver klura på något som jag inte är riktigt nöjd med så ska det få ta tid. Behöver jag klura i 2 månader och det inte blir byggande under den tiden bara för att jag vill ha fram en bra lösning, så är det heeeeelt ok. Detta ska få ta tid.

riktigt nice,, men låter inte dessa nå grönjävligt? vad säger sfro om det ljudnivån?
hoppas o ber att de kommer bli så grymt som den säkert är i ditt huvud.:tummenupp

Jo, det gör de ;) SFRO säger "fixa ljudnivån". Men när jag väl kommit så långt så är nog problemet att fixa en vettig ljudnivå inget större problem jämfört med vad resten av bygget har krävt. Ljudnivån går att lösa, så det är jag inte orolig för. Det svåra är kanske att bygga en ljuddämpare som besiktningsnissarna tror att jag kommer låta vara kvar ;)
 
Last edited:
Åh så avis..får bygga vidare på mitt RG 500 bygge..
 
JA JA JA! Bygg Bygg Bygg!:banana :yoparty :kär
 
Wow! Precis vad jag velat bygga i åratal men har inga skillz alls tyvärr. Det här ska bli kul att följa! :tummenupp
 
Om det fortfarande är Marlon som besiktigar hojbyggen, så är han inte särskilt intresserad av vilken kringutrustning som begagnas efter besiktningen.
Men ljudet kan bli problem ändå.
Även utan avgasljud så lever en motor om rätt ordentligt.

Är du säker på chassiemåtten?
1360 mm låter nervöst för ett vasst hemmabygge.
Strax under halvannan meter skulle kännas bättre.

Du håller väl koll på motorns rotationsriktning, så att det inte blir bekymmer?
Motorn och växellådan bör sitta ihop ordentligt om det skall gummiupphängas.
Drevet nära svinglagringen spar mycket bekymmer.

Jag tror inte att viktmålet kommer att hållas.

Men kul att följa kommer det att bli.
Lycka till.
 
Underbart bygge.
Kåpor mm blir vad?
 
När kolven är på väg nedåt kommer vevstaken trycka kolven mot förgasarsidan eller avgassidan på cylindern? :va
 
Hur kommer det sig att valet föll på en wildcat motor? Budget lr?
För ja menar en nyare A-C 800 motor så har du ju minst 150 hk helt original, antagligen lite kompaktare också? :-)
 
Om det fortfarande är Marlon som besiktigar hojbyggen, så är han inte särskilt intresserad av vilken kringutrustning som begagnas efter besiktningen.
Men ljudet kan bli problem ändå.
Även utan avgasljud så lever en motor om rätt ordentligt.

Är du säker på chassiemåtten?
1360 mm låter nervöst för ett vasst hemmabygge.
Strax under halvannan meter skulle kännas bättre.

Du håller väl koll på motorns rotationsriktning, så att det inte blir bekymmer?
Motorn och växellådan bör sitta ihop ordentligt om det skall gummiupphängas.
Drevet nära svinglagringen spar mycket bekymmer.

Jag tror inte att viktmålet kommer att hållas.

Men kul att följa kommer det att bli.
Lycka till.

Det är Luigi jag har diskuterat med så antagligen blir det han som besiktar. Jo, de kan nog väsnas en del, men det ska gå. Detta bygge kommer inte att gå obesiktat bara för att den låter för mycket. Sånt går att lösa och jag har tålamod. Massor.

Japp, hyfsat säker på måtten. Computer says 1360. Turbohojen har 1460 och jag tycker att den känns lite lång i kurvorna. Aprilia RS250 ligger på 1370. Perfekt ju :)

Rotationsriktning har jag stenkoll på. Utgående på höger sida, snurrar "baklänges" jämfört med hojmotor. Men jag vänder inte rotationsriktning. Normalt sett sitter utgående åt vänster (på skotrar) och då snurrar den ju på rätt håll på sådana.
Framdrevet hamnar väldigt nära svingaxeln. Skulle helst haft drevet på svingaxeln men det blir lite för mycket jobb. (Likt Motozysczsczsczs eller hur det nu stavas :D )
Motor gummiupphängs, men med riktigt hårda motorfästen som inte flexar alltför mycket. Bara lagom. Det blir kuggrem mellan vev och kopplingskorg och den tar upp den millimetern eller vad det nu blir som motorn flyttar sig i förhållande till låda.

Joooooodå, klart viktmålet hålls :) Jaja, vi får se. Men som det ser ut nu efter jag vägt motor och låda och kollat upp vad sving, fälgar, gaffel, bromsar och sådant väger, och kollat vad ram, subframe och bakram kommer att väga + lagt till en del för resten så verkar det ändå som 130 kg är ganska realistiskt. Torr. Vi får se :)
 
Underbart bygge.
Kåpor mm blir vad?

Svårt det där. Klurar lite på Suter MMX (från Motoforza) men de får kanske byggas om lite eftersom de normalt sitter på en fyrcylindrig hoj = för breda. Skotermotorn är bara 290 mm bred över cylindrarna och ramen 300 mm på bredaste stället.
Hade varit fint med några RGV500-kåpor som borde ge hyfsat rätt bredd (de senare från t.ex. 2002 fast med lite mer slimmad bakdel) eller kanske GSV-R :yoparty Sistnämnda liiiiite svåra att hitta kanske :D
NSR500 från -99 är rätt hyfsade också. Något svåra att hitta dem bara. Borde vara lagom smala. RS250 (de nyare) är ju ganska snygga de också, men kanske lite för trånga. Eller kanske ganska mycket för trånga. Svårt att bredda snyggt.
 
Hur kommer det sig att valet föll på en wildcat motor? Budget lr?
För ja menar en nyare A-C 800 motor så har du ju minst 150 hk helt original, antagligen lite kompaktare också? :-)

Japp, budget måste hållas. Fick den, frisk och fin, för 3500:-. Ska jag ha en vass 800cc så får jag punga ut med mellan 10-15000 :gnissla För mellanskillnaden kan jag ju köpa gafflar, kronor, sving och fälgar. Och rör till ramen. Hade suttit fint med en modern 800, men priset är inte befogat. Kommer nog att gå ganska bra med en 700 också.
 
Tufft tufft tufft!

En våt dröm att få göra ett sådant här bygge någon gång.
Kommer att följa tråden slaviskt.

Får man fråga vad din motor väger?
 
Tufft tufft tufft!

En våt dröm att få göra ett sådant här bygge någon gång.
Kommer att följa tråden slaviskt.

Får man fråga vad din motor väger?

Den väger 36 kg utan pipor.


Då tror jag på dig.
Verkar som om du har tänkt igenom och har koll.
Skall bli kul att följa.

Hehe, "en dåres försvarstal". Humor :D
Ja, det här jag har ritat på och klurat på sedan 2004. Valde mellan detta och turbogrejorna till Suzukin (som jag byggde första versionen av vintern 2004-2005). Så detta har grott i huvudet och i datorn i mer än 8 år. Dags att bygga nu kanske :D
Så hyfsad koll på hur jag vill bygga och hur det bör byggas har jag nog ;)
 
Back
Top